Мико Хирвонен е начело след първия ден на рали “Великобритания”, шестнайсети последен старт от Световния рали шампионат. Претендентите за титлата Маркус Грьонхолм и Себастиен Льоб се движат съответно на втора и трета позиция.
Самотна биткаМико Хирвонен спечели пет от общо шест етапа в първия ден на рали “Великобритания”. Още след дебютната отсечка “Порт Талбът” 27-годишният финландец взе 6,5 секунди на трикратния световен шампион Себастиен Льоб и 12 секунди на Маркус Грьонхолм. Двамата претенденти за титлата заложиха на сигурността и позволиха на Мико да се откъсне на двайсет секунди преди задължителния обеден сервиз.
“Чувствам се много комфортно. Отсечките са трудни, много е хлъзгаво, но се представям на ниво. Колата се държи прекрасно. Натискам на сто процента и засега нямам проблеми”, заяви пилотът на BP-Ford в сервизната зона
При следобедните преминавания Мико бе не по-малко убедителен. Той спечели още две отсечки и завърши деня с аванс от близо 40 секунди спрямо втория Маркус Грьонхолм и почти минута спрямо третия Себастиен Льоб. Особено важна бе победата му в шестия етап, който се оказа и най-труден за всички пилоти поради силния дъжд, мъглата, ураганния вятър и късния час. “Не виждахме нищо. Дори и на правите нямахме никаква видимост. Въпреки това не върнахме газта. Радвам се, че отворихме такава преднина”, коментира Мико в края на деня.
Позиционна война
Битката в горите на Уелс ще определи новия рали-шампион на планетата. Себастиен Льоб води с шест точки на своя съперник Маркус Грьонхолм и се нуждае единствено от място в първата петица, за да грабне четвърта поредна титла и да изравни рекорда на Томи Макинен (1996 – 1999 година) . Още преди старта на рали “Великобритания” Себ бе категоричен, че ще заложи на сигурността и няма да поема излишни рискове. Така се и случи. В края на деня французинът, който кара първи по отсечките, изостава на цяла минута от лидера Хирвонен. Льоб обаче със сигурност ще намери място сред първите петима на финала в неделя, освен ако не допусне фатална грешка или технически проблем с C4 WRC му попречи да завърши.
“Днес стартирах с нагласата, че няма да се боря за победата. Твърде глупаво ще е от моя страна, ако пропилея целия положен труд през сезона, опитвайки се да оглавя класирането”, коментира Льоб в края на деня. “Контролирахме темпото в зависимост от условията по отсечките. Например, въпреки мъглата, която ни съпътстваше при сутрешните преминавания, бях уверен в записките и поддържах отличен ритъм. Не поемах никакви рискове в калните участъци, където спирането е изключително опасно. Избягвах да сека завоите там, където канавката беше дълбока, и направих всичко възможно, за да се опазя от камъните. Очакват ни още много километри, но днес свършихме отлична работа.”
След двете грешки в Япония и Ирландия Маркус Грьонхолм стартира рали “Великобритания” предпазливо. Финландецът, който кара последното си състезание в Световния рали шампионат, се движеше трети след първите две отсечки, но излезе на втора позиция след третата “Реола”, изпреварвайки основния претендент за титлата Себастиен Льоб. При вторите преминавания Маркус вдигна леко темпото и увеличи преднината си спрямо французина на близо двайсет секунди. Изоставането му спрямо лидера Хирвонен обаче е цели четирийсет.
Грьонхолм има шанс да спечели титлата, единствено ако Льоб напусне надпреварата. При евентуална фатална грешка на Себ и второто място ще е достатъчно за финландеца, които изостава на шест точки от своя съперник. Това означава, че и Маркус ще заложи на сигурното каране, няма да атакува лидера Хирвонен и ще се надява на пропуск от страна на настоящия световен шампион.“ОК, ние сме по-бързи от Себастиен, но какво от това. Нищо не се променя”, каза в края на деня Грьонхолм. “За момента не знам срещу кого се боря. Просто трябва да чакам и да видя какво евентуално ще се случи нататък.”
Сурови времена
Сутрешните преминавания на отсечките затрудниха в максимална степен пилотите от Световния рали шампионат. Калта и мъглата принудиха водачите да върнат газта, като единствено Хирвонен караше на сто процента. Яри-Мати Латвала, който догодина има шанс да си партнира с Мико в BP-Ford, също не се уплаши от тежките условия и поддържаше отлично темпо. Пилотът на Stobart VK M-Sport завърши първите преминавания с четвърто време, изоставайки само на седем секунди от третия Льоб. Финалната шеста отсечка обаче се оказа фатална за младока. Повреда в чистачките на Ford Focus RS WRC 06 му струва близо седемнайсет минути изоставане. Последният етап за деня се кара на фарове, което в комбинация с поройния дъжд, извади Латвала от битката за челото, в която напълно заслужаваше да участва.
Съотборникът на Яри-Мати Хенинг Солберг също имаше сериозни проблеми. Още в първата отсечка, на шест километра преди финала й, той спука гума и загуби близо минута. Последва технически проблем с вентилацията на челното стъкло в петия етап и норвежецът също трябваше да се прости с надеждата за място в зоната на точките. Малшансът за Яри-Мати и Хенинг позволи на Петер Солберг и Крис Аткинсън да атакуват челните позиции. Първият пилот на Subaru завърши деня с четвърто време, а неговият съотборник, който днес има рожден ден – със седмо. Ако статуквото се запази, японският тим ще си върне третата позиция в шампионата на конструкторите, която на момента заема Stobart VK M-Sport.
Вторият ден на рали “Великобритания” продължава с шест класически етапа (две преминавания по три отсечки) и суперспециалния “Кардиф”. Първата кола потегля в 11:38 българско време.
Венци
Когато Льоб и Грьомхолм се оттеглят, спред мен класирането ще оглавяват Латвала и Хирвонен. Те доказаха, че по нищо не отстъпват на ветераните в този спорт :)
Кирил
Жалко за Латвала. Отново показа, че може да се бори с най-добрите!