Вход

Харесайте страницата ни във Facebook

Станете част от голямата фамилия на auto motor und sport

Бъдете информирани за любимите ви марки, интересни предложения, игри, томболи, както и много новини от необятния свят на автомобилите.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Рали Дакар: Петерхансел стигна до победата, а Ценков - до финала

15.01.2012 17:16
Туит

33-ото издание на рали „Дакар” завърши с рекордната десета победа на Стефан Петерхансел (MINI), четвъртия успех на Сирил Депре (KTM) в категорията на мотоциклетиситите и дебютния триумф за де Рой младши (IVECO) при най-тежките. Въпреки всички трудности и технически проблеми българинът Петър Ценков стигна до финала при четириколките, където за втора поредна година най-бърз бе Алехандро Патронели (Yamaha).

Ценков завърши единайсети в крайното класиране от 25 стартирали участници и подобри резултата от дебютното си участие в "Дакар" през 2011 г., когато беше дванайсети.

„Това беше един протоколен етап, но трябваше да внимаваме много, защото стават грешки и на финала”, коментира Ценков за БНТ 2 след края на надпреварата. „За щастие този път нямаше абсолютно нищо сериозно и минахме безпроблемно. Това съвсем не означава, че беше лесно, защото лиазоните бяха много дълги. Стартът също така закъсня и обстановката се изнерви леко, но пък накрая всички някак спонтанно започнахме да се прегръщаме, защото всеки беше наясно какво сме преживели. Самият факт, че минахме през подиума, значи наистина много.”

„Този „Дакар” ни коства много усилия, защото имах само три дена без технически проблеми, като в това число включвам днешния. Всеки ден се случваше някаква глупост. Човек да се чуди колко нелепи неща станаха и то без те да са свързани директно с нашата работа и да са следствие от наши грешки. Тази година състезанието стигна и до Перу, една наистина уникална част от маршрута. Теренът бе много по-различен и труден от това, което сме свикнали в Аржентина и Чили.”

Петър Ценков допълни, че все още е рано да прави планове за 2013 г. и на този етап се нуждае единствено от почивка.

„Това, което мога да кажа сега, е, че не искам никакви състезания. Като мине малко време, като осмислим станалото, нещата сигурно ще се променят. Засега обаче искам зеленина и чист въздух. И по възможност без бръмчене на мотори.”

Десет е щастливо число

Последният 14-и етап на рали „Дакар” бе дълъг само 29 километра и не предостави никакви възможности на екипажите, изостанали в класирането, да наваксат пасива си. Преследвачите можеха да се надяват единствено технически проблеми да забавят конкурентите им, но в категорията на автомобилите такива нямаше що се отнася до челната десетка и генералното класиране остана непроменено въпреки етапната победа на Роби Гордън.

За пореден път Стефан Петерхансел демонстрира, че в „Дакар” постоянството е по-важно от скоростта. Пилотът на MINI стигна необезпокояван до финала в Лима, след като вчера неговият съотборник в екипа на MINI Нани Рома допусна серия от грешки и на практика отпадна от битката за победата. По този начин французинът спечели рекордната си десета победа в „Дакар” и първата за отбора на X-raid, който се възползва от напускането на VW и окупира първите две места на подиума.

„Като си помисля колко е трудно да спечелиш „Дакар”, не мога да повярвам, че см го направил десет пъти”, заяви щастливият Петерхансел на финала. „Мина много време, чаках цели пет години, за да успея отново. Това, че спечелих и тук, в Южна Африка, е огромно облекчение, а и един от най-големите ми успехи. Още повече че битката бе изключително оспорвана през първата седмица, постоянно бяхме под голямо напрежение. Тази победа е още по-специална, защото я постигнах с екипа на X-raid, а Свен Кант чака толкова много години за нея. Не знам дали нещата могат да се наредят по-добре!”

„За другите ще е много трудно да бият този рекорд. Състезанието е страшно напрегнато, но и впечатляващо, очарователно и удовлетворението на финала винаги е страхотно. Сега отиваме да празнуваме с целия тим, а после ще видим!”

„Най-хубавата ми победа винаги ще бъде първата, която спечелих в категорията на мотоциклетистите, но тази също е специална. Бях започнал да се съмнявам в себе си, да си мисля, че съм прекалено стар за това, че пак ще изгубя и че не ставам за Южна Америка… Но накрая всичко си дойде на мястото. Все още пазя синята си кърпа от периода, в който карах мотоциклет. Не съм казвал на никого, но тя беше в джоба ми през цялото рали. Това е историята на синята кърпа, която се завърна!”

Конуренцията при автомобилите

MINI спечели победата, но определено не бе най-бързият автомобил в тазгодишното издание на „Дакар”. Подготвените от Роби Гордън прототипи, базирани на Hummer H3, мачкаха конкуренцията като чиста скорост, но технически проблеми и някои грешки попречиха на американеца и неговият съотборник Насер Ал-Атия да се преборят с X-raid. Миналогодишният победител отпадна от надпреварата в десетия етап, след като на няколко пъти скъса ремък на алтернатора, а Гордън изгуби близо два часа ден по-късно и то заради скъсан маншон на една от полуоските. Все пак пилотът от НАСКАР стигна пети до финала и с темпото си показа, че догодина отново ще бъде сред фаворитите за победата.

