Яри-Мати Латвала (Ford) спечели рали „Нова Зеландия”, пети кръг от световния шампионат. Три завоя не достигнаха на Себастиен Ожие (Citroen Junior) да запише първата си победа, а шесткратният шампион Себастиен Льоб (Citroen) допусна фатална грешка във втората неделна отсечка.
Едва ли някой е прогнозирал, че Льоб ще се бори за победата след четвъртия етап в петък, когато французинът се удари странично в един мост и загуби близо минута и половина. С феноменално каране в събота обаче пилотът на Citroen навакса изоставането и се доближи на пет секунди от лидера Себастиен Ожие. Контраатаката на Големия Себ продължи и тази сутрин и още в първия етап той оглави класирането, след като неговият сънародник обърка един от завоите и се завъртя. Всичко изглеждаше напълно решено, защото до финала оставаха само три отсечки, но истинското шоу тепърва предстоеше.
Неочаквани обрати
При първото минаване на „Уанга Коуст” - същата отсечка, която преди две години препъна екипажите на Ford и подари победата на Льоб, световният шампион изтърва един от дългите десни завои и изгуби близо 50 секунди преди да се върне на пътя. Щетите по-неговия автомобил бяха по-скоро козметични, но изгубеното време изстреля автоматично Себастиен Ожие на първа позиция, а Льоб – на незавидната четвърта. Между тях се озоваха Яри-Мати Латвала и Петер Солберг (Citroen C4 WRC), а само на 1,9 секунди зад световния шампион се движеше петия Мико Хирвонен (Ford).
Напрежението ескалира още повече след предпоследния етап, тъй като разликата между лидерите Ожие и Латвала бе 6,2 секунди, между Льоб и Солберг, които се бореха за третото място на подиума – 9 десети, като плътно зад тях се движеха също Мико Хирвонен и Дани Сордо (Citroen). В резултат последната отсечка – второто минаване на „Уанга Коуст”, се превърна в истински трилър. Три завоя преди финала Ожие изглеждаше сигурен победител, но французинът се завъртя и изгуби 9,1 секунди, с което подари победата на Латвала.
Възход и падение
„Това е невероятно”, заяви на финала младият финландец, за когото това беше първа победа след тази на рали „Сардиния” миналата година. „Говорих с Малкълм Уилсън преди старта на последния етап и той ми каза да продължавам по същия начин. Опитах се да не бъда прекалено агресивен в началото, за да не допусна някаква грешка. На последния сплит обаче видях, че съм с 2,7 секунди назад и се пробвах. Въпреки това не мога да повярвам, че накрая спечелих.”
Разликата между Латвала и Ожие на финала бе само 2,4 секунди - третата най-малка в историята на световния шампионат. Рекордът е от 2007 г., отново в Нова Зеландия, когато Маркус Грьонхолм победи с две десети Себастиен Льоб. Това обаче определено не успокояваше Малкия Себ и неговия навигатор Жулиен Инграсиа.
„Няма как да не сме разочаровани с оглед на това, което постигнахме през уикенда”, коментира Инграсиа. „Това беше едно наистина отлично състезание, уникално място, феноменални етапи. Имахме ляв и веднага след това десен завой на втора или трета предавка. Ударихме банкета и се завъртяхме. За съжаление изгасихме двигателя и изгубихме много време.”
В задни редици
Шоуто на „Уанга Коуст” обаче не приключи с двубоя между Латвала и Ожие. Подобо на своя сънародник Льоб също допусна малка грешка, но остана трети, след като при опитите си да се пребори за подиума Петър Солберг излетя от пътя и се заби директно в един от електрическите стълбове – за щастие без фатални последици за него и навигатора му Фил Милс. Единствено в двубоя между Мико Хирвонен и Дани Сордо нямаше неочаквани обрати и те завършиха съответно на четвърта и пета позиция.
Двамата съотборници в екипа на Stobart Ford Матю Уилсън и Хенинг Солберг останаха далеч назад, но въпреки това заеха шесто и седмо място на финала. Осми финишира Яри Кетомаа (Ford Fiesta S2000), който спечели и първата си победа в S-WRC. В челната десетка място намериха още Федерико Вийагра (Munchi’s Ford) и Шави Понс (Ford Fiesta S2000), а победата при серийните автомобили отиде при местната звезда Хайдън Падън (Mitsubishi Lancer Evo 9), който остана четиринайсети в общото класиране.
Следващият шести кръг от WRC е рали „Португалия” (28-30 май). Льоб продължава да води убедително в шампионата на пилотите, а Яри-Мати Латвала излезе на втора позиция с пасив от 36 точки. Разликата между третия Мико Хирвонен и четвъртия Себастиен Ожие обаче е само една.
Omega
Искам да видя същото и на рали България!
boro
Уникално състезание. Жалко, че беше през нощта )-: