Екипажът на Volkswagen Насер Ал-Атия и Тимо Готшалк спечели първата си победа в рали "Дакар", а отборът от Волфсбург за втора поредна година запълни всички места на подиума.
Дебютантът Петър Ценков с Can-Am записа страхотен успех и стана първият българин, стигнал до финала на "Дакар". Той се пребори със сериозните проблеми в предпоследната 12-а отсечка и във финалната даде 11-о време. Така Ценков изпълни целта си и зае отличното за първо участие 12-о място в генералното класиране при четириколките от 30 стартирали състезатели.
Той завърши надпреварата и така изпревари последните двама победители Маркос Патронели и Йозеф Махачек, които не стигнаха до финала. Другият българин - Тодор Христов, напусна състезанието в шестия етап след падане и три счупени ребра плюс натъртвания на гръбнака.
Последният ден не предложи изненади и в останалите категории, където вчерашните лидери останаха такива и до финала. При мотоциклетистите Марк Кома с KTM триумфира за трети път, а в класа на четириколките Алехандро Патронели с Yamaha защити семейната чест и повтори миналогодишния успех на брат си Маркос. КамАЗ отново доминира и Владимир Чагин-Царя спечели седмата си рекордна победа при камионите в "Дакар".
Триумфиралият при автомобилите Ал-Атия завърши на втора позиция в последния 13-и етап, на 38 сек. зад своя съотборник и основен съперник Карлос Сайнц, но това не се отрази по никакъв начин на крайния му резултат. Миналогодишният победител остана трети в крайното класиране, като беше изпреварен и от своя предшественик за 2009 г. Жинил де Вилиърс.
Така последните двама носители на титлата в "Дакар" станаха подгласници на новия шампион, а VW наложи пълна доминация от преместването на най-тежкото автомобилно състезание от Африка в Аржентина и Чили.
Ал-Атия спечели четири етапни победи и вече има общо девет в своята кариера на "Дакар". Пилотът на VW излезе начело след осмата отсечка, в която Сайнц изгуби близо осем минути. В следващите дни двамата водеха люта битка за първото място, в която Ал-Атия безкомпромисно удържаше първото място.
Решаващи за крайния изход на двубоя се оказаха сериозните проблеми на испанеца в 9-ия и 11-ия етап. Тогава неизменният лидер до началото на осмата отсечка загуби повече от час заради повредено дясно окачване на своя Race Touareg 3 и беше принуден да се примири със загубата през тази година.
"Направихме го!", заяви след финала Ал-Атия, който днес записа най-големия успех за катарския моторспорт. "Изкарах добър, чист етап и през цялото време мислех само за финала. Победата в "Дакар" означава много за мен, за екипа, за хората и за страната ми. Трудно е да обясня какво чувствам, но усещането е много приятно. Показахме, че сме най-силният отбор в света. Това е най-големият момент в моята кариера. Хората най-после ще научат къде е Катар на картата".
Единствената утеха за Сайнц може да бъде спечелената етапна победа, която е негова 24-а в "Дакар". Така той вече има с една повече от деветкратния победител Стефан Петерхансел за неговия опит с автомобил в надпреварата.
"Преди "Дакар" знаеш, че ще бъде трудно, всеки път тук е тежко. Не, не съм разочарован, това просто е развитието на състезанието. След две тежки седмици нямам какво повече да кажа. Дадох всичко от себе си", обясни Сайнц.
Четвърти в крайното подреждане завърши Петерхансел с BMW X3 CC, който в началото на състезанието спореше за лидерската позиция с двамата пилоти на VW. Французинът спечели и една етапна победа, но тя беше обезмислена от невероятния брой гуми (9), които спука след влизането в Чили заради по-тежкия си автомобил. Така той повтори класирането си от 2010 г.
Неговият съотборник и победител в рали "Албена 1997" Кшищоф Холовчиц допълни първата петица и изпревари последния заводски пилот на VW Марк Милър.
При мотоциклетистите Марк Кома спечели третата си победа и така се изравни по този показател с основния си противник Сирил Депре. Испанецът, който поведе от четвъртия етап и до финала не изпусна водачеството, запази концентрация в последната отсечка и заслужено ще влезе в Буенос Айрес като победител с краен аванс от 15 мин. пред втория. Депре пък може само да съжалява за глупавата грешка в началото на "Дакар", която му коства 10-минутно наказание.
"Единственият начин да спечелиш е да останеш концентриран. Не може да свалиш гарда дори за секунда. В "Дакар" когато трудното свърши, идва още по-трудно. Тази година беше още по-тежко", обясни Кома.
Челната тройка в класа изглеждаше предрешена и за първите двама последните километри преминаха гладко, но при третия Франциско Лопес-Чалеко с Aprilia нещата стояха по коренно различен начин. Чилиецът стартира отсечката с 43 минути преднина спрямо четвъртия Елдер Родригеш с Yamaha, но неговият заден амортисьор се предаде в най-неподходящия момент - едва 22 км преди финала.
Въпреки помощта на съотборника си Ален Дюкло Чалеко загуби прекалено много време и финишира на 29 минути от мястото на подиума. Така Родригеш сбъдна мечтата си и изведе мотор на Yamaha до третото място зад фаворитите KTM.
В категорията на четириколките аржентинците Алехандро Патронели и Себастиан Халперн с Yamaha вече си бяха осигурили първите две места, но зад тях битката за третата позиция продължи и днес. Третият Кристоф Деклерк с Polaris започна етапа с аванс от 3 минути пред Лукаш Ласкавиец. Това се оказа прекалено недостатъчно и на финала той беше отсвирен от мощната Yamaha на поляка с цели 52 минути.
При камионите Владимир Чагин също си беше свършил работата още преди няколко дни и остави зад себе си своите съотборници в КамАЗ. Царя спечели седмата си победа, с което подобри рекорда в категорията на Карел Лопрайс и Tatra.
Руските пилоти и техните машини заеха местата на подиума, като зад лидера на КамАЗ останаха двукратният победител Фирдаус Кабиров и младокът Едуард Николаев. 26-годишният Царевич, както галено го наричат в екипа, стигна до подиума в "Дакар" при своя дебют. Окупацията на първата тройка не се оказа достатъчна за КамАЗ и блестящото представяне на заводския тим беше допълнено от четвъртия Илгизар Мардеев.
Резултатите на първите десет при автомобилите може да видите тук, а на всички категории - на официалната страница на "Дакар".
Omega
Те това е рали!!!!!!!!