Мико Хирвонен (Ford) спечели рали „Швеция”, първи кръг от Световния рали шампионат. Себастиен Льоб (Citroen) остана на 42,3 секунди зад него, а Яри-Мати Латвала (Ford) допълни челната тройка.
Хирвонен стартира третия последен ден на рали „Швеция” с аванс от 16,6 секунди, след като в събота следобед Льоб имаше проблеми с гумите. На фона на петте етапа и 100-те километра, оставащи до финала, разликата между двамата не изглеждаше особено голяма, но лидерът на Ford отказа своя конкурент още на втората отсечка тази сутрин, след която прибави към аванса си нови 7,3 секунди. „Реших да спря да се боря”, заяви Себ на финала й. „Няма промяна. Дори и когато карам на ръба и не правя грешки, той е по-бърз от мен. Предпочитам да не рискувам и да завърша втори.”
Едно добро начало
Въпреки че Льоб се отказа от битката за първото място, Мико не върна газта в оставащите три отсечки и завърши рали „Швеция” с 42,3 секунди аванс, като по този начин стана първият WRC пилот, спечелил 25 точки в един старт. От 2010 г. ФИА въведе нова точкова система в шампионата, като първият взима 25, вторият - 18, а третият – 15. Пилотите, класирали се от четвърто до десето място, получават съответно 12, 10, 8, 6, 4, 2, и 1 точки.
„Фантастично, абсолютно фантастично”, заяви на финала Хирвонен, който обеща тази година да бъде значително по-агресивен от миналата и най-накрая да се пребори със Себ за титлата. „Сега вече съм наистина щастлив, особено след тези отсечки. Бяха изключително тежки за гумите. Не може да си представите колко нервен бях на последния етап.”
"Това е перфектно начало на годината. Никога преди не съм печелил първия кръг, но след миналия сезон определено мога да кажа, че натрупах много опит. Смятам да продължа по този начин. В Мексико ще бъде съвсем различно, но вече нямам търпение да стартираме там.”
Втория ешелон
Другите двама заводски пилоти на Ford и Citroen също водеха много оспорвана битка по снежните отсечки в „Швеция”. Първоначално Дани Сордо (Citroen) имаше аванс, след като Яи-Мати Латвала изпитваше сериозни затруднения с настройките на своя автомобил, особено в петък. Постепенно обаче финландецът вдигна темпото и започна да притиска Сордо, като в крайна сметка мина пред него един етап преди края на съботния ден.
Причината за това обаче бе нелепата грешка, която Дани и неговият навигатор Марк Марти допуснаха преди старта на отсечката – допълнителният панел пред радиаторите на C4 WRC не бе свален и испанецът трябваше да спира в етапа, за да го отстрани. По този начин разликата между двамата стана повече от минута и днес Сордо нямаше никакъв шанс да си върне третото място.
Формула 1 във WRC
Началото на сезон 2010 в Световния рали шампионат бе очаквано с огромно нетърпение не само заради дългата зимна пауза, но и заради трима от участниците, попаднали в стартовия списък на рали „Швеция” – дебютанта Кими Райконен (Citroen Junior), „пенсионирания” Маркус Грьонхолм (Stobart Ford) и частника Петер Солберг, който получи своя нов Citroen C4 WRC в края на януари. И за тримата обаче снежните отсечки около Карлщад се оказаха пълни с неприятни изненади.
Райконен се прости с всички шансове да спечели първите си точки във WRC още в петък, когато изгуби близо половин час в опитите си да измъкне своя C4 WRC от преспите на „Виген 2“. Някои малки грешки в събота допълнително забавиха бившия пилот от Формула 1 в събота, но в крайна сметка той стигна до финала при дебюта си във WRC, макар и на повече от половин час зад победителя. И ако според мнозина този резултат е пълен провал, то за по-информираните е напълно очакван с оглед липсата на опит у финландеца и факта, че рали „Швеция” е едно от най-трудните състезания в календара. Представянето му на „Фредриксберг 2” обаче съвсем не бе очаквано, тъй като Райконен завърши етапа с престижното шесто време.
Двамата шампиони
Неговият сънародник Маркус Грьонхолм също бе център на вниманието в Швеция не само заради завръщането си във WRC, а и защото той е печелил цели пет пъти надпреварата. Грьонхолм обаче не се чувстваше комфортно с автомобила на Stobart в петък сутрин и започна постепенно да изостава от лидерите. За капак на всичко в шестата отсечка проблем с електрониката на Ford Focus RS WRC 08 му коства 12 минути, а в събота спука гума при второто минаване на „Варгасен”. Единствената утеха за него бе това, че спечели „Саген” – неговата най-любима отсечка, на която е кръстен и ресторантът му, но в крайното класиране Грьонхолм остана извън първите двайсет.
Подобна бе и съдбата на Петер Солберг, макар че той намери място в зоната на точките. Норвежецът се препъна още на суперспециалния етап в четвъртък, когато се завъртя и изгуби цели 18 секунди. В опитите си да навакса изоставането Солберг натисна здраво газта в петък, но излетя от пътя на „Ликенас 2”, а малко по-късно дори удари Матю Уилсън (Stobart Ford). Загубените близо 5 минути го пратиха извън първите двайсет, но в събота и неделя Петер бе на ниво и се пребори за деветото място на финала.
В зоната на точките
Заради грешките на Райконен, Грьонхолм и Солберг, но и заради изключително стабилното си каране, Себастиен Ожие (Citroen Junior) финишира на престижната пета позиция и то още при дебюта си в Швеция и едва във второто си снежно рали. На повече от минута зад него завърши шестият Хенинг Солберг (Stobart Ford), за когото това бе първо състезание с новия навигатор Илка Минор, която за последно участваше във WRC с Манфред Щол през 2007 г.
Очакваният двубой за седмото място между Матю Уилсън и Мадс Йостберг за съжаление така и не се състоя, тъй като тази сутрин частният пилот на Subaru отново имаше проблеми, в случая със спирачките на Impreza WRC2007. Уилсън с лекота запази седмата си позиция, а Йостберг завърши осми, на близо минута и половина зад него. Петер Солберг и Пер-Гунар Андерсон (Skoda Fabia 2000) допълниха челната десетка, като по-този начин бившият заводски пилот на Suzuki и двукратен шампион при джуниърите спечели победата в новсформирания S-WRC шампионат. Осемнайсетият в общото класиране Патрик Флодин (Subaru Impreza WRX) се пребори за първото място в категорията на серийните автомобили.
Следващият кръг във WRC е рали „Мексико” (5-7 март). За тогава е планиран и официалният дебют на Кен Блок в Световния рали шампионат.
Текст: Борислав Петров
НВ
WRC надпреварата може да се гледа по MOTORS TV (motorstv.com).За България дистрибутори са Net 1 Ltd, Digital Cable Television Ltd, Vaital, Cable Sat Zapad. Репортажите са от 11,20 наше време и още три повторения на следващия ден.Тъпото е че вземат интервюта на английски и ги дублират на френски.Български превод няма.
ники
да бе евроспорта няма да го излъчва, само IRC шампионата ...
Георги
Дано и той стане шампион.Освен WRC май и мотоGP няма да гледаме.
Краси Димитров
Браво Мико :)
Кирил
Страхотно състезание за Мико. Ужасно е обаче това, че няма къде да гледаме WRC през тази година );