Себастиен Ожие спечели рали „Франция” и титлата в Световния рали шампионат, а неговият предшественик Себастиен Льоб (Citroen) сложи точка на кариерата си като рали пилот с катастрофа. Само пет секунди разделяха четирима състезатели в челото преди началото на инфарктния последен ден от надпреварата.
Още в четвъртък вечер Ожие си гарантира и на теория титлата във WRC, но празненствата в екипа на VW явно се отразиха върху неговото представяне в петък и той изоставаше сериозно спрямо конкурентите си в челото на колоната. В събота обаче французинът бе безпощаден и пасивът му спрямо лидера Яри-Мати Латвала (VW) бе само 1,5 секунди. Още в първия неделен етап Ожие атакува и излезе в челото, като до финала на надпреварата той не загуби лидерската си позиция.
„Този уикенд беше толкова емоционален”, коментира Ожие след седмата си победа за сезона. „След като спечелихме титлата в четвъртък, бяхме превъзбудени и ни беше трудно да влезем в ритъм. Нямаше обаче как да си позволим нещо подобно и в събота и вчера решихме да атакуваме. Натискахме до краен предел и тази сутрин дори успяхме да си осигурим стабилна преднина. После се добрахме до финала, въпреки че това не бе лесно заради дъжда и калта в етапите.”
Именно тежките атмосферни условия спряха Льоб по пътя към четвъртата поредна победа във Франция. В събота вечер, въпреки грешния избор на гуми в петък, деветкратният световен шампион изоставаше с пет секунди от лидера и бе твърдо решен да атакува първото място. За съжаление още в първата неделна отсечка Големия Себ допусна твърде нетипична грешка и отпадна броени километри преди да стигне родния си град Хагено.
„Изтървах задната ос на автомобила в един бърз десен завой, после се завъртяхме и излетяхме в канавката, заяви Льоб след инцидента. „Състезанието приключи за нас. Бих предпочел да завърша последното си състезание именно тук (в Хагено), но не всичко мина по план.”
Въпреки отпадането си Льоб показа по недвусмислен начин, че е най-великият рали пилот на всички времена. Близо година измина от последното му състезание на асфалт зад волана на Citroen DS3 WRC и независимо от това той бе на нивото на всички свои конкуренти във Франция. Включително и на съотборника си Дани Сордо (Citroen), който завърши на 12,2 секунди зад Ожие и спечели второто място.
Яри-Мати Латвала (VW) бе в челото преди финалния неделен ден, но бе инструктиран от своя тим да кара на сигурно, за да помогне на VW в битката за титлата при пилотите. Това отреди на Латвала третото място, макар и разликата между него и Сордо да бе само 7,3 секунди. В класирането при отборите обаче немският екип е само на крачка от титлата, тъй като Citroen вече изостава с 80 точки два кръга преди края на сезона.
В спора за първото място преди финалния ден на рали „Франция” бяха Льоб, Ожие, Сордо и Латвала, но Тиери Нювил (M-Sport) бе фаворит за победата преди фаталния за него единайсети етап. Белгиецът бе в челото с аванс от 13,1 секунди спрямо Сордо преди да спука гума в събота следобед. Това го остави на четвърта позиция в генералното класиране, но тя бе достатъчна, за да бетонира второто му място в шампионата на пилотите.
Евгени Новиков (M-Sport) направи едно от малкото си чисти състезания, за да се пребори за петата позиция, въпреки че остана на две минути зад Нювил. Зад него завърши Мико Хирвонен (Citroen), който имаше здравословни проблеми още преди старта и така и не влезе в ритъма на лидерите. Въпреки това Андреас Микелсен (VW) и Мадс Йостберг (M-Sport) останаха зад него.
Роберт Кубица (Citroen DS3 RRC), който завърши девети, спечели първото място във WRC2 категорията и отново оглави класирането в шампионата, а челната десетка допълни заводският пилот в маратонската програма на Audi Ромен Дюма (Ford Fiesta RS WRC). Понтус Тидеман (Ford Fiesta R2) пък взе предсрочно титлата в Junior WRC. Пълните резултати може да видите тук.
Следващият старт за сезон 2013, който е и предпоследен за тази година във WRC, е рали „Испания” (24-27 октомври).
gti
фолксваген отнесе френските каруци