Дали електрическите автомобили скоро ще се захранват от дървени батерии?
Stora Enso и Northvolt имат намерение да разработят по-устойчива батерия, произведена с използване на базиран на лигнин твърд въглерод от скандинавска горска дървесина.
Шведската компания Northvolt, производител на батерийни клетки за електрически автомобили, се споразумя за сътрудничество в развойна дейност с финландската група Stora Enso. Целта е да се произвежда аноден материал за литиево-йонни батерии от горска дървесина. Northvolt, която е основана едва през 2016 г., по собствени данни има договори за доставки на стойност над 55 милиарда долара с множество клиенти от автомобилната индустрия. Сред тях са BMW, Volvo и VW; групата Volkswagen държи 20 процента от акциите на Northvolt.
Stora Enso от своя страна е един от най-големите собственици на гори в света и преработва собствената си горска дървесина в множество крайни продукти, като хартия, опаковки и нарязан дървен материал. Друг продукт на Stora Enso е твърд въглерод, наречен "Lignode", който се извлича от лигнина на преработваните дървета. Дърветата се състоят до 20-30 процента от лигнин, който действа като свързващо вещество в тях и придава на дървесината твърдост и устойчивост на гниене. Понастоящем лигнинът от производството на целулоза се изгаря предимно за генериране на енергия.
Аноден материал от дървета
Този лигнин може да се използва като изходна база за множество продукти, които иначе се произвеждат от изкопаеми суровини. Northvolt и Stora Denso сега възнамеряват да разработят батерия, в която анодният материал е получен от лигнин. Към днешна дата в литиево-йонните батерии се използват предимно графитни аноди. Графитът, от една страна, се добива с естествен произход главно в Китай и от друга, може да се произвежда и синтетично от суровини като въглища и петрол.
Замяната на този аноден материал с аноди на основата на лигнин, направени от възобновяеми суровини, би имала съответно положително въздействие върху CO₂ отпечатъка при производството на акумулаторни клетки, а също така би донесла в Европа още една част от добавената стойност. Stora Enso ще предостави своя базиран на лигнин аноден материал Lignode, произхождащ от устойчиво управлявани гори, докато Northvolt ще разработи конструкцията на клетките, производствения процес и мащабирането на технологиите. Според Stora Enso производственият капацитет за въглероден материал на био основа е 50 000 тона годишно.
Заключение
С оглед на изключително нарастващото търсене на батерии за електрически автомобили индустрията работи непрекъснато, за да намери нови начини да направи производството по-икономично и екологично. Още един градивен елемент за това може да бъде споразумението, сключено наскоро между Northvolt и Stora Enso, съгласно което анодният материал ще се получава от лигнин, който е страничен продукт при производството на целулоза. Този материал на биологична основа от възобновяеми суровини може да замени анодния материал, произвеждан предимно от графит. По този начин производителите на автомобили ще станат по-малко зависими от доставчици на графит като Китай или от графит, получен от изкопаеми суровини.
Текст: Торстен Зайбт
Снимка: Stora Enso