Има слънчеви панели, система за оползотворяване на изгорелите газове и автоматична настройка на педала на газта
Renault Trucks ще представи експерименталния камион Optifuel Lab 2 с най-новите технологии и системи за подобряване на енергийната ефективност на компанията по време на най-голямото транспортно изложение в света IAA в Хановер в края на септември. Супер икономичната машина е разработена на база емблематичния модел на Renault – Гама T и надгражда разработките в предишния лабораторен проект Optifuel Lab 1 от 2009 година. Optifuel Lab 2 е разработен в партньорство с Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines, CETHIL-INSA и LMFA-Ecole Centrale, с подкрепата на ADEMA (Френската агенция за околната среда и енергиен контрол). Той има 20 технологии на борда, като всяка от тях е свързана с четирите основни подхода за намаляване разхода на гориво: управление на енергията, аеродинамика, съпротивление на колелата и системи за подпомагане на водача при шофиране.
„Идеята на Optifuel Lab 2 е да оптимизира управлението на различните източници на енергия и да използва възможно най-малко енергия от двигателя с вътрешно горене. Така например за задвижването на климатика, водната, горивната и хидравличната помпи се използва електрическа енергия“, обяснява Клод Ково, Директор на проекта. „Това става възможно чрез добавянето на соларни панели, както и система за използване на топлината от изгорелите газове. Водачът получава системно информация от компютърен анализ в реално време за най-лесно достъпния и ефективен източник, който да използва“, допълва той.
Успоредно с това от Renault Trucks акцентират и върху ограничаване на енергийните потребности на самите камиони. Особено внимание е обърнато на изолацията на кабината, като се използва специален вид стъкло, с по-високи изолационни свойства. На покрива е монтиран регулируем дефлектор, който се разгръща и защитава кабината, когато камионът е в престой, а когато потегли се сгъва автоматично, за да се запази аеродинамиката.
Още подробности за компонентите на Optifuel Lab 2 на Renault Trucks:
Фотоволтаични панели
Слънчевите панели на Optifuel Lab 2 са създадени така, че да следват извития профил на ремаркето и да не нарушават аеродинамиката на автомобила. Съдържат 48 модула, които обхващат площ от 40 м² и генерират 30% повече енергия, отколкото стандартните панели.
Използване на топлината от изгорелите газове
Renault Trucks разработи специална система за използване на топлината, съдържаща се в изгорелите газове. Идеята е много проста: топлината от изгорелите газове се превръща в електрическа енергия или казано по друг начин – системата функционира въз основа на цикъла на Ранкин – изгорелите газове се възстановяват чрез топлообменник, като изпаренията задвижват електрически генератор.
Аеродинамика (ефект на водната капка)
Основен подход за подобряване на аеродинамиката на Optifuel Lab 2 е “сливането” на кабината и ремаркето за постигането на т.нар. ефект “водна капка”. Конструкциите са проектирани с тази визия. В допълнение, изолационният дефлектор на покрива, който предпазва кабината при покой, се прибира автоматично назад при скорост над 50 км/ч, като по този начин двата елемента на композицията придобиват единна структура и съответно се намалява съпротивлението. Вместо огледала за обратно и предно виждане са монтирани камери. Има и специален спойлер на радиаторната решетка с чувствителна система за регулация, който намалява допълнително съпротивлението на въздушните струи, като в същото време не създава рискове при движение.
Ограничаване на съпротивлението при задвижване на колелата
Инженерите на Renault Trucks въвеждат едно оригинално решение, чрез което нивото на маслото в задвижващия мост се адаптира в зависимост от нуждите за смазване или охлаждане. Когато автомобилът работи усилено и се нуждае от въртящ момент, системата увеличава количеството масло в задвижващия мост, а когато се движи с постоянна скорост количеството намалява.
Ефективно шофиране
Когато става дума за намаляване на разхода на гориво, водачът остава ключов фактор, като стилът на шофиране може да спести над 3 литра на 100 км. Затова инженерите на Renault Trucks разработват автоматични решения за икономично управление на камиона. Optifuel Lab 2 е снабден с адаптивен ограничител на скоростта със собствен GPS, който отчита наклоните на пътя, позицията на камиона, завоите и други фактори и така изчислява оптималната скорост. Автоматично се регулира и съпротивлението на педала за газ, като така се подсказва на шофьора дали е разумно да намали или увеличи скоростта.
Тестовете на Optifuel Lab 2 в реални условия продължават като се очаква в началото на 2015 г. Renault Trucks да обяви официално в цифри какви икономии на гориво могат да бъдат постигнати с новите технологии, внедрени в експерименталния камион.