Първи впечатления от най-мощната дизелова версия на седана Talisman
Промяната е радикална. След десетилетия на различни експерименти и упорити опити за разчупване на конвенционалната природа на европейския среден клас и още по-консервативните възгледи на неговите клиенти, в Renault решиха да направят остър завой и казаха adieu на идеята за големия хечбек и неговия удобен, но явно трудно смилаем за публиката голям заден капак.
Съдейки по резултите от свършената от главния дизайнер Лоран ван ден Акер и неговите колеги работа, преминаването към традиционната триобемна схема не е никак лоша идея. Динамичен силует с приятни пропорции и големи колела, оригинално, предизвикващо асоциации с някои американски образци звучене на задната част и мощна декларация за принадлежност към френската марка от страна на внушителната предна решетка с още по-внушителна емблема. И не на последно място – с ярък акцент, поставен от характерно оформените дневни светлини, които при Renault Talisman работят не само отпред, но и отзад, придавайки изцяло завършен вид на промяната към по-добро.
Отлична ходова част
Сполучливите външни форми са добро начало, но те далеч не са достатъчно средство за завоюване на трайни успехи в този колкото печеливш, толкова и оспорван пазарен сегмент. Фактът, че в Renault са били напълно наясно с тези реалности личи добре от впечатляващия арсенал модерна електроника за подпомагане на водача и качеството на мултимедията в солидно изпълнения и богато оборудван интериор. Ергономичната концепция за управление на функциите с огромен, вертикално ориентиран таблет и удобно разположен на конзолата централен прибор е дала възможност за елиминиране на многобройните бутони при едновременно запазване на удобството и безопасността при шофиране. Дигитализираният блок на контролните прибори и head-up панелът също имат важен принос в тази насока, поставяйки Renault TalismandCi 160 в изключително конкурентоспособна позиция.
Най-силният коз на новият флагман в гамата на Renault обаче определено е системата, скрита зад елегантната емблема с надпис „4control” на арматурното табло. В комбинация с допълнително предлаганите адаптивни амортисьори, добре познатата от Laguna Coupe и доусъвършенствана система за активно насочване на колелата на задния мост вече е интегрирана с управлението на задвижването и дава възможност на водача да променя характера на автомобила изцяло само с едно натискане на бутона върху централната конзола. В режим Sport седанът се сдобива с невероятен хъс в реакциите на волана и педала на газта, окачването се втвърдява осезаемо, а промяната в ъгъла на насочването на задните колела (в обратна на предните посока до 70 км/ч и в същата от тази скорост нагоре) допринася за изключително уверено и неутрално поведение в бързите завои, комбинирано с перфектна маневреност – диаметърът на завой при спокойно движение в града е под 11 метра. В комфортен режим се разгръща коренно различен сценарий, издържан в най-добрите френски традиции и насочен към почитателите на максималното удобство и дългите пътешествия, съпроводени с лежерно поклащане на каросерията. Този потребителски кръг несъмнено ще оцени по достйнство и просторния багажник с обем 600 литра.
Новоразработеният дизелов битурбо двигател с работен обем 1,6 литра и красноречиво по отношение на стойността на максималната мощност означение dCi 160 се намира в златната среда на гамата от агрегати и вероятно ще бъде един от най-предпочитаните на пазара. В съчетание с шестстепенната автоматична трансмисия с два съединителя EDC, неговите 380 Нм тяга са напълно достатъчни за осигуряване на прилична динамика на 4,8-метровия седан без излишно напрягане, шум и вибрации.
Прави впечатление, че Renault залагат твърдо на даунсайзинга – палитрата от задвижващи агрегати се състои изцяло от 1,5 и 1,6-литрови четирицилиндрови мотори, като при пазарната премиера на Renault Talisman в началото на следващата година ще се предлагат три дизелови (dCi 110, 130, 160) и две бензинови версии (TCe 150, 200), чиито наименования отразяват съответната мощност в конски сили.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Обширно вътрешно и багажно пространство, богато оборудване с модерна мултимедия и електроника за подпомагане на водача, икономични двигатели и впечатляваща динамика в поведението на пътя. Към момента в гамата на Renault Talisman липсват единствено версии с по-висока мощност, каквито основните конкуренти предлагат.
Текст: Мирослав Николов