Четвъртото поколение на Renault Mégane в първа битка със съперниците от компактния клас
Дали новото Renault Mégane е бързо, икономично и комфортно? Дали е обзаведено изискано, или разочароващо семпло? Ще изясним тези въпроси, като сравним модела с Peugeot 308 BlueHDi 150, Seat Leon 2.0 TDI и VW Golf 2.0 TDI.
Миналата година на салона във Франкфурт беше представено новото Renault Mégane – и още тогава ни се стори доста многообещаващо. Сега обаче нещата стават сериозни. В лицето на Peugeot 308, Seat Leon и VW Golf новакът среща трудни противници, с които ще мери сили в сурови тестове за динамика, разход и поведение на пътя под строгите погледи на изпитателите. Защото досега трите предишни поколения на Renault Mégane (с изключение на горещите R.S. деривати) не се представяха по стопроцентово убедителен начин. Или мястото в тях беше прекалено малко, или моторите бяха твърде лакоми, или пък страдаха от недостатъци като непрецизна кормилна уредба и дребни дефекти при изработката.
Renault Mégane: Щастливо завръщане
Времената обаче се променят, променя се и Renault. Особено откакто в дейността на марката се намесиха по-сериозно партньорът Nissan и дизайнерът Лауренс ван ден Акер. Нови модели, като Kadjar и Talisman, макар все още да не са печелили в сравнителни тестове, оставят най-често добри впечатления. Защо „най-често”, а не „винаги”? Защото, хм..., подобно на Peugeot, от Renault понякога правят странни неща и например при арматурното табло залагат на пъстра смесица от виртуални контролни уреди и изправен върху тясната си страна сензорен екран, в чиито дълбокомислени програми не всеки може да проникне от първия път. Навигация, инфо-развлекателна система, мрежа, приложения, системи за подпомагане на водача, масаж на гърба – всички функции могат да се управляват оттук, стига да бъдат открити. Положителната страна е, че екранът реагира чувствително, преглеждането и увеличаването на картите е много по-лесно, отколкото при Golf или Seat, а за регулиране на климатика все още са налице истински въртящи се бутони. Иначе интериорът печели доста точки – пластмасите са меки, арматурното табло и клавишите са приятно закръглени, към това се добавят чисто монтирани светлинни лайстни и комфортни седалки, украсени с видими шевове и изкуствена кожа. И най-хубавото: за всичко това Renault няма да ви поиска нито цент допълнително. Още от най-ниското ниво на оборудване, което може да се комбинира с мотора dCi 130, вътрешността на Mégane изглежда все така добре.
Цената включва също и дълго междуосие (2,67 м), както и 930 милиметра вътрешна височина над задната седалка. В дългия 4,36 м френски модел няма да усетите липса на място пред краката. Над главата обаче пространството може да се окаже недостатъчно Тук спускащата се линия на покрива – важен елемент от дизайна – изисква известни жертви. Съответно и качването не е така лесно като в Golf , който предлага с четири сантиметра повече въздух над главата. Не е лесно и товаренето на багажника с обичайни за класа размери, побиращ от 384 до 1247 литра. Доста издигнатият долен ръб (с десет сантиметра по-висок от прага на Golf) и масивната броня натоварват както мускулите на гърба, така и на ръцете.
В очакване на по-мощни дизели
Стига сме отваряли и затваряли, да палим дизела и да отпрашваме. Ще отбележим обаче, че в това сравнение се налага да се задоволим с леко шумния 1,6-литров агрегат със 130 к.с. и 320 Нм. Едва наесен ще започне да се предлага по-мощен битурбомотор със 165 к.с. Затова е разбираемо, че моделът на Renault отстъпва, понякога значително, на своите съперници с по 150 к.с. както в спринта до 100 км/ч, така и при междинното ускоряване. Но сам по себе си малкият дизел тегли отначало колебливо, а после по-мощно, хармонира добре с механичната трансмисия с лек ход и в крайна сметка е напълно достатъчен за всекидневното шофиране. Хубаво е, че при това той отчете на бензиностанцията разход от 5,9 л/100 км за целия тест. А по маршрута за икономично шофиране се задоволяваше със само 4,4 литра.
