Себастиен Льоб е начело след първия ден на рали „Монте Карло”, отварящ кръг за сезон 2012 в Световния рали шампионат. Яри-Мати Латвала (Ford) имаше половин минута аванс преди финалния етап, но напусна надпреварата, след като излетя от пътя и се превъртя по таван.
За пореден път изборът на гуми се оказа решаващ в Монте Карло. Именно той даде възможност на Яри-Мати Латвала да излезе начело в класирането след втория етап, тъй като финландецът сложи за него две гуми с шипове и два меки слика. Любопитното в случая бе, че на предния мост дясната бе слик, а лявата – с шипове, а на задния конфигурацията бе противоположна. Резултатът обаче бе повече от впечатляващ, защото само на „Бюрзе – Сен Мартиал” Латвала сложи близо минута на Льоб и излезе пред него в общото класиране.
Идеята за тази конфигурация на гумите бе на Петер Солберг, за когото това състезание е първо със заводския екип на Ford след 2000 година. Босът на Синия овал Малкълм Уилсън обаче реши, че ще контролира риска и инструктира норвежеца да кара с четири меки слика в етапа, което го остави на половин минута зад Латвала, но пък го изведе на трета позиция в общото класиране и то само на 10,3 секунди зад вече втория Льоб.
При следобедните минавания на двете отсечки обаче ролите се размениха напълно. Екипът на Ford заложи отново на две гуми за сняг и два слика на „Бюрзе – Сен Мартиал”, което този път не бе добро решение и което в крайна сметка стана причина за отпадането на Латвала. Финландецът стартира последната отсечка за деня с аванс от половин минута, но 10 километра след старта й катастрофира, преобръщайки се по таван. Това означава, че заводският тим на Ford ще трябва да разчита само на Петер Солберг оттук до края на надпреварата, тъй като системата „супер рали” няма да се прилага в Монте Карло през тази година. А той вече е трети във временното класиране и изостава на 1:05 минути зад лидера Льоб именно заради неточния избор на гуми.
При Себ всичко бе по план с изключение на втората отсечка, която го остави зад Латвала, но отпадането на финландеца му върна първото място и то с аванс от 1:04 минути пред излезлия на втора позиция Дани Сордо. Заводският пилот на MINI бе на косъм от отпадането на „Бюрзе – Сен Мартиал”, когато удари една от стените край пътя, но повредите по окачването не бяха толкова сериозни и той стигна до обедния сервиз без съществени проблеми, където автомобилът му бе ревизиран.
Най-голямата изненада в първия ден на рали „Монте Карло” поднесе заводският пилот на VW Себастиен Ожие, който през тази година ще се състезава с Skoda Fabia S2000. Победителят от 2009 г. записа серия от впечатляващи времена и за момента се движи на четвърта позиция в общото класиране въпреки че кара “супер”, а не WRC автомобил.
Вторият пилот на Citroen Мико Хирвонен имаше сходни с тези на Дани Сордо проблеми. Финландецът удари една от стените край пътя в третия етап и повреди задно дясно колело и спирачния диск. Това се отрази върху темпото му във финалната за деня четвърта отсечка и остави Хирвонен на шеста позиция във временното класиране с пасив от 3,5 секунди спрямо петия Евгени Новиков (M-Sport Ford).
Ветеранът Франсоа Делкур се възползва за пореден път от огромния си опит на рали „Монте Карло” и с второто си време на последния етап прогресира до седмото място. Пиер Кампана, който за този старт замени Крис Мийк в заводския екип на MINI, е осми, а челната десетка допълват От Танак (M-Sport Ford) и представителят на Proton Пер Гунар Андерсон. Другият пилот на малайзиския производител Джандоменико Басо отпадна още в първия етап заради катастрофа, а в четвъртия заради разбито окачване надпреварата напусна младата белгийска звезда Тиери Нювил, за когото това бе първо състезание със Citroen DS3 WRC.
Вторият ден на рали „Монте Карло” включва нови шест етапа (три отсечки, които се карат по два пъти) с обща дължина 131,76 километра. „Лабати Дандор” стартира в 09:33 (10:33 българско време).