Стефан Петерхансел (MINI) увеличи на 19 минути аванса си във временното класиране, въпреки че съотборникът му Нани Рома спечели десетия етап на рали „Дакар”. Роби Гордън (Hummer) не само загуби близо четвърт час днес, а и е на път да напусне надпреварата заради нередовен автомобил.
Петер Цанков записа най-доброто си класиране до момента, след като финишира отсечката на седма позиция. Въпреки това пилотът на Рали Рейд.БГ е 16-и в общото подреждане заради голямото забавяне в осми етап.
„Много съм щастлив от този резултат, заяви Ценков пред БНТ 2. ”Това беше първият ден, в който машината ми работеше. Отсечката събираше всички детайли на „Дакар“ - имаше 30 км пустиня с трудна навигация, бързи трасета, пясък феш-феш и силен вятър. Но машината ми работеше. Оказа се, че в последните дни съм имал глупав дефект."
"Днес ми беше трудно, защото стартирах последен и трябваше да изпреварвам изостаналите мотори и четириколки, които вдигат много прах. През цялото време бях на тръни дали двигателят няма отново да спре. Надявам се окончателно да сме изчистили проблема, който ни тормозеше. За четвъртък ще сменим максимален брой части по машината, за да се налага минимална поддръжка, защото асистенцията няма да бъде разрешена.“
В категорията на автомобилите Стефан Петерхансел е все по-близо до десетата си победа в „Дакар”, след като основният му конкурент Роби Гордън (Hummer) удари камък и трябваше да спира. Американецът все пак продължи в отсечката и стигна до финала, но с 14 минути пасив спрямо най-бързия Нани Рома. По този начин разликата между лидера Петерхансел и основния му преследвач Гордън нарасна от 5 на близо 20 минути, което пък даде възможност на Рома да излезе на втора позиция във временното класиране.
„Ударихме камък и с двете десни гуми и както може сами да видите, това колело е излязло навън, така че има и някои счупени части”, коментира Гордън на финала. „Дали мога все пак да спечеля? Разбира се. Точно когато го изпреварвах (Петерхансел), той не се мръдна от пътя и ударих тези камъни, които спукаха и двете гуми едновременно. Автомобилът е повреден, така че ще имаме работа. От това, което виждам, последиците са сериозни. Но пък оттук нататък ще натискам още по-здраво!”
Не техническите проблеми обаче поставят под въпрос по-нататъшното участие на Роби Гордън в „Дакар”, защото днес организаторите на надпреварата излязоха с много интересно съобщение. „След завършването на девети етап (Антофагаста – Икике) и направените технически прегледи на автомобила с номер 303 (Роби Гордън), комитетът на състезанието реши да дисквалифицира номер 303 от надпреварата заради несъответствие с правилника. Пилотът обжалва това решение. При обжалване изпълнението на подобни решения се задържа. В резултат автомобилът с номер 303 ще продължи състезанието до момента, в който стане ясно крайното решение относно обжалването.”
Проблемите на Гордън в етапа бяха добре дошли за Нани Рома, който излезе на втора позиция, макар и само с 46 секунди аванс. Ако американецът бъде изваден от състезанието, негов основен преследвач става Жинил де Вилиърс (Toyota), тъй като пилотът на X-raid Кшищоф Холовчиц получи повреда в сервото 50 км след старта и още не е завършил.
Хоан Бареда, който кара мотоциклет на Husqvarna, спечели първата си етапна победа днес и се изкачи на 11-о място във временното класиране. Той се възползва от грешките, които основните претенденти за победата Сирил Депре и Марк Кома допуснаха, и даде най-добро време, въпреки че 35 километра след старта контузи сериозно десния си крак.
Кома остана зад Бареда, но на намали аванса на Депре в общото класиране само на 21 секунди. Причината за това бе навигационната грешка, която французинът направи.
„Всичко вървеше добре за мен преди 225-ия км, но все пак поддържах отлично темпо. Направих малка навигационна грешка и тогава Марк ме изпревари. Той беше с Хоан Бареда, когото искам да поздравя за страхотното каране”, коментира Депре на финала. „На този етап от надпреварата всяка секунда е от значение.Това бе един от възможните сценарии, бях наясно, че може да се случи, така че не съм изненадан. Все пак съм доволен, че още един ден мина. Не е лесно през всички тези 377 км да си в челото на пълна газ.”
При четириколките далеч не е толкова интересно, колкото в останалите категории, тъй като братята Патронели, които карат за Yamaha, продължават да се движат убедително в челото независимо от етапната победа на Томас Мафей (Yamaha). Аржентинецът навакса близо 13 минути от своя пасив, но е трети във временното класиране и изостава на 17 минути от втория Маркос и на 1:19 часа зад лидера Алехандро.
И в категорията на камионите пъзелът започва да се нарежда. Джерад де Рой остана трети в етапа, но увеличи аванса си спрямо Ханс Стейси на един час заради навигационната грешка, която победителя от 2007 г. допусна. Зад двамата пилоти на IVECO в генералното класиране се движи най-бързият в етапа днес Артур Ардавикус, който спечели първата етапна победа за КамАЗ през тази година. Казахстанецът намали на 5 минути преднината на Стейси, но е на повече от час зад лидера де Рой.
Единайсетият етап ще ни отведе на територията на Чили. Тук предишните участия в „Дакар” няма да имат такова значение, тъй като за първи път южноамериканската държава ще бъде домакин на надпреварата. Специалната отсечка е дълга 534 км за мотоциклетистите и четириколките, 478 км за автомобилите и 432 км за камионите.
Резултатите на първите десет при автомобилите след десетия етап може да видите тук, а на всички категории – на официалната страница на "Дакар".