За съжаление битката между автомобилите на MINI и Роби Гордън бе помрачена от контестацията, която X-raid подаде срещу машината на американеца и по-точно – системата за регулиране на налягането в гумите. Съдиите дори го дисквалифицираха, но той обжалва и по този начин продължи участието си. За да покаже, че не е използвал измама, Гордън дори елиминира спорния елемент в 12-и етап и изпревари с цели 15 минути втория в отсечката Леонид Новицки (MINI). След финала му в типичния си стил той заяви: „Техническите комисари могат само да ми целунат задника!”, но всички спорове и нерви определено се отразиха върху представянето му и до голяма степен са причината американецът да остане извън подиума.

А на него за изненада на всички се качи Жинил де Вилиърс. Победителят от 2009 г. дебютира за южноафриканския тим на Toyota и с типичното си постоянство изведе напълно новия Pickup Hilux на трета позиция. Прототипът е съобразен с изискванията за техническия правилник, който влиза в сила догодина, и изоставаше по отношение на мощността спрямо най-бързите машини в категорията, но показа завидна надеждност и се очертава като един от фаворитите през 2013 г., при положение обаче че Citroen не влезе в „Дакар” със заводски тим, каквито са и последните слухове.

MINI пласира три автомобила в първата четворка, след като в предпоследния етап Леонид Новицки изпревари Гордън, но можеше спокойно да има още един представител в челото, ако не бяха проблемите на Кшищоф Холовчиц. Победителят от рали „Албена” направи страхотна първа половина на надпреварата и дори в един момент излезе начело, но серия от повреди през втората седмица в крайна смета го оставиха десети.

Мотоциклетите

Битката при мотоцикелтистите за поредна година бе единствено между двамата пилоти на КТМ Сирил Депре и Марк Кома. Състезанието не започна добре за каталунеца, който още в третия етап допусна грешка в навигацията и позволи на своя конкурент да се откъсне напред. Депре обаче затъна в калта на осмата отсечка и Кома отново оглави класирането. Тук дойде и най-спорният момент в тазгодишния „Дакар”, защото от ASO коригираха времето на френския състезател, тъй като калното препятствие не бе записано в пътната книга, а Депре отваряше етапа и нямаше как да го предвиди.

Разликата помежду им бе под две минути, което принуди двамата не само да карат на ръба на възможностите си, но и да използват серия от стратегически прийоми. Все пак Депре имаше последната дума, защото в тринайсетия етап не само навакса изоставането си от Кома, но и се откъсна на повече от десет минути заради проблемите със скоростната кутия, които каталунецът имаше. Впоследствие миналогодишният победител получи 45 наказателни минути, тъй като бе принуден да смени двигателя си заради това, че кара без втора и трета предавка, което подпечата четвъртата победа на Депре в категорията.

За втора поредна година Елдер Родригеш (Yamaha) намери място на подиума, но този път единствено със собствени сили, а не с помощта на късмета. Най-големия му конкурент през 2011 г. Франциско Лопес – Чалеко за съжаление напусна надпреварата още в края на първата седмица, тъй като падна лошо и възобнови част от старите си контузии, получени в „Ралито на фараоните” през миналата година. Това обаче даде възможност на Хорди Виладомс (KTM) да завърши четвърти, следван от словака Щефан Свитко (KTM), който въпреки медицинската забрана стигна до финала пети.

Четириколките

При четириколките се случи това, което всички очакваха преди старта. Двамата братя Патронели доминираха тотално, като за втора поредна година Алехандро стигна първи до финала. В началото на надпреварата уругваецът Серхио Ла Фуенте показа отлична скорост, впоследствие и Томас Мафей оглави класирането, но в крайна сметка силите на двамата стигнаха съответно за петото и третото място.

Тези четирима пилоти, както и всички останали в топ 6, караха за Yamaha. Машините на японския производител се оказаха далеч по-надеждни и бързи от тези на Can-Aм, въпреки че последните са с двойно предаване. Именно техническите проблеми на Renegade бяха причина Петър Ценков да завърши на последната 11 позиция в класа, но самия факт, че се справи сам с всички повреди и оцеля до финала, е повече от впечатляващ. Това не бе по силите на другия български участник Младен Вачков, който отпадна след седмия етап след серия от технически проблеми.

Камионите

Най-голямата изненада бе в категорията на камионите. Армията на КамАЗ най-накрая бе победена, като главната причина за това бе отсъствието на двамата дългогодишни лидери Владимир Чагин и Фирдаус Кабиров, които сложиха край на активната си състезателна кариера. Техните заместници не можаха да се справят с предизвикателствата на „Дакар”, а соченият за заместник на Царя Едуард Николаев дори бе дисквалифициран за това, че се е опитал да измами съдиите след края на четвъртия етап.

Всички проблеми на руския тим отвориха на Джерард де Рой пътя към първата победа. Синът на Ян де Рой бе не само най-бързият пилот, но и най-постоянният и в крайна сметка завърши на близо час пред своя съотборник и братовчед Ханс Стейси. IVECO имаше шанс да окупира и трите места на подиума, но двукратният рали шампион Мики Биазион загуби страшно много време в седмата отсечка и позволи на казахстанеца Артур Ардавикус с частния КамАЗ да стигне трети до финала. Все още обаче изходът от надпреварата при камионите не е ясен, тъй като от КамАЗ да подали контестация срещу IVECO заради нередности в окачването.

С етап номер 14 завърши 33-ото издание на рали „Дакар”. По всяка вероятност с него ще завърши и кариерата на десеткратния победител Стефан Петерхансел, но дали слуховете, че французинът ще се откаже или че Citroen подготвят заводско участие са реални, предстои да разберем. Едно обаче е ясно - битката продължава и през 2013 г.

 

 

Резултатите на първите десет при автомобилите в рали „Дакар 2012” може да видите тук, а на всички категории – на официалната страница на "Дакар".

Коментари
comments powered by Disqus