Този Range Rover може и да предизвиква зова на дивото, но неговата благородна атмосфера и могъщият дизелов V8 мотор с 340 к.с. стоят също толкова добре и върху нормалните шосета.
Това би било напълно възможно. Поставяме управлението Terrain Response на системата за двойно предаване на положение Mud, за всеки случай активираме режима за понижаване на предавателното число в редуктора (2,93:1) и напускаме задръстването на магистралата, отправяйки се напряко през пресечените терени и калните шосета. Подобни желания далеч не са в сферата на фантазията, а с този автомобил по-скоро са въпрос на избор. Все пак дребният чакъл и мократа трева под 21-цоловите колела подобават на благородната атмосфера на огромния Range Rover само ако са в някой двор на английски аристократи. Затова търпеливо изчакваме задръстването да свърши и се устремяваме напред.
Още с достигане на делението 2000 на виртуалния оборотомер предният автомобил започва застрашително да се приближава – едва ли има по-ясен знак, че максималният въртящ момент от 700 нютонметра вече е достигнат. Усетила нашите намерения, осемстепенната автоматична трансмисия оставя тъмните сили да се вихрят до около 4000 об./мин и чак тогава превключва на следващата предавка. При желание за по-агресивни изпълнения, в които главната роля е поверена на осемцилиндровия 4,4-литров дизелов агрегат, водачът може да избере спортен режим или ръчно превключване. Всъщност това обаче не е нито необходимо, нито особено осезаемо от гледна точка на динамиката – когато типичният напоследък за Jaguar Land Rover потъващ контролер бъде оставен на позиция D, пълноводната река от въртящ момент на двигателя и прецизната трансмисия са в толкова перфектен синхрон, че навлизането във високооборотни режими по никакъв начин не би могло да направи нещата по-добри. При тази комбинация няма нищо учудващо и във факта, че тестовият автомобил постига с нищожна разлика указаното от производителя ускорение до 100 км/ч за 6,9 секунди – в нашия случай са му необходими точно седем секунди.
Ниски стойности за разход на гориво
Същото може да се каже и по отношение на консумацията на гориво – в тестовия цикъл на auto motor und sport за нисък разход Range Rover отчита 8,6 литра, стойност, дори по-ниска от фирмените данни за среден разход според европейския тестов цикъл. А както знаем, постигането им на практика е доста трудно начинание. Средният разход в целия тест възлезе на 12,2 литра и е напълно приемлив за автомобил с голям осемцилиндров дизел, подобни размери и пропорции и измерено на везни тегло от 2647 килограма.
Това впрочем е доста сериозна стойност, драги британски господа. Къде всъщност са споменаваните в техническите данни 2360 килограма и в какво точно се изразява на практика драстичното намаляване на теглото и „водещата роля на Jaguar Land Rover в разработването на високотехнологични леки конструкции” (текст от прессъобщения на марката). Все пак предшественикът, който последен премина през везните, отчете 2727 килограма.
Прекрасна панорамна гледка
Въпросът с комфорта е тема сам за себе си – той е на висотата на висшата класа. За това се грижи въздушното окачване, което със своя ход от 310 мм поема с увереност неравностите и ги поглъща без остатък. Салонът посреща пътниците си с невероятен лукс, а изключително удобните седалки с големи размери и електрически настройки са тапицирани с висококачествени материали. Високите им позиции от своя страна са капитализирани под формата на отличен обзор за пътниците. Някои ще се нуждаят от известно време за привикване с виртуалните инструменти, други може и въобще да не свикнат с тях, а разположените отдясно на управлявания с докосване екран контролни органи пък изискват дълга ръка.
Аудиосистемата Meridian предлага високо качество на звука, а удоволствието от слушането може да откаже водача от желанието му да напуска лукса на асфалтираното шосе. Към подобни изпълнения не го насърчава и безкомпромисният лукс, който кара пътниците да се чувстват като във висока лимузина, в която дори плътното натискане на педала в дебелите подови стелки не води до осезаемо повишаване на шума, идващ от могъщия осемцилиндров агрегат.
Едно от най-впечатляващите качества на този автомобил обаче си остава способността му да се справя с извънредно тежки ситуации в пресечен терен, без при това да изневерява на аристократичните си обноски. Range Rover Sport e в състояние да ви преведе през места, където всеки нормален SUV, а и голяма част от класическите всъдеходи биха се отказали. Още по-приятно е да се наблюдава как благодарение на брилянтните настройки на системата Terrain Response подвизите извън пътя се извършват без каквото и да било напрежение и стрес за водача – подобаващо поведение за един четириколесен благородник.
ОЦЕНКА
Каросерия
+ Много добър обзор
+ Обширно място за пътниците
+ Удобно товарно пространство
+ Адекватна товароносимост
+ Високо качество на изработката
– Висок праг на товарене
– Остаряла инфо-развлекателна система
Комфорт
+ Високо ниво на комфорт при преодоляване на неравности
+ Изключително удобни седалки
+ Ниско ниво на шум
Двигател/силово предаване
+ Мощен и балансиран дизелов мотор
+ Изключително прецизна автоматика с подходящи предавателни числа
Поведение на пътя
+ Сигурно поведение
+ Добра проходимост в пресечена местност
– Склонност към недозавиване
Безопасност
+ Богато оборудване за безопасност
– Спирачки на средно ниво
Екологичност
+ Ниска консумация при теста за минимален разход на гориво
– Липсва старт-стоп система
Разходи
+ Богато оборудване при серийното ниво
+ Широкообхватна гаранция
– Висока цена при покупка
– Високи разходи за обслужване
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова