Вход

Харесайте страницата ни във Facebook

Станете част от голямата фамилия на auto motor und sport

Бъдете информирани за любимите ви марки, интересни предложения, игри, томболи, както и много новини от необятния свят на автомобилите.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Раждането на една легенда

25.08.2011 19:38 3
3
2571890028
Туит

"Когато никога досега не си карал болид от Формула 1, а само след две обиколки минаваш с пълна газ през "Червената вода"... Нямаше как да го повярвам", признава потресеният пилот на Jordan Андреа де Чезарис.

Италианецът изглежда е понесъл тежък удар по своята чест и самочувствие със 160 старта в Гран при от напълно неизвестен младеж, който има само 20 обиколки на "Силвърстоун" от преди три дни. Резултатите от телеметрията само потвърждават, че младокът е по-бърз от него, а сутрешната петъчна тренировка дори още не е свършила.

Въпреки това Де Чезарис не се чувства засрамен, а се гордее, че присъства на "Спа" в този важен момент. Той е станал първият съотборник на Михаел Шумахер във Формула 1 и това се превръща в историята, която ще разказва до края на живота си.

"Казах на своя инженер: "На това момче му стиска". Веднага разбрах, че той не е поредният новак, а наистина може да кара. Сега е лесно да обясниш, че той бе изключително бърз, но "Спа" не е място за разходка. Това е една от най-тежките писти, много бърза, дълга и невероятно предизвикателна. Накратко, тя не прощава и очаквах новакаът да изостава там", споделя Де Чезарис.

До пристигането си на пистата италианецът не е виждал Шумахер. "На правите беше бърз, колкото мен. Инженерът ми Гари Андерсън дойде и каза "Гледай! Михаел мина през "Бланшимон", без да връща газта, а ти не. Трябва да вземеш завоя с пълна газ". За мен уикендът беше много тежък", припомня си италианецът.

В същата тренировка легендарният британски журналист Денис Дженкинсън е застанал над "Червената вода" и засича с хронометъра си за колко време пилотите ще го подминат след излизането си от "Ла Сурс". Ветеранът, прекарал последния половин век в проследяване на най-добрите в спорта, отчита постижението на 22-годишния германец и го записва след тези на Сена, Менсъл, Патрезе и Бергер.

“Автомобилът на "Jordan” изглеждаше невероятно. Дженкс каза, че трябва да следим това момче", обяснява Джеймс Алън от Financial Times,  който тогава е бил до Дженкинсън.

До този момент Михаел Шумахер е напълно непознат талант и остава незабелязан, освен от най-големите познавачи във Формула 1. Младежът печели титлата в германската Формула 3 през 1990 г. и подписва с Mercedes. Концернът го изпраща в световния шампионат Group C Sportscar, където кара за партньорския екип на Sauber. Там германецът си партнира със сънародниците Карл Вендлингер и Хайнц-Харалд Френтцен, но не изпъква особено пред тях. "Има много истории за темпото и съревнованието ни с Михаел тогава. Да го кажем така - Михаел не печелеше винаги", обяснява Френтцен.

Тогавашният съотборник на Сена в McLaren Герхард Бергер си спомня първата среща с Шумхаер в Group C. "Не мога да кажа, че забелязах някакъв потенциал в него. Когато влезеш във Формула 1, вече не обръщаш особено внимание на подобни шампионати. Всички бяхме много изненадани, когато той дойде на "Спа" и бе много силен. Той просто дойде от нищото."

Шансът

В Гран при на Белгия точно преди 20 години Шумахер заменя титуляра на Jordan Бертран Гашо, който осем месеца по-рано блъска леко лондонско такси и напръсква в очите със забранен газов спрей нападналия го шофьор. Само седмица преди домашното си състезание белгиецът получава ефективна присъда и влиза в затвора.

Отборът тръгва за "Спа" с един пилот по-малко и собственикът му Еди Джордан обмисля да покани няколко опитни състезатели. "Mercedes" променя решението му и той подписва с Шумахер срещу 150 000 паунда - голяма сума по това време за един старт. Едва през 2006 г. става ясно, че парите всъщност са платени от Петер Заубер.

"Когато Гашо влезе в затвора, Еди подходи стандартно и каза да потърся Дерек Уорик, Кеке Розберг или Стефан Йохансон. В събота вечер преди състезателния уикенд той ми звънна с думите: "Разбрах се с Михаел Шумахер", казва бившият търговски директор на Jordan Йън Филипс.

