Карлос Сайнц (VW) спечели дванайсетия предпоследен етап на рали „Дакар”, но неговият съотборник Насер Ал-Атия е само на крачка от крайната победа, след като днес завърши трети.
Българинът Петър Ценков (Can-Am) започна отлично етапа и след четвъртата GPS точка заемаше десето място, но изгуби близо четири часа преди да стигне до петата заради счупен кормилен прът. Към 22:00 българско време той все не присъстваше в класирането за шестия уейпоинт, но в крайна сметка се добра до финала и ще може да продължи в надпреварата, макар и без да е мигнал през цялата нощ. Най-бърз при четириколките бе Кристоф Деклерк (Polaris), но Алехандро Патронели продължава да води убедително и е на път да повтори постижението на своя брат Маркос от миналата година.
Пороен дъжд се изсипа през нощта преди началото на предпоследния дванайсети етап, което бе и причината организаторите да превърнат част от скоростната отсечка при автомобилистите в неутрализация (от 294-и до 341-и километър). Това обаче по никакъв начин не попречи на водещите състезатели в категорията, които започнаха битката още от самия старт.
Вчера Стефан Петерхансел (BMW) коментира, че ще пази своя автомобил и няма да атакува Карлос Сайнц (VW) и третото място, но въпреки това французинът стартира много силно и водеше с над три минути спрямо втория Жинил де Вилиърс (VW) при преминаването на четвъртата GPS точка. Петерансел изгуби обаче близо 7 минути на километър 151, като не можа да ги навакса до финала и в крайна сметка остана четвърти.
След като вчера изгуби над час, Карлос Сайнц не само се прости с надеждите за втора поредна победа, но днес бе принуден да стартира от по-задна от обичайното за него позиция и да се справя с трафика. Въпреки това Матадора се пребори за етапната победа, която пък до голяма степен му гарантира третото място на подиума.
Втори в отсечката завърши Жинил де Вилиърс (VW), който пък е все по-близо до второто място в общото класиране. Същото важи и за третия в етапа, но с една единствена разлика – Насер Ал-Атия е само на крачка от първата си победа в рали „Дакар”, тъй като авансът му спрямо де Вилиърс в общото класиране е близо 50 минути. Ако тази конфигурация на челната тройка се запази, VW ще запълни подиума за втора поредна година, а на трите стълбици ще се качат тримата последни победители в „Дакар” – Сайнц (2010), де Вилиърс (2009) и Ал-Атия.
При мотоциклетистите Сирил Депре (KTM) даде всичко от себе си, за да навакса голямото изоставане, което натрупа спрямо Марк Кома (KTM) във втората половина на тазгодишния „Дакар”, но каталунецът бе непоклатим. През цялото време днес той се движеше плътно до Депре, като не позволи нито в един момент разликата между двамата да надхвърли три минути, а в края на етапа дори и го изпревари. Ако утре не се случи нещо наистина необичайно, то Кома ще спечели третата си победа в „Дакар” след 2006 и 2009 г. и ще изравни резултата на Депре, който също има три успеха в най-популярния рали-рейд (2005, 2007 и 2010 г.).
„Трябваше да атакувам, но това така или иначе ми идва отвътре и започнах още от първия километър, въпреки че към края леко върнах газта”, обяснява Депре след финала. „Важното е, че няма за какво да съжаляваме. Дадох всичко от себе си, а денят определено беше дълъг. Трябва да е валяло много снощи, защото по пътя имаше много кал. Беше истински ад. Шансовете ми вече изглеждат минимални. След ден като този, при 555 километра, в които можехме да спечелим известно време,а не се получи, все пак много или малко сме се отказали. Но това не е краят на света, важно е да гледаме напред!”
Известно объркване се получи днес при състезателите на две колела. Ханк Кнуиман (KTM) и Ален Дюкло (Aprilla) пропуснаха част от маршрута, предназначен за мотоциклетистите, и минаха директно през този за камионите, което е и причината малко преди финала двамата изненадващо да излязат начело в класирането. Впоследствие обаче те бяха санкционирани за това и статуквото – възстановено.
Изходът от битката при камионите също изглежда повече от ясен. Днес трасето за най-тежките машини бе ограничено на 266 километра заради характеристиките на релефа, но това не попречи на Владимир Чагин (КамАЗ) да спечели седмата си етапна победа в тазгодишното издание на надпреварата и общо 63-а в кариерата си досега. Неговият съотборник и основен претендент за победата Фирдаус Кабиров остана само на 48 секунди зад него, но в общото класиране двукратният първенец изостава с повече от половин час. Това означава, че само чудо може да отнеме на Царя седмата рекордна победата, с което постижението на Карел Лопрайс и Tatra ще отиде в историята.
След дисквалификацията на Алес Лопрайс, племенникът на Карел, КамАЗ наложи тотална доминация. Победителят от рали „Силк Уей” Едуард Николаев се движи трети в общото класиране, а Илгизар Мардеев – четвърти. И докато третото място на Николаев е сигурно, то Мардеев ще трябва да се постарае да направи победата на руския тим четворна, защото само на 2 минути зад него е Франц Ехтер (MAN).
Тринайсетият последен етап на рали "Дакар" е дълъг само 181 километра, като финалът му е на пистата в Барадеро. Скоростите обаче са сравнително високи, а връзката също така е дълга цели 645 километра, така че не е изключено да станем свидетели на някой неочакван обрат.
Резултатите на първите десет при автомобилите след дванайсетия етап може да видите тук, а на всички категории - на официалната страница на "Дакар".