Зад волана на най-младия член на изисканото семейство на Range Rover
За да обясним по възможно най-прост начин как ще се позиционира този нов продукт е достатъчно да кажем, че моделът Velar има за цел да запълни нишата между Evoque и Range Rover. Звучи логично, при това е съвсем вярно. Но да ограничим обяснението за съществуването на такъв модел единствено до подобна елементарна фактология би било почти престъпление. Защото Velar сам по себе си е явление в своя сегмент от пазара и на практика няма наистина пряк конкурент – поне за момента. Той е по-елегантен от Mercedes GLE Coupe и по-аристократичен от BMW X6. Същевременно разполага и със значително по-големи възможности в пресечен терен в сравнение със споменатите два популярни модела, които би било логично да бъдат смятани за най-близки до него като замисъл. Или казано малко по-лаконично, но отново съвсем на място, Velar е типичен представител на аристократичната фамилия Range Rover, тоест е малко по-различен от всичко останало на пазара.
Дизайн, дизайн и пак дизайн
Външността на Velar го доближава повече до дизайнерския модел Evoque, отколкото до „тежката артилерия“ в моделната гама на компанията. С което не искаме да останем погрешно разбрани – с над 4,80 метра дължина и 1,66 метра височина, той е един изключително импозантен автомобил, но пропорциите на каросерията му са нетипично атлетични спрямо това, което принципно сме свикнали да виждаме при британския специалист в създаването на елитни всъдеходи. Автомобилът е базиран на алуминиевата платформа, която за първи път беше представена от Jaguar ХЕ, а малко по-късно намери приложение и при F-Pace. Стъпил на гигантските си 22-цолови колела, автомобилът има изключително запомняща се осанка – в момента в цялата гама на Land Rover и Range Rover надали има друг модел, който да привлича толкова много погледи към себе си. При това стилистиката в типичния за британците стил не преминава тънката граница, която разделя добрия вкус от самоцелната демонстрация на възможности – Velar изглежда изискан, без да е префинен, почти арогантен, но не помпозен. Детайли като например автоматично излизащите от каросерията дръжки на вратите безспорно успяват да привлекат погледите към Velar, добавяйки доза симпатична екстравагантност към стила на автомобила.
Автентичното усещане за скъпо изработен британски автомобил намира своето естествено продължение и в пътническия салон, където откриваме няколко екрана с внушителен размер, а голяма част от традиционните превключватели са заменени от сензорни полета върху стъклена повърхност. Целият футуризъм обаче е опакован с изключително чувство за естетика, а новаторските решения са умело съчетани с традиционните умения на Range Rover при подбора на изискани материали. Мястото и на двата реда е в изобилие, а задните седалки са дори с една идея по-удобни, отколкото в Land Rover Discovery.
Това, че Velar няма претенциите да бъде най-проходим измежду най-проходимите модели на компанията, не означава, че възможностите му за справяне с трудни предизвикателства не са на ниво, далеч надхвърлящо представите ни за лежерни разходки сред природата. Пневматичното окачване е серийно при моделите с шестцилиндров двигател, а клиренсът му в най-високата позиция достига до забележителните 251 мм. В съчетание с късите надвеси и наличието на всички електронни системи, които Land-Rover има на разположение в технологичния си асортимент към момента, Velar обещава сериозен потенциал извън пътя – стига разбира се собственикът му действително да пожелае да поизцапа красивите му одежди.
Превъзходен шестцилиндров дизел
Принципно нямаме съмнения, че Velar би се представил чудесно и с двулитровия си дизелов двигател с 240 конски сили. И все пак, имиджът на този автомобил изглежда напълно завършен именно в комбинацията с шестцилиндров двигател – не само от гледна точка на практически неизчерпаемите запаси от теглителна сила, но най-вече заради изключително рафинираните маниери на работа от страна на задвижващия тракт. Машината с 300 конски сили и 700 нютонметра хармонира великолепно с осемстепенната автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, доставяна от ZF. Още по-приятната новина е, че наред с впечатляващата динамика, задвижването се доказва и като радващо ефективно – средният разход на гориво според измерванията на auto motor und sport се равнява на 8,9 литра на сто километра, което е повече от добра стойност за автомобил с толкова добри динамични показатели и собствено тегло 2130 килограма. Твърде добре за представител на SUV категорията се справя и спирачната система, която може да съперничи на някои автомобили с неприкрити спортни амбиции.
Изобщо Range Rover Velar е автомобил, който остава задълго в съзнанието. Със своя самобитен характер той е изключително интересен избор за хора, които ценят индивидуалния стил. Това е един забележителен от всяка гледна точка автомобил, който засега няма нито един пряк конкурент.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов