Със своя V8 с 550 к.с. Range Rover Sport SVR се прицелва в Cayenne Turbo и X5 M
Историята на традиционната британска марка познава безброй моменти, в които върху предния капак се изсипват колосални количества вода и кал, стелките в интериора са покрити с дебел слой мръсотия, която ведро се разпространява до всяко ъгълче на интериора, включително и тавана – но накрая всички са доволни от щастливия край на приключението. Както и от това, че са преминали през места, където е трудно постижимо да се мине с друго превозно средство. Мдааа, само че традициите все по-рядко са това, което бяха...
На следващите страници няма да видите нищичко, свързано с подвизи из най-затънтените кътчета на планетата, нито с преминаване през трудни терени. Няма да видите нищо подобно поради технически причини. Само погледнете калниците на този Range Rover Sport: 22-цолови колела от алуминиева сплав, обути с високоскоростни гуми с мерки 295/40. SVR очевидно е замислен като конкурент на Cayenne Turbo, GLE 63 AMG и X5 M. Висока проходимост тук всяка забравете...
Натискаме стартерния бутон, за да събудим 550-те конски сили на огромния V8. Петлитровата машина с механичен компресор звучи зловещо още на празен ход, а най-късно при достигането на средни обороти положението вече може да се определи като смразяващо: с помощта на електронно управлявани клапи в изпускателния тракт акустиката на този автомобил придобива драматични краски.
Отговорът срещу AMG, M и компания
Сякаш съвсем между другото, колосът спринтира за 4,9 секунди от място до 100 километра в час, което заради високата като в класически всъдеход позиция зад волана се усеща още по-главозамайващо, отколкото е в действителност. Дори едно Porsche Cayenne е с осем сантиметра по-ниско и изглежда едва ли не като расова спортна машина на фона на гигантския Range Rover. На прави отсечки 2,4-тонният автомобил се ускорява така, сякаш е изстрелян от оръдие. За вихрено ускоряване са достатъчни ниски и средни обороти – все пак максималният въртящ момент се равнява на безпардонните 680 Нм.
2015 година ще остане историческа за Land Rover, при това с едно доста тъжно събитие: класическият, вечен и неостаряващ Defender слезе завинаги от конвейера, за да отстъпи място на... да, на чудеса като SVR. Което казва доста за вкусовете на днешното време. Британската марка, която от няколко години получава свежи инвестиции от новия си индийски собственик, бележи рекорд след рекорд в продажбите си, и днес продава луксозните си модели даже и в държави, които доскоро можеха да бъдат достигнати само с добре тренирано животно за езда. Е, да, или с Defender...
Нека все пак се опитаме да останем на оптимистична вълна и си представим, че повечето непреходими пътища лека полека се превръщат в модерни магистрали. Качваме се с величествения Range на един германски аутобан без ограничение на скоростта и даваме пълна газ. Границата от 200 километра в час се преминава като на шега, а след кратка борба за преодоляване на чудовищното аеродинамично съпротивление на каросерията автомобилът достига до максимално темпо от 260 километра в час. При такава скорост на един Defender вероятно щяха да му се измъкнат част от нитовете, с които са закрепени панелите на каросерията.
Нашият SVR се справя стоически с подобни предизвикателства и се държи като истински джентълмен. Но дали все пак въздушната струя около него не отнесе нанякъде някой Smart? Надяваме се, че не.
Миналата година прототип на модела постави рекорд за обиколка на Нюрбургринг със SUV автомобил с постижение от 8,14 минути – склонни сме да повярваме в това с оглед на изключително ефективната спирачна система.
Всъщност най-мощният сериен Range Rover за всички времена не е съвсем лишен и от проходимост, казва колегата Бернд Щегеман. Той е имал възможността да покара SVR по някои разкаляни английски поля и е впечатлен. В тази насока би помогнало наличието на понижаващ режим на трансмисията и възможност за увеличаване на клиренса на пневматичното окачване – неща, които при тази марка се разбират от само себе си, но не се предлагат за спортния модел.
Както и да е, да се върнем на пътя: работата на осемстепенния автоматик на ZF впечатлява по всички параметри, а в режим Sport тя работи точно така, както подобава в един истински спортен модел. В комфортен режим кутията се грижи за благоразположението на духа на водача и пътниците и радва с изключително плавно превключване и ниско ниво на шум от двигателя. Именно възможността водачът да може да избира между усещане за благородство и откровена бруталност отличава Range Rover от неговите германски конкуренти, които предпочитат да парадират с чара на състезателен камион. Свръхмощният Range с удоволствие се носи спокойно по пътищата и гарантира чудесен комфорт на возене, без да допуска твърде силни странични колебания в завой.
Луксозна ложа с фини кожени кресла
И все пак: SVR се представя грандиозно на всеки прав участък, но в завой теглото му се усеща повече от ясно. В твърде бързи завои с тесен радиус той недозавива силно, а неравностите по настилката лесно изкарват тежката му каросерия от равновесие. Така че шофирането по нормални междуградски пътища изисква пълна концентрация от страна на водача – дори само заради широчината на автомобила. В подобни условия е по-добре човек да се отдаде на лежерен стил на шофиране и да се наслаждава на разкоша в интериора – който напомня на луксозна бизнес ложа, обзаведена с фини кожени тапицерии, спортни, но достатъчно удобни седалки и фантастична озвучителна уредба на High-End специалистите от Meridian, която успешно си съперничи с V8 двигателя за приза за най-ефектно изпълнение на борда.
Фриволните изпълнения като състезателния дизайн на задните седалки и спойлерът на задния капак не вредят на британската сдържаност на автомобила – особено на фона на нещата, които си позволяват други производители в сегмента на спортните SUV модели. Хората, към които е насочен този модел, надали ще се стреснат особено и от средния разход от 15,3 л/100 км, нито от солидното доплащане спрямо варианта 5.0 SC, който със своите 510 к.с. също не е точно слабоват. Очевидно времената, в които Land Rover преминаваха през места, иначе достъпни само за планински кози, са на път да отминат. Затова пък касите на компанията са все по-пълни: с цена от почти 260 000 лева SVR струва приблизително колкото четири базови Defender. Или поне така би изглеждала съпоставката допреди няколко месеца, когато Defender все още се продаваше като нов автомобил. От друга страна, предвид здравината на този ветеран и статистиките за това колко процента от произведените досега автомобили продължават да се движат, той няма да изчезне от световния пейзаж още поне половин век. А може би и по-дълго.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Range Rover Sport SVR
Той е ужасно скъп, харчи много и всъщност е напълно ненужен. Стига човек да не се впечатлява от такива подробности обаче, SVR буди истинско въодушевление със своя чудовищно мощен компресорен V8 двигател, невероятен звук и наистина приятен всекидневен комфорт.
Технически данни
Range Rover Sport SVR | |
---|---|
Работен обем | 4999 куб. см |
Мощност | 405 кВт (550 к.с.) при 6000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
680 Нм при 3500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,9 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,8 м |
Максимална скорост | 260 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
15,3 л/100 км |
Базова цена | 258 300 лева |