Също толкова убедително и радващо балансирано се представят окачването и кормилната уредба. От Renault са предпочели да не настройват изцяло Mégane за максимална динамика, тъй че автомобилът се държи на пътя точно както трябва и приблизително като Golf. Например френската машина поема неравностите и повредите по пътя съвсем прилично и умело и дори с пълен товар остава спокойна и следва посоката върху специалното трасе за изпитания със сътресения. Кормилната уредба, наистина, не работи толкова директно като в Golf или в наточения Leon, но е прецизна и предоставя достатъчно обратна информация за пътя. Съответно енергично, макар и с олекнала задница, Mégane профучава между конусите при тестовете за управляемост, като в някои случаи е само с 1 км/ч по-бавен от Golf с адаптивни амортисьори.
Не всичко е отлично
Значи, този път всичко при Renault Mégane е отлично? За съжаление, не е. Накратко – спирачките никак не ни харесаха. Обут с гуми Contial EcoContact 5, френският автомобил спира в стандартния тест (при 100 км/ч) едва след 38,9 метра. При 140 км/ч спирачният път е 76 метра, а Golf заковава на място с осем метра по-рано. Дори също разочароващото Peugeot 308 се представя по-добре със 73 метра. Остава да се надяваме, че в следващи тестове Renault Mégane ще спира по-добре. Във всеки случай неговият събрат по платформа Talisman наскоро отчете превъзходните 35,4 метра. Сега обаче измерените стойности не позволяват да бъде постигната победа в теста. Като утешение новото Renault Mégane все пак заема първото място в раздела за разходи. С базовата си цена от 25 090 евро (в Германия) Mégane dCi 130 Intens е с около 4000 евро по-евтин от също толкова добре обзаведен Golf 2.0 TDI Highline. Дори камерата за разпознаване на пътни знаци и асистента за спазване на лентата, DAB радиото, безключовият достъп и споменатата навигационна и мултимедийна система R-Link 2 с мрежова връзка са налице серийно. И отгоре на това – пет години гаранция (до 100 000 километра). Кой предлага повече? Никой.
Peugeot 308: Леко недоволство
До това изгодно предложение, макар и не съвсем плътно, се доближава по-късото с единайсет сантиметра Peugeot 308 в изпълнение Allure. За него в Германия трябва да се платят 27 000 евро, като пакетът включва три години гаранция, LED светлини, все още рядката за този клас телематична връзка с подаване на сигнал при катастрофа, както и 1,7-цолови колела, датчици за паркиране, проход за дълги товари и още някои неща. Между тях са и споменатият монитор, чрез който могат да се управляват почти всички функции – вграден в съответно изчистено, прилично изработено арматурно табло. Така стигаме до концепцията „гледай над волана” на просторния френски автомобил. Нейните съставки: хубавичък малък волан и контролни уреди с контрастна графика, които според височината и положението на водача може да се виждат добре или да са леко закрити. Необичаен вариант, с който всеки кандидат-купувач би трябвало да се запознае предварително.
Тази схема обаче оказва и друго въздействие. Малкият волан в комбинация с остро реагиращата кормилна уредба внушава удивителна, почти нервна охота към завои. Но за съжаление, ходовата част е прекалено мека, следователно не може да подкрепи желаната динамика. Така тежащото почти 1,4 тона Peugeot 308 взема завоите по-скоро с клатене, а ако прекалите, бързо ще усетите хлъзгането на предните колела преди отчетливата намеса на ESP. И никаква следа от спортен характер. За същото говорят и измерените стойности в изпитанията за динамика на пътя.
