Маркус Грьонхолм потегли към Нова Зеландия с една-единствена цел – пета рекордна победа. След първия ден от надпреварата всичко се движеше по план. Финландецът имаше 13 секунди аванс и всички шансове да реализира програма максимум. Вторият ден обаче бе за Льоб, който не само, че неутрализира аванса на съперника си, но и в последния етап излезе начело. 96 състезателни километра трябваше да сложат край на епичната битка между двамата. Буквално до последния метър изходът от дуела между Грьонхолм и Льоб не бе ясен, но на финала Маркус триумфира с преднина от 3 десети.
Летящият финландец стартира третия ден от надпреварата с увереността, че може да атакува Себ и да си възвърне лидерската позиция. След четири етапни победи той съумя да се справи с конкуренцията на настоящия световен шампион, но авансът му бе само 7 десети. До края на надпреварата оставаше единствено суперспециалният етап „Мистъри Крийк” – възможно най-прекрасната възможност за финал на битката между двамата. Льоб спечели последното препятствие, но Маркус изостана само с четири десети, които го оставиха начело в генералното класиране. За първи път в Световния рали шампионат разликата между победителя и неговия подгласник бе толкова малка - само три десети.
„През целия уикенд битката бе невероятна. Победата е сериозна крачка напред към шампионската титла”, коментира щастливият Грьонхолм на финала. „Това бе най-оспорваната и най-добрата борба за челото в цялата ми кариера. Страхотно съм въодушевен от успеха. Нямах право дори и на най-малката грешка. Радвам се за целия тим, особено поради факта, че те имаха възможност да наблюдават директно решителния последен етап от сервизния парк и заедно да отпразнуваме победата.
Запазих спокойствие, тъй като това е нещо, което съм научил в дългогодишната си практика на непрестанни атаки. Единственият по-сериозен проблем бе при избора на гуми, станал прекалено труден заради променливите атмосферни условия. Когато пилотът зад теб е толкова близо, и най-малката грешка може да провали всички усилия. Радвам се, че успях да увелича преднината си във временното класиране при пилотите. Убеден съм, че битката до края на сезона ще бъде не по-малко интересна”, завършва Грьонхолм, който стана най-успешният рали състезател на територията на Нова Зеландия след петата си победа.
Естествено разочарованието за Себ бе огромно. Евентуална втора победа щеше да го доближи на шест точки от лидера. До финала на сезона обаче остават три състезания на асфалт (неговата любима настилка) и две на макадам, което означава, че все още нищо не е решено в битката за шампионската титла. „Успявахме да поддържаме темпото на Маркус през по-голямата част от деня, въпреки че на два от етапите започваше да вали точно преди да потеглим”, коментира трикратният световен шампион. „Но това е ралито. Натисках до последно, но нито за миг не забравях, че осем точки и второто място са задължителни и че евентуална грешка и неуспешен финал ще сложат край на битката в шампионата при пилотите.”
Трети в генералното класиране остана Мико Хирвонен. Той изгуби шансове да се бори за победата още през първия ден от надпреварата заради грешен избор на гуми, но поддържаше достатъчно добро темпо, за да не се притеснява от движещите се на по-задни позиции пилоти. И в неделя финландецът не поемаше излишни рискове и с лекота спечели поредния си подиум.
В задни позиции обаче вреше и кипеше. Крис Аткинсън и Яри-Мати Латвала предложиха на зрителите втори феноменален сблъсък в рамките на едно състезание. През по-голямата част от деня пилотът на Subaru подлагаше на непрестанни атаки своя финландски колега, но едва в предпоследната отсечка успя да го изпревари. Авансът му от 2,7 секунди обаче бе твърде крехък, но Крис бе перфектен при преминаването на „Мистъри Крийк” и за трети път през този сезон спечели четвъртата позиция.
Вторият фирмен пилот на Citroen Дани Сордо заложи на сигурността, тъй като в последните три старта регистрира три отпадания. Испанецът завърши рали „Нова Зеландия” на шеста позиция с пасив от 1:05.1 минути спрямо петия Яри-Мати Латвала.
Звездата на Subaru Петер Солберг остана седми, въпреки че днес неговият автомобил се държеше значително по-добре. Всичко приключи за бившия световен шампион още в петък, когато Impreza WRC2007 за пореден път демонстрира своя непостоянен нрав. Проблем в диференциалите, който вече трето състезание не може да бъде коректно локализиран, остави норвежецът извън битката за подиума.
Място сред първите осем намери и Урмо Аава. Естонецът измъкна последната позиция в зоната на точките от Хенинг Солберг, който се препъна на етапа „Франклин” в събота и загуби цели пет минути заради удар и впоследствие проблеми с охлаждането на Focus RS WRC 06.Следващият старт от Световния шампионат е рали „Каталуня” (5 – 7 октомври).
Рали „Нова Зеландия” – класиране
1. М. Грьонхолм Ford Focus RS WRC 07 3:52:53.9
2. С. Льоб Citroen C4 WRC + 0.3
3. М. Хирвонен Ford Focus RS WRC 07 + 1:42.8
4. К. Аткинсън Subaru Impreza WRC2007 + 2:32.3
5. Я. Латвала Ford Focus RS WRC 06 + 2:36.9
6. Д. Сордо Citroen C4 WRC + 3:42.0
7. П. Солберг Subaru Impreza WRC2007 + 3:54.7
8. У. Аава Mitsubishi Lancer WRC + 9:16.3
9. Х. Солберг Ford Focus RS WRC 06 + 9:54.6
10. М. Уилсън Ford Focus RS WRC 06 + 10:19.9
Класиране при пилотите
1. М. Грьонхолм 90
2. С. Льоб 80
3. М. Хирвонен 69
4. Д. Сордо 31
5. П. Солберг 31
6. Х. Солберг 28
7. К. Аткинсън 25
8. Я. Латвала 17
Класиране при производителите
1. BP-Ford WRT 159
2. Citroen Total WRT 113
3. Subaru WRT 60
4. Stobart VK M-Sport Ford RT 55
5. OMV Kronos Citroen 35
6. Munchi’s Ford WRT 6