Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Рали Дакар: And the winner is...

17.01.2009 14:59
Туит

Жинил де Вилиър бе най-бърз в последната скоростна отсечка и спечели първата победа за дизеловия Volkswagen Race Touareg в "Дакар".

Южноафриканецът, който през 2006 година завърши на второ място, покори 227-километровия етап за 1:35:43 часа и изпревари само с две десети втория за деня Леонид Новицки (BMW). Макар и само с три етапни победи, Вилиър триумфира на финала на рали "Дакар", след като неговият съотборник Карлос Сайнц отпадна в дванайсетата отсечка, другият фаворит Насер Ал-Атиах (BMW) бе дисквалифициран след шестия етап, а армадата на Mitsubishi претърпя пълен провал при дебюта на новия Racing Lancer в „Дакар”.

Рано или късно резултатите идват

„Просто невероятно!”, коментира щастливият Вилиър на финала. „Никога преди не съм се чувствал по този начин. Бях изключително нервен в последните километри, но сега е просто невероятно. Толкова се радвам за отбора и за всички във Volkswagen, които ме подкрепяха цели пет години, за да стигна до тук и да спечеля първата си победа.”

Отборът на Volkswagen имаше уникален шанс да окупира целия подиум преди Сайнц да пропадне в четириметровата пропаст по пътя между Фиамбала и Ла Риоха, но първото място на Вилиър и втората позиция на неговия съотборник Марк Милър в общото класиране са не по-малък успех. Още при дебюта си през 2004 година дизеловият Race Touareg демонстрира отлична скорост, но едва с втората генерация на модела, пет сезона по-късно, компанията от Волфсбург влезе в историята на „Дакар” като първият производител, спечелил надпреварата с дизелов автомобил. Успехът на Вилиър слага край на серията от седем поредни победи за Mitsubishi в периода 2001 – 2007 година.

Време за равносметка

Японската компания реши да последва примера на Volkswagen и да замени феноменалния Mitsubishi Pajero Evo с новия дизелов прототип Racing Lancer. Трилитровият V6 обаче създаде огромни трудности на отбора Първо Хироши Масуока (още в първия етап), а впоследствие и деветкратният победител Стефан Петерхансел (в седмия етап) напуснаха преждевременно надпреварата заради повреди в двигателя. Първенецът от 2006 година Люк Алфан също не можа да завърши. В шестата отсечка той и неговият навигатор Жил Пикар заседнаха в едно тресавище и при опитите да извадят машината, Пикар колабира.

Единствената надежда на Трите диаманта за място на подиума бе Нани Рома, но повреда в електрониката на Racing Lancer му струва цели седем часа в дванайсетия етап. На финала бившият мотоциклетист остана едва десети, след като организаторите му присъдиха служебно време и два часа наказание за фаталната отсечка между Фиамбала и Ла Риоха.

Нахалният американец и частните амбиции

Проблемите на Mitsubishi позволиха на частните пилоти да се борят за място в челната петица. 7-литровият Hummer H3 на Роби Гордън се оказа единственият автомобил, чийто потенциал бе сходен с този на Race Touareg и след серия от добри времена в най-тежките отсечки, американецът завърши на престижната трета позиция в общото класиране. Но подиумът не е единственият успех за Гордън, тъй като успоредно той спечели надпреварата в отворения клас на „Дакар”.

На четвърта и пета позиция завършиха двамата съотборници в Team Overdrive Racing – норвежецът Ивар Толефсен и полякът Кшищоф Холовчиц (победител в рали „Албена 1997”). Въпреки че Nissan вече не участва със собствен отбор в “Дакар”, прототипът, базиран на Navara, се представи блестящо на фона на останалите заводски машини.

Кома си взе своето

В категорията на мотоциклетистите се случи това, което всички очакваха още след третия етап – Марк Кома (KTM) спечели втората си победа в „Дакар”. Каталунецът атакува много силно в самото начало на състезанието и с лекота се откъсна спрямо основния си конкурент Сирил Депре (КТМ), който след серия от спукани гуми изгуби близо час и половина. Във втората половина от надпреварата французинът демонстрира страхотно темпо, но нито за миг Кома не му позволи да скъси дистанцията между двамата. Бясната атака на Депре все пак завърши по повече от подобаващ начин – второ място на финала в едно състезание, което бе окончателно загубено още след първите три етапа.

Истинската сензация на рали „Дакар 2009” обаче сътвори Давид Фретине. Фрето демонстрира, че пилотските качества са не по-малко важни от тези на машината, и изведе своята 450-кубикова Yamaha WRF на престижната трета позиция, борейки се безмилостно с останалите мотоциклетисти на КТМ. В първата десетка само два от байковете не са на австрийската компания – на Фретине и на десетия Пауло Гонкалвеш с Honda CRF 450 X.

Давид Кастю (KTM) завърши на четвърта позиция в общото класиране, а Елдер Родригеш (KTM) се изкачи на пето място, след като спечели днешния етап.

ATV иновации

За първи път в историята на „Дакар” бе обособена и категория за четириколките. Французинът Кристоф Деклерк (Yamaha) водеше убедително в началото на надпреварата, но получи повреда в седмия етап и отпадна. Тогава Йозеф Мачацек (Yamaha) нанесе решителния си удар и се откъсна на цели два часа и половина в челото.

До финала чехът не допусна никакви изненади и напълно заслужено влезе в статистиката на „Дакар” като първия победител в категорията на ATV-машините.

Изненадващ обрат

По уникален начин се разви надпреварата в категорията на камионите. Лидерът на КамАЗ Владими Чагин оглави класирането, след като спечели категорично деветия етап. Преднината му спрямо Фирдаус Кабиров (КамАЗ) бе близо половин час, а третият Джерад де Рой (GINAF) се движеше с 48 минути закъснение. За разлика от Царя обаче, Кабиров и де Рой бяха спрели в отсечката, за да помогнат на катастрофиралия Томаш Томечек (TATRA) и в края на деня организаторите решиха двамата да получат компенсация. По този начин Кабиров си върна първата позиция след десетия етап, но неговият съотборник изоставаше само с 14 секунди.

Единайсетата отсечка бе отменена заради мъглата в региона на Копиапо, но в дванайсетата Чагин контрааткува и отново излезе начело. Във вчерашния етап обаче рали „Дакар” имаше за пореден път нов лидер в категорията на камионите - Кабиров. Три минути разделяха двамата представители на КамАЗ преди старта на отсечката тази сутрин. В края й лайвтаймингът изненадващо сочеше бразилеца Андре де Азаведо (Tatra) за най-бърз в етапа, а Чагин – за краен победител. И когато стартираха коментарите, че Царя е изравнил рекордното постижение на легендата Карел Лопрайс от шест победи в Дакар, Кабиров бе обявен за най-бърз в отсечката, съответно и за лидер в общото класиране.

Това е втора победа за руснака, след като през 2005 спечели отново с КамАЗ. Чагин остана втори, а синът на Ян де Рой – Джерард изведе своя GINAF на трета позиция.

Официалният финал на рали „Дакар” и награждаването са предвидени за утре в Буенос Айрес. Пълното класиране може да видите тук .

Коментари
comments powered by Disqus