И сякаш това не е достатъчно, Peugeot 308 показва слабости и при комфорта на возене върху трасето, симулиращо лош път. Единствен в теста този модел бързо започва да подскача, продължава да се клати силно след всяка неравност и в крайна сметка окачването удря в тампоните. А в случай че – както в тестовия автомобил – е монтиран и отнемащ пространство панорамен покрив, а опората за глава притиска тила ви при всяко подскачане, започвате да се чувствате определено неуютно. И след толкова оплаквания няколко похвали за накрая: Първо, лесно достъпният багажник побира най-много товар, 420 литра, и второ – добре възпитаният двулитров дизел се отличава с най-добра тяга – 370 нютонметра. Съответно 308 се ускорява напористо и с лекота достига най-висока максимална скорост. А какъв е измереният разход? Приемливи 6,2 литра на 100 км.
Seat Leon: Твърд, но сърцат
Точно толкова изразходва и моделът на Seat, развиващ 150 к.с., респ. 340 Нм. Той обаче оползотворява горивото значително по-ефективно, постигайки най-добри динамични стойности (от нула до сто за 8,2 сек) и мощна междинна тяга във всички житейски ситуации. Дори разполагащият със същия мотор Golf не успява да го следва съвсем плътно. Най-вероятната причина за това е, че струващият най-малко 25 250 евро (в Германия) испанец тежи само 1,3 тона. И понеже в добавка шестстепенната трансмисия изкушава с къс и прецизен ход, а дизелът охотно набира и по-високи обороти, енергичното шофиране наистина доставя радост.
Единственият недостатък е, че TDI моторът не е толкова добре изолиран като в модела с емблема на VW и е малко по-шумен. Всеки, който познава Seat, е наясно с това. Разбира се, Leon е идеален партньор, когато става дума за бързо каране по завои. Оборудван с т.нар. прогресивна кормилна уредба и адаптивни амортисьори (в допълнителния пакет Dynamic), действително доста стегнато настроеният Leon влиза в завоите толкова точно и добре прицелено, че човек изпитва удоволствие от смяната на посоката и се стреми да повтори усещането. Дори близо до границата на сцепление автомобилът остава задълго неутрален и надежден. Вижте само скоростта му при двойната смяна на лентата без ESP – 139,9 км/ч! Дори Golf, който със сигурност не е никак флегматичен, е с почти 5 км/ч по-бавен. Уха!
Спортно арматурно табло, стегнати спортни седалки
В хармония с всичко това в Seat се разполагате в стегнати спортни седалки с добра странична опора, които благодарение на изкуствената кожа с червени шевове изглеждат доста елегантно и подхождат добре на малкия, сплеснат отдолу волан. Иначе арматурното табло изглежда сравнително семпло, функциите се управляват с лекота, мястото е достатъчно, а багажникът побира 380 литра. В ролята на пътеводител и източник на развлечения тук влиза навигационна система с малък сензорен екран, без информация за трафика и връзка с мрежата, но пък с функции Mirror Link и музикална уредба. Тук испанците засега не се възползват от възможностите на концерна за по-привлекателни предложения. Това впрочем проличава и при някои системи за подпомагане на водача. Предупреждение за автомобил в мъртвата зона и активен асистент за паркиране изобщо не могат да бъдат поръчани, същото важи и за адаптивните ксенонови светлини. Единственото предложение са неподвижни LED фарове срещу 990 евро допълнително. Изобщо, въпреки доплащането за ниво FR, Seat Leon се оказва доста бедно оборудван. Дори за екстри като датчик за осветление и за дъжд, автоматичен климатик и пиукащи сигнали при паркиране, които при съперниците най-често се предлагат серийно, тук се налага да се плаща отделно.
И най-сетне – VW Golf. За да победи неговия баланс от качества, един автомобил трябва да притежава всичките му достойнства плюс багажник на Octavia, плюс управляемост на Leon. Просто той прави много неща много добре. Откъде да започнем? Например от мотора. За този равномерно работещ 2.0 TDI, който в Golf е с една идея по-икономичен и тих, отколкото в Leon, сигурно вече сте чели достатъчно. Макар двигателят да не е толкова напорист и предавателната кутия да не работи така стегнато, както в испанския модел, с тяхна помощ автомобилът от Волфсбург също постига спорна динамика.