Тогава Джордан е на почивка в Испания и се договоря по телефона със състезателния директор на Mercedes Йохен Ниирпаш, докато Шумахер кара на "Нюрбургринг". Само ден по-късно всички вече са на "Силвърстоун" за тестове.

"След четвъртата обиколка на Михаел инженерът Тревър Фостър ми каза: "Наредих му да се прибере и да намали. Обадих се на Еди и му казах, че имаме звезда". Тогава и аз звъннах на Еди, а той отговори "Кажи му, че го взимаме", обяснява Филипс. За 20-те си обиколки на "Силвърстоун" в първото си сядане в болид от Формула 1 Шумахер подобрява най-силното постижение на Jordan за целия сезон.

Лъжата за "Спа"

Отборът вече е на "Спа", но въпреки близостта на родния му Керпен, германецът никога не е карал на пистата. Тогава мениджърът на Шумахер Вили Вебер казва на Джордан, че клиентът му познава трасето, защото също не си представя как може той да не е карал в Ардените.

"Михаел беше много уверен и въобще не се притесняваше”, спомня си другият инженер на тима Гари Андерсън. “Попитах го "Карал си спортни автомобили и трябва да познаваш отлично "Спа"? Той призна, че никога не е виждал трасето, а това беше направо шокиращо за мен."

В четвъртък вечер Шумахер взима велосипеда си и с него прави първите си четири обиколки на 7-километровата писта, докато екипът вечеря. На следващата сутрин заменя колелото с красивия Jordan Ford 191.

Първата бърза обиколка на германеца е прекъсната от червени флагове заради катастрофата на Ерик ван де Поел. "Прибрах се в бокса и остана време само за една бърза обиколка, с която да се класирам напред", спомня си Шумахер. Той записва време 1:53.290 минути - осмо за деня, с което приковава вниманието на целия падок. В събота постига 1:51.212 и минава с още една позиция напред, като може да е и по-бърз, но в последния си опит е забавен от Жан Алези на "Автобусната спирка".

"Да, разбира се, щастлив съм”, казва Шумахер след квалификацията. „С този болид мога да постигна такъв резултат. Усетих добре автомобила и беше много забавно да го управлявам."

Неговият инженер Гари Андерсън забелязва дисциплинираната работа и надграждане на постиженията от Михаел, непривична за дебютант. "Той знаеше, че в събота ще може да постигне това, което не е свършил в петък. Беше наясно, че разполага с няколко дни. Не се стремеше да направи всичко перфектно още от първия ден и да рискува глупави грешки. Беше дисциплиниран", обяснява Андерсън.

В същото време другият инженер - Фостър, се притеснява, че Михаел кара отвъд възможностите на болида, а това може да се отрази финансово на отбора. "Имахме затруднения с парите и една грешка преди състезанието можеше да ни коства целия уикенд. Във всички сесии Михаел неизменно беше сред първите осем. В един момент го попитах: "Сигурен ли си, че не преминаваш лимита?". А той ми отговори най-спокойно "Всичко е наред, не се притеснявай. Карам на лимита, но не й отвъд него", обяснява Фостър.

В една от сесиите Шумахер има проблем с двигателя и трябва да се оттегли за остатъка от следобеда. Съотборникът му Андреа де Чезарис също усеща, че нещо не е наред в неговия болид и като по-опитен взима резервния.

"Исках да направим повече обиколки и попитах Гари дали ще има проблем за Михаел да вземе болида на Андреа. Дадохме му го, но нямаше време дори да нагласим педалите за него. Още с излизането на пистата Михаел отново победи Андреа. Беше нереално", казва Фостър.

Той си спомня и разговора с пилотите след квалификацията. "Андреа описваше в най-дребни детайли как с влизането в "Бланшимон" задната част на болида става нестабилна заради неравностите след новото асфалтиране на завоя. Заради това той не можеше да го вземе с пълна газ. Попитах Михаел и при него ли е така, а той отговори "Да, в първите три обиколки, но след това го взех, без да намалявам. Ако задържиш крака си на газта, това стабилизира автомобила и продължаваш."

Според Фостър спокойната нагласа и липсата на големи очаквания към Шумахер са били в негова полза. "Преди да дойде във Формула 1 за Михаел не се говореше като за следващия месия. Хората смятаха, че не е толкова бърз като Хакинен или Френтцен. До този момент той не беше звезда", казва Фостър.

В съботния следобед на "Спа" за кратко изниква неочаквана пречка и двата болида на Jordan да стартират в състезанието. Белгийският пилот Филип Адамс обвинява отбора, че му дължи 140 000 паунда и иска да е сигурен, че ще си ги получи. Така в ранния следобед боксът на "Jordan" е запечатан от полицията със съдия изпълнител.

