Първи впечатления от французина с управление на четирите колела и мощност 205 к.с.
Спортна стилистика с подчертани спойлери, големи алуминиеви колела и ауспухови тръби с внушително сечение от двете страни на загатнатия дифузор в задната част. Още от пръв поглед личи, че хората в Renaultsport са свършили чудесна работа, създавайки първата спортна вариация на компактния модел, използващ модерната платформа CMF на алианса Renault-Nissan.
Всъщност намесата на спортния отдел навлиза доста по-дълбоко под динамичната обвивка. Наред със спортно настроената ходова част с променени характеристики на електроусилената кормилната уредба, предните спирачни дискове с увеличен диаметър и системата за активно насочване на задните колела 4Control, под предния капак на Renault Megane GT дебне модификация на агрегата, познат от Clio Renaultsport 200 – 1,6-литров турбомотор с 205 к.с. и 280 Нм, съчетан със седемстепенна трансмисия с два съединителя EDC. Благодарение на функцията launch control, времето за ускорение на Renault Megane GT до 100 км/ч от място се свежда до 7,1 сек дори в ръцете на непрофесионалист, а възможността за бърза смяна на няколко предавки надолу само с едно докосване в режим на спиране е интересна новост, поощряваща динамичния стил на шофиране по отсечки с предизвикателни завои.
Практичен спортист
Динамични акценти има и в интериора, но с петте си врати GT не отстъпва по нищо на другите версии на Megane, предлагайки удобен достъп и достатъчен простор за пътуващите на втория ред, както и голям, гъвкав багажник с максимален обем 1247 литра. Водачът и неговият спътник са настанени на спортни седалки с добра странична опора и имат пред себе си добре познатото арматурно табло на четвъртото поколение на френския компактен модел.
Големите различия започват с натискането на малкия бутон с надпис RS под 8,7-инчовия екран на инфо-развлекателната система на централната конзола, при което контролните прибори зад волана се оцветяват в червено и променят конфигурацията си с акцент върху оборотомера, а в ръмженето на Renault Megane GT се появяват доволни нотки на агресия. Едновременно с това реакциите на волана се изострят осезаемо, EDC започва да задържа по-дълго предавките, а двигателят да реагира по-остро на движенията на десния крак на водача.
Въздействието на системата 4Control върху поведението на пътя на Renault Megane GT изисква известен период на привикване, но е безспорно благотворно, защото тушира до голяма степен естествената тенденция към недозавиване при предното предаване в остри завои и добавя солидна доза сигурност при маневрите с висока скорост при изпреварване или заобикаляне на препятствия, което несъмнено ще допадне не само на водачите с подчертано спортни амбиции. Същото и в еднаква степен се отнася и за работата на EDC, която се справя отлично с освобождаването на водача от ежедневните задължения за смяна на предавките и доста прилично в моментите, в които се изисква бързодействие в рамките на части от секундата.
Като цяло може да се каже, че инженерите на Renaultsport са се справили успешно със създаването на автомобил за хората, които обичат да шофират бързо и динамично, но в техните приоритети изискването за комфорт и практичност надделява над състезателните амбиции. Всички останали ще трябва да запазят търпение и да изчакат следващия RS от Диеп, при който липсата на EDC и 4Control ще трябва да се компенсира с по-сериозни умения зад волана.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов