С новата си батерия Zoe прибавя към познатите си предимства още един солиден плюс
Вече за никого не е тайна, че при електромобилите най-същественото се крие в техните високоволтови акумулаторни батерии и способите за тяхното зареждане. Звучи малко абстрактно, но ако досега бяхме свикнали да разглеждаме новите модели автомобили от гледна точка на дизайн или нови задвижващи технологии, сега започваме да наблюдаваме процес, в който именно батериите се превръщат във водеща тема. Това, че Renault Zoe е най-продаваният електромобил в Европа, е добре известен факт. Не по-малко очевидни са и причините – той е сравнително достъпен, практичен и изключително удобен за градска употреба автомобил, при това радващо лесен за привикване дори ако никога досега не сте се качвали зад волана на машина без класически двигател с вътрешно горене. Отскоро моделът се предлага с една невидима за окото, но основополагаща от гледна точка на функционалността новост – срещу доплащане от около 6000 лева клиентите могат да поръчат акумулаторна батерия с капацитет 41 киловатчаса, която теоретично е достатъчна за изминаването на 400 километра. В реалността пробегът с едно зареждане при оптимални условия е около 300 километра. Време беше да проверим как се представя Zoe в нормалното всекидневие.
От теорията към практиката
Започнахме изпитанието с изцяло заредена батерия, а на комбинирания дигитален прибор зад волана се изобразяваше потенциален пробег от 282 километра. След 110 километра смесен цикъл на шофиране по отсечки с доста разнообразен профил, включващ изкачвания, спускания, шофиране с обичайната за градски условия скорост от около 50 км/ч, каране по скоростни булеварди с 80 км/ч, около 5 км по магистрала с темпо 120 км/ч, както и приблизително 40 километра по извънградски шосета (през цялото време без да се използва климатичната инсталация), оставащият пробег отчете 220 километра. По-нататъшните ни опити показаха недвусмислено: При нормален стил на шофиране, периодично активиране на режима Eco (който редуцира динамиката и ограничава максималната скорост до малко над 90 км/ч), през топъл сезон и с пестеливо ползване на климатика Zoe без проблем изминава дори малко над 300 км с едно зареждане на батерията. Задължително е обаче да се има предвид обстоятелството, че пробегът се влияе силно не само от климатичните условия и използването на допълнителни агрегати, като климатик и отопление, а и от фактори като стил на каране, скорост, и вида на преходите, които изминавате – ако често ви се налага да поддържате по-бързо темпо или прос- то ускорявате по-енергично, разходът на електроенергия добива коренно различни измерения. Самото зареждане (до 80% от капацитета) отнема малко над час и половина на обществена станция, около 5 часа на уолбокс за домашно монтиране и 20 часа от нормален домакински контакт.
Като извод можем да кажем, че с новата си батерия Zoe се превръща в интересна алтернатива за хора, които разполагат с удобна възможност да зареждат електромобил и шофират предимно в града. Пък и отскоро едно от основните дилърства на Renault у нас – Омникар Ауто, предлага на купувачите на Zoe възможността в рамките на пет години да използват за период от 20 дни от годината автомобил с ДВГ, за да бъдат спокойни по време на пътуванията, при които ще се нуждаят от повече автономност от гледна точка на изминатия пробег.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Renault