Renault казва “сбогом” на авангардния дизайн. След смелите и предизвикали много спорове форми на предшественика си новият Megane трябва да обедини феновете и критиците на марката с конвенционален външен вид. Първия опит в тази посока прави версията с четири врати и дизелов двигател със 130 к.с.
“Време е за стилистичен прелом в компактния клас”, каза главният дизайнер на Renault Патрик Льо Кеман през 2002 г. Творението му - ъгловатият Megane II със “секси задница“ - получи аплодисменти дори от дизайнерите на други марки. За съжаление реакцията на публиката бе много по-сдържана. Нетрадиционният модел не успя да реализира очакваните продажби и даде повод за иронични коментари как предишните революции във Франция са били доста по-успешни.
Златната среда
Megane III има за цел да върне стреснатата буржоазия сред клиентите на марката. За това трябва да помогнат детайли като познатата от Laguna предница, заоблената задна част и обтекаемите линии, макар нито един от тях да не изглежда напълно нов. И точно както в политиката, близостта до народа трябва да има отражение в портфейлите. Затова базовата версия със 100 к. с. за 16 900 евро примамва с богато серийно оборудване, включващо климатик, радио CD с MP3 и светлини за мъгла. Изпробваната в настоящия тест дизелова версия със 130 к. с. (цена 25 550 евро) има 17-цолови алуминиеви джанти, HiFi-аудиосистема, автопилот, система за отключване и стартиране без ключ, паркпилот и кожена тапицерия. Така оборудван, класическият за компактния клас VW Golf би струвал значително повече.
С дължината си от 4,30 м новият Megane задминава не само споменатия Golf, но и предшественика си (с повече от 8 см). От удължаването на първо място е спечелило багажното пространство, което със своите 405 литра позволява поместването на повече бутилки червено вино, отколкото в повечето конкуренти. Не толкова просторно е в купето, макар водачът и спътникът му да се радват на стандартна за класа ширина и добре оразмерени седалки, които се характеризират повече с меката си тапицерия, отколкото със страничната си опора.
На възрастните пътници на задните седалки им се пада Черния Петър. Предните седалки не само опират в коленете, но и не предоставят достатъчно пространство за стъпалата на пътника отзад, ако носи по-голям номер обувки. Неудобство създава и заобленият покрив, който принуждава възрастните често да се навеждат, за да наблюдават пейзажа през стъклото - неразбираемо за прагматичен модел с четири врати, който ще бъде използван за основен или семеен автомобил. Тесните задни стъкла и широките колони нарушават видимостта. В това отношение старият модел бе по-добър.
Объркан свят
Успокоение носят многобройните отделения за вещи, включително и в пода на автомобила, и добре изглеждащите (в голямата си част) материали. Пример за качество е лентата с бутони за управление на климатика, която спокойно може да намери място в по-висок клас. Навигационната система блести не само с прецизно работещия джойстик и с бързината на изчисление на маршрута, но и с функцията за предупреждаване срещу задръствания. За съжаление цялостното впечатление за качество е нарушено от някои примитивни детайли и лоша изработка.
Управлението също не е изцяло задоволително. Едновременно с хитрите детайли като интегрираната в капака на резервоара уплътнителна капачка, място намират и нелогични решения като разпръснатите из цялото купе бутони. Управлението на автопилота се намира до лоста на ръчната спирачка, докато паркинг асистентът може да бъде изключен само от скрити вляво от волана и под него бутони. Дребното перо за бордовия компютър върху лоста за чистачките едва ли може да бъде наречено ергономично. Като цяло техническите нововъведения не са многобройни: намаляващи разхода на гориво елементи като старт-стоп система или активни аеродинамични детайли не могат да бъдат открити, а малките и икономични бензинови Euro 5-двигатели с принудително пълнене ще бъдат въведени чак месеци след пазарния дебют. В началото всички агрегати отговарят единствено на нормите Еuro 4.
И все пак тя се върти!
Независимо от нивата на вредни емисии, преработеният 1,9-литров турбодизелов двигател вече впръсква горивото в цилиндрите си чрез пиезоинжектори и дюзи със седем отвора, което води до скромния среден разход на гориво от 6,9 литра на 100 км. На измерванията за минимален разход агрегатът регистрира стойност от 4,5 литра, което е с половин литър по-малко от нужното на предшественика му количество. Едновременно с това той поема бързо още от 1500 оборота в минута, тегли мощно и работи впечатляващо спокойно. Доказалият се двуклапанов агрегат впечатлява и с тихия си “френски акцент“.
В сегмент, където повечето конкуренти возят относително твърдо, Renault продължава да носи гордо знамето на комфорта. Окачването има магическата способност да отделя почти напълно асфалтовата повърхност от каросерията. Въпреки това типичното френско “носене в облаците” отсъства, тъй като напречните фуги и малките удари от груби неравности все пак проникват в купето поради ниските гуми с профил 50.
Благодарение на тях обаче компактният автомобил преминава през бързо атакувани завои сигурно и неутрално, а ESP системата се включва късно. Прецизността и стабилността на оптимизираните за динамично пътно поведение конкуренти с многоточково задно окачване (A3, Golf, Focus) обаче не може да бъде постигната с общата торсионна греда между задните колела.
Полет над кукувиче гнездо
Електрическото сервоусилване на кормилната уредба също елиминира всякакви амбиции за спортно шофиране. Благодарение на основната си преработка (по-силен сервомотор, нов команден блок) воланът не предава удари и трептения както в предишния модел и е станал по-директен. Но тъй като забравя да предаде много информации за актуалната пътна обстановка, той продължава да създава изкуствено усещане като във виртуална игра.
С това изводът от настоящия тест остава нееднозначен. Нивото на дизайнерска смелост и разходът на гориво са намалени, а кормилната уредба е подобрена. И тъй като Megane има сигурно пътно поведение и спира отлично, той заслужава четирите звезди. Но понякога човек не оценява това, което има, докато не го загуби. В някои отношения, най-вече откъм пространството в купето и управлението, предшественикът се представяше по-добре.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Renault Megane dCi 130 FAP Luxe
Новият Megane е комфортен и пъргав, спира сигурно и прави добро впечатление със спокойно работещия си и икономичен дизелов двигател. Безчувствената в известна степен кормилна уредба, тясното пространство на задните места и поведението на пътя обаче не впечатляват.
Технически данни
Renault Megane dCi 130 FAP Luxe | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 130 к. с. при 3750 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,6 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м |
Максимална скорост | 205 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,9 л |
Базова цена | 25 550 евро |