Конструкторите на обновения всъдеход следват повелите на времето, но в духа на традициите
Ако трябва с две думи да назовем най-характерното за днешната епоха в автомобилостроенето, тези думи сигурно ще се даунсайзинг и електрификация. Този дух на времето не щади нито спортните лъвове, нито луксозните лимузини, нито дори високопроходимите замъци на колела, чиито традиционни майстори са хората от Land Rover. Затова не е изненадващо, че след като миналата година Range Rover Sport плати данък на даунсайзинга чрез базова дизелова версия с двулитров четирицилиндров мотор (240 к.с.), сега, при обновяването на модела, наред с подобренията в системите за безопасност и подпомагане в гамата е включен и plug-in хибрид, при това вече не с дизелов, а с бензинов основен двигател.
Малкият четирицилиндров двулитров турбоагрегат (отново даунсайзинг!) генерира внушителните 300 к.с. и бива подпомаган от електромотор с мощност 85 кВт (116 к.с.), интегриран в осемстепенната автоматична трансмисия ZF. Източник на електроенергия е високоволтова литиево-йонна батерия с капацитет 13,1 кВтч, разположена под багажника. Максималната системна мощност на задвижването е 404 к.с., а максималното разстояние, което може да бъде изминато с електрическа тяга, е около 50 км.
За пълно зареждане от уолбокс (32 ампера) са необходими само 2 часа и 45 минути, а от домашен контакт (10 ампера) – седем часа и половина. Системата работи в два основни режима – Parallel Hybrid с функции за запазване на заряда и за съобразяване с топографията на маршрута и EV (Electric Vehicle), при който автомобилът се движи само с електрическия мотор и работи с нулеви емисии. Добре дошли в градовете с екологични забрани. От Jaguar Land Rover се готвят сериозно за подобно бъдеще и възнамеряват от 2020 г. нататък да предлагат електрифицирани версии на всичките си модели.
За движение в пресечена местност системата Terrain Response 2 на Land Rover е получила нови настройки, съобразени с възможностите на електрическия мотор да отдава максимален въртящ момент при минимални обороти. Не само в хибридната, но и в конвенционалните си версии преработеното издание на Range Rover Sport е запазило отличната си проходимост. Когато е нужно, въздушното окачване увеличава пътния просвет до 278 мм. Тогава ъгълът на предния надвес достига 33, а на задния – 31 градуса.
При представянето на модела шофирахме по-мощната шестцилиндрова дизелова версия с 306 к.с. Ако един ден забранят дизелите, най-много ще съжаляваме тъкмо за подобни автомобили. Спокойна, силна, уверена тяга (700 Нм), усещане, че разполагате с океан от мощ. И скромен разход на гориво от седем литра в стандартен цикъл. Наистина ще е жалко.
Що се отнася до електрониката и системите за подпомагане, те не само не са заплашени от изчезване, но покоряват все нови и нови територии в похода си към светлото бъдеще на автономното шофиране. Обновеният Range Rover Sport разполага с инфо-развлекателна система Touch Pro Duo, наречена „Blade“ – „най-високотехнологичната, създавана досега от Jaguar Land Rover”, при която функциите и менютата се управляват от два 10-инчови сензорни екрана с висока резолюция. Щората на тавана може да се отваря и затваря с жестове, а онези, които ще се възползват от възможността за теглене на прикачен товар до 3500 кг, могат да поръчат и система, улесняваща движението на заден ход с ремарке.
Сякаш напук на всички заклинания за икономии и екологичност хората от британската фирма са приготвили и нещо за автомобилните фенове с традиционни разбирания. От тази година върховата спортна версия SVR е с увеличена мощност, достигаща 575 к.с. Само за 4,5 секунди компресорният осмак изстрелва тежащия 2,2 тона всъдеход до 100 км/ч, а максималната скорост на елитната машина възлиза на 283 км/ч. Как да не похарчи човек последните си 265 370 лева за такова разкошно чудовище!
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Димитър Даков