Себастиен Льоб със Citroen C4 WRC спечели четвърта поредна титла в Световния рали шампионат. Третото място на рали “Великобритания” го остави на върха в класирането при пилотите с четири точки аванс спрямо Маркус Грьонхолм. Надпреварата в горите на Уелс спечели Мико Хирвонен.
Льоб Vs Грьонхолм
Себастиен Льоб се изкачи за четвърти пореден път на върха в Световния рали шампионат, изравнявайки рекорда на Томи Макинен (1996 – 1999 г.). Пилотът на Citroen и днес не изневери на стратегията си да кара на сигурно. Поддържайки равномерно темпо през цялото състезание, без да поема излишни рискове, Себ завърши трети в последния старт за сезона, но спечели шампионата на пилотите с аванс от четири точки спрямо Маркус Грьонхолм.
“Чувството е невероятно. Спечелих титлата с преднина от четири точки, а не както преди с 40. Това бе най-добрият двубой, най-оспорваният шампионат. Наистина се радвам страшно много. Четвърта поредна титла. Изравних рекорда на Томи (Макинен). Страхотно постижение!”, заяви след финала щастливият Льоб.
Рали “Великобритания” бе последното състезание в кариерата на Грьонхолм. След 150 старта на територията на пет континента летящият финландец напуска Световния рали шампионат. Маркус имаше шанс да се оттегли като шампион, но грешките в Япония и Ирландия го поставиха в твърде неизгодна позиция за последната надпревара през сезона. Пилотът на BP-Ford стартира в Уелс с пасив от шест точки спрямо Льоб и можеше да се надява единствено на чудото, за да измести французина от върха. Чудото обаче така и не се случи.
“Разбира се, че съм разочарован. Състезанието бе изключително трудно. Изгубихме титлата още в Ирландия”, сподели Грьонхолм. Неговият навигатор Тимо Раутиайнен добави: “Имаше интрига до последния старт. Щеше да бъде страхотно, ако бяхме завършили кариерата си, печелейки титлата. Но какво да направим? Просто не сме шампиони.”
Съотборници?
Естествено фокусът на рали “Великобритания” попадна върху битката за шампионската титла. Двама пилоти обаче заслужават не по-малко внимание – Мико Хирвонен и Яри-Мати Латвала. Мико, който догодина ще поеме диригентската палка в BP-Ford, спечели четвърто състезание в кариерата си, въпреки че в последната отсечка се завъртя и изгуби близо 15 секунди. Той е единственият пилот, побеждавал Льоб и Грьонхолм след септември 2005 година, когато Петер Солберг триумфира за последно в старт от Световния рали шампионат. С оттеглянето на Маркус, Хирвонен остава единственото предизвикателство за Себ. Трите победи на Мико през този сезон обаче са показател, че той може да се справи. Ако не още догодина, то поне през 2009-а.
Яри-Мати Латвала завърши рали “Великобритания” на десета позиция, въпреки че спечели повече етапни победи от всеки един друг пилот. Техническа неизправност с чистачките на Focus RS WRC 06 и ужасяващите атмосферни условия в петък вечер го извадиха от битката за подиума. Малшансът обаче не пречупи финландеца. Той вдигна рязко оборотите още в събота, когато спечели всички етапи с изключение на суперспециалния “Кардиф”, а в неделя (след още четири етапни победи) се пребори за десетото място, изпреварвайки Мадс Остберг със секунда и половина.
“Няма да крия, това е най-добрият момент в цялата ми кариера”, сподели Латвала на финала. “В Ирландия наистина постигнах отличен резултат, но сега е по-специално. След огромното разочарование в петък вечер се върнахме в играта по страхотен начин.”
Латвала направи страхотен финал на сезона. В средата на октомври грабна първия си подиум, след като финишира трети на рали “Ирландия”. Той има и основна заслуга за силното представяне на Stobart VK M-Sport Ford, който бе на крачка от третото място в шампионата на производителите. През 2008 обаче съвсем не е изключено Латвала да кара не за Stobart, а за BP-Ford, където да си партнира с Мико Хирвонен. Ако 22-годишният финландец намери силни спонсори, няма причини Малкълм Уилсън да не го покани във водещия тим на Ford.
Subaru или Stobart
Рали “Великобритания” сложи точка на битката между Subaru WRT и Stobart VK M-Sport. Още в петък, след като Хенинг Солберг и Яри-Мати Латвала отпаднаха, стана ясно, че вторият тим на Ford няма да запази третото място в шампионата на производителите. Петер Солберг се движеше стабилно четвърти, а Крис Аткинсън гравитираше около седмото място. Австралиецът, който в петък навърши 28 години, води изключително оспорвана битка с третия пилот на Stobart Матю Уилсън. В събота вечер авансът му възлизаше на десет секунди. Още на първата отсечка тази сутрин обаче Крис имаше проблеми със замъгляването на челното стъкло и чистачките на Subaru Impreza WRC2007. Те му костваха близо 45 секунди и шестото място, което окупира британецът.
За трети пореден старт синът на Малкълм Уилсън е в зоната на точките. За жалост на Stobart обаче той не е регистриран за шампионата на производителите, от което се възползва Subaru. Четвъртото място на Солберг и седмото на Аткинсън се оказаха достатъчни, за да може японският тим да си върне третата позиция в отборната надпревара.
P-WRC
Рали “Великобритания” маркира и последния старт от шампионата на ФИА за серийни автомобили. Аржентинецът Габриел Поцо потегли към Уелс с амбиции за шампионската титла, тъй като при победа щеше да измести от челото Тоши Араи. Грешка в петия етап, последвана от удар в дърво и сериозна повреда в окачването на Mitsubishi Lancer Evo 9, обаче сложиха точка на шампионските му надежди. Поцо отпадна, а Тоши Араи дублира титлата си в P-WRC.
Първи в Уелс завърши Гай Уилкс. 26-годишният пилот на Mitsubishi постигна не само първата си победа на международно ниво, но и спечели британския рали шампионат.
порки
Честито на Льоб и Елена !!!
Кирил
Жалко за Маркус. Отново допусна грешки в най-решителните моменти. През тази година кара изключително силно, но пропускът в Ирландия му струва твърде скъпо.