Инженерите и механиците не могат да пипат нищо, а собственикът на отбора не разполага със сумата. Намесва се промотърът Бърни Екълстоун, който дава парите на Еди Джордан и дългът е покрит. Всичко е уредено и прикрито за по-малко от час и половина, а Шумахер може би дори не разбира за случая.

Състезанието

В неделната последна загрявка на 25 август 1991 г. пилотите на Jordan разменят информация помежду си и са още по-напред в подреждането. Шумахер е четвърти, пред Де Чезарис и зад Патрезе, Менсъл и Сена. Германецът застава седми на старта, а съотборникът му е наказан с няколко места назад заради загубата на задната предавка.

"Философията на Михаел беше, че ако всичко е наред с болида, тогава няма причина да не спечели. Това може и да звучи арогантно, но в действията му нямаше нищо подобно. Михаел беше уверен в себе си, което бе напълно оправдано с оглед на начина, по който се контролираше в и извън кокпита", обяснява Фостър.

Стартът е даден, колоната преминава обратния "Ла Сурс" без контакт, а Шумахер вече е пети. Но на изкачването по "Червената вода" той започва да намалява. Досега германецът не е стартирал в тежък болид с пълен резервоар и стопява съединителя. Неговото първо състезание е свършило още преди да започне.

Огромният потенциал на "Jordan" в надпреварата е разкрит от Де Чезарис, който стига до третото място и има шанс да се бори за победата, но три обиколки преди края отпада заради повреда в двигателя.

"Андреа свърши чудесна работа тогава и мисля, че Михаел също можеше да изиграе своите карти. Убеден съм, че ако не беше съединителят, той щеше да се качи на подиума. Не искам да кажа на кое място можеше да стъпи", казва Фостър.

Бертран Гашо, който няма възможност да гледа състезанието в затвора, се запознава по-късно с Шумахер и го описва като "истински джентълмен". "Няколко дни след надпреварата получих писмо от добрия ми приятел Андреа. В него пишеше "Не се притеснявай за новото момче! Ще го взема в следващото състезание", спомня си белгиецът.

Раздялата

Шумахер и неговият ентураж си тръгват от "Спа" преди края на надпреварата, а следващият път, когато Джордан и Филипс се срещат с него, е в четвъртък вечер преди старта на "Монца". В шестзвездния хотел "Вила д'Есте" край езерото Комо, където е отседнал германецът.

"А на "Спа" бяхме в някакъв къмпинг срещу 5 паунда на нощ. Делях една баня с него", казва Филипс. Само за двете седмици след състезанието Шумахер вече е изминал пътя от неизвестното момче до най-желания пилот във Формула 1.

Филипс и Джордан са поканени във "Вила д'Есте" от Бърни Екълстоун, но само за да се уверят как тяхната звезда се отдалечава. В Белгия талантът на Шумахер е забелязан от Benetton, който му обещава да го изведе на върха. Екълстоун вече е разбрал, че германецът е истинска златна мина и посредничи за осъществяването на сделката. За двамата представители на Jordan остава само да гледат отвън как Шумахер, Вили Вебер, Флавио Бриаторе, Том Уолкиншоу и армията им от адвокати довършват десерта си.

"Истината е, че по някаква причина Михаел нямаше договор с Jordan”, обяснява преди години вече покойният Уолкиншоу, тогавашен мениджър на Benetton. “Не зная как някой може да позволи на талант като този просто да се разхожда из падока. Това си е техен проблем."

Неерпаш убеждава Шумахер да подпише дългогодишен договор с Benetton. Кокпитът на германеца в Енстоун го очаква, но два дни по-рано той вече е изпратил на вече бившия си шеф ръчно написан факс. "Скъпи Еди, съжалявам, но не мога да приема предложението ти да карам. Искрено твой, Михаел."

Години по-късно Шумахер признава: "Когато за първи път дойдох във Формула 1, не разбирах за какво е цялата работа. Разбира се, бях бърз, но имах много малка идея за сложността на целия бизнес. Не знаех кое точно малко винтче трябва да завъртиш, за да тръгне всичко както трябва. Всъщност, тогава аз само карах."

Автор: Адам Хей-Никълс, GP Week

Коментари

Coulthard
Не трябваше да се връща, ама пусти пари - лакомия!

Testmaniac
Болида е много скапан! И двамата карат яко!

Кирил
Не трябваше да се връща във Формула 1!

comments powered by Disqus