VW Golf: Балансиран, талантлив и скъп
Той обаче нито иска, нито трябва да бъде истински спортист. В много по-голяма степен VW Golf предпочита да се държи балансирано, поема спокойно както твърдите удари, така и неприятните напречни фуги и не се клати при дълги вълни по настилката. Дори с товар той не допуска слабости и ако все пак се му се наложи да се движи по-бързичко, неговата прецизно работеща кормилна уредба с усет за пътя подкрепя с готовност всеки опит за екшън. Забележете: тук пишем за VW Golf с адаптивна ходова част срещу доплащане от 1035 евро. Renault Mégane изпълнява тези задачи също толкова умело без никакви управляващи клапани в амортисьорите. Всъщност за повечето купувачи на VW Golf от много по-голямо значение е интелигентното оползотворяване на пространството и добрата пригодност за всекидневието.
Въпреки че е с 10,4 сантиметра по-къс от Renault Mégane, компактният VW предлага най-изобилен вътрешен простор, габаритите на каросерията се възприемат с лекота, а багажът, с който може да се пътешества, достига 380 литра. Интелигентна възможност е плоскостта над багажника да бъде прибрана под пода на товарния отсек. Освен това под много добре оформените седалки има чекмеджета, а централната конзола и вратите предлагат големи кутии и ниши за дребни предмети – отчасти гумирани или с филцово покритие. Защо споменаваме това? Защото тъкмо такива треболии извеждат VW Golf на челно място по показателите за качество и функционалност. Да не говорим за опростената ергономия или за асортимента от повече или по-малко важни екстри за безопасност (например предупреждение за умора на водача).
Най-големият недостатък на VW Golf е високата му цена. Наистина, във версията Highline за 29 325 евро (в Германия) той слиза от конвейера с ксенонови фарове, но радиото звучи със скромните 40 вата и липсва темпомат. Въпреки това моделът печели това сравнение със значителна преднина. Но никога по-рано много по-евтиното и също толкова комфортно Renault Mégane не се е доближавало толкова до първенеца на класа. С това отговаряме и на поставения в началото въпрос.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. VW Golf 2.0 TDI - 438 точки
Нещата просто стоят така, независимо че звучи банално: Golf е наистина добър автомобил. Особено с мощния дизел под предния капак никой не може да го победи.
2. Seat Leon 2.0 TDI - 423 точки
Спортният му характер се заплаща с отнемане на точки, но пък в комбинация със силния мотор доставя голямо удоволствие зад волана. В добавка Leon е практичен като Golf, но далеч не толкова скъп.
3. Renault Mégane dCi 130 - 411 точки
Заключение от теста: Комфортен, чевръст и добре изработен, малко по-слабият, но евтин Mégane свърши добра работа в това сравнение. Ако можеше и да спира по-добре...
4. Peugeot 308 BlueHDi 150 - 386 точки
Колкото и уютен и просторен да е отлично моторизираният 308 – осезаемата дисхармония между кормилна уредба и окачване смущава не по-малко от слабите спирачки.
Технически данни
1. VW Golf 2.0 TDI | 2. Seat Leon 2.0 TDI | 3. Renault Mégane dCi 130 | 4. Peugeot 308 BlueHDi 150 | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | 1968 куб. см | 1968 куб. см | 1598 куб. см | 1997 куб. см |
Мощност | 150 к.с.(110 кВт) при 3500 об./мин | 150 к.с.(110 кВт) при 3500 об./мин | 130 к.с.(96 кВт) при 4000 об./мин | 150 к.с.(110 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
340 Нм при 1750 об./мин | 340 Нм при 1750 об./мин | 320 Нм при 1750 об./мин | 370 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,5 сек | 8,2 сек | 9,6 сек | 8,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,8 м | 36,3 м | 38,9 м | 38,7 м |
Максимална скорост | 216 | 215 км/ч | 199 км/ч | 218 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,1 л/100 км | 6,2 л/100 км | 5,9 л/100 км | 6,2 л/100 км |
Базова цена | 29 325 евро (в Германия) | 26 850 евро (в Германия) | 25 090 евро (в Германия) | 27 000 евро (в Германия) |