Насер Ал-Атия спечели осмия етап на рали „Дакар” и оглави подреждането при автомобилистите, след като досегашният лидер и негов съотборник в екипа на VW Карлос Сайнц изгуби близо осем минути в края на отсечката.
Българинът Петър Ценков (Can-Am), който остана единственият ни представител в категорията на четириколките след отпадането на Тодор Христов, завърши на отличната единайсета позиция, макар и на два часа и половина зад победителя Алехандро Патронели (Yamaha). В общото класиране Ценков заема тринайсето място.
Осмият етап на рали „Дакар” може да се окаже решаващ за крайния изход от надпреварата, тъй като тримата фаворити за победата взеха изключително дейно участие в него. Карлос Сайнц, който водеше неизменно колоната още след първия ден, започна отлично и при преминаването на десетата GPS точка имаше аванс от две минути спрямо втория Насер Ал-Атия. Дюните преди финала на етапа обаче забавиха драстично миналогодишния победител, който на два пъти заседна и в крайна сметка остана на 6:36 минути зад Ал-Атия. По този начин катарецът оглави класирането за първи път след старта на надпреварата и то с 5:14 минути.
В бивака веднага след финала на етапа отново припламнаха искри между двамата най-бързи пилоти на VW, което ни върна към миналогодишната им битка. Естествено, отново се появиха и въпросите за отборните заповеди, но засега тим-шефът Крис Нисен остава безмълвен. Но пък и може да си го позволи, защото VW за втори път през тази година пласира и четирите си автомобила на първите четири позиции в отсечката, като Жинил де Вилиърс завърши трети, а Марк Милър остана на три минути зад него.
Осмият етап поднесе и поредното разочарование за екипа на X-raid. След като Герлен Шишери и неговото MINI All4 Racing напуснаха надпреварата заради абсурдната катастрофа в почивния ден, а Орландо Теранова катастрофира вчера, днес двамата най-силно представящи се досега пилоти на тима срещнаха огромни затруднения по пътя си към финала. Стефан Петерхансел спука гума за пореден път, а след това и на няколко пъти спира в етапа заради прегрял двигател. Така деветкратният победител в „Дакар” изгуби над час в отсечката, което пък позволи на Жинил де Вилиърс да му отнеме третото място в общото класиране. Кшищов Холовчиц пък, който се движеше стабилно пети, имаше проблеми с електрическата система, спирачките и сервото на своя BMW X3 CC, коствали му над два часа. В резултат Марк Милър излезе пред него на пета позиция във временното класиране, въпреки че още във втория етап изгуби близо час.
При мотоциклетистите денят започна отлично за Пауло Гонсалвеш (BMW), който поведе колоната след първата GPS точка. На 55-ия километър обаче португалецът падна от своя мотор и след като бе прегледан от медицинския екип на първата контрола, бе принуден да напусне надпреварата заради счупена ключица.
Това позволи на двамата претенденти за победата Сирил Депре (KTM) и Марк Кома (KTM) отново да оглавят класирането, като първоначално французинът имаше минимален аванс. Впоследствие Кома го застигна и в крайна сметка спечели етапа с преднина от 1:55 минути, откъсвайки се по този начин на 9:19 минути пред Депре в общото класиране. Челната тройка както в етапа, така и в цялостната подредба, допълни Франциско Лопес (Aprilla).
„Беше тежък етап, изключително дълъг, а и имаше и много дюни”, коментира Кома на финала. „Със Сирил и Чалеко карахме заедно. Разменяхме си ролята на отварящи етапа, но и поддържахме много бързо темпо. Доволен съм от предстаянето си днес. Беше добър етап след наистина сложния вчерашен ден. В крайна сметка всичко мина добре. Радвам се, защото това са цели 500 километра, което е наистина много.”
Вчера Алехандро Патронели (Yamaha) сдаде лидерската позиция в категорията на четириколките на Томас Мафей (Yamaha), но моментално си я върна, след като спечели днешния етап, а същевременно Мафей все още не е преминал през осмата GPS точка. По този начин авансът на по-големия брат Патронели в общото класиране вече е 53:35 минути спрямо излезлия на втора позиция Себастиан Халперн (Yamaha).
Владимир Чагин не беше в най-добрата си форма, след като отпразнува 41-ия си рожден ден на 5 януари. Тази сутрин той изоставаше на половин час зад своя съотборник в екипа на КамАЗ и временен лидер Фирдаус Кабиров, както и на 12 минути зад втория Алес Лопрайс (Tatra). Днес обаче Царя показа, че неслучайно е печелил цели шест пъти маратонската надпревара и завърши етапа с 31:49 минути аванс пред Кабиров, връщайки си по този начин лидерската позиция. Разликата между двамата в общото класиране все пак е под четири минути, така че все още абсолютно нищо не е решено. Може би с едно единствено изключение – че чехът Алес Лопрайс няма да може да се противопостави на доминацията на КамАЗ. Въпреки че племенникът на рекордьора Карел Лопрайс прави страхотно състезание, той вече е на половин час зад лидерите, тъй като изгуби твърде много време в днешния етап.
Любопитен факт от категорията на камионите е, че днес Чагин, спечелил етапна победа номер 60 в своята кариера, бе най-бързият пилот във всички категории с изключение на четиримата представители на VW. Руснакът дори сложи 4 минути на Марк Кома, чийто КТМ тежи 170 кг. За сравнение камионът на КамАз би трябвало да е около 8,5 тона.
Деветият етап на рали „Дакар” ще ни остави в Копиапо, тъй като екипажите ще се състезават единствено в околността на чилийския град. Ето защо връзката е само 35 километра а отсечката – 235, изпълнени предимно с дюни. Същевременно мотористите няма да стартират както досега един след друг, а на групи от по 10 за водещите състезатели и от по 20 за тези в по-задни позиции.
Резултатите на първите десет при автомобилите след осмия етап може да видите тук, а на всички категории - на официалната страница на "Дакар".