Залогът с новия XC90 е огромен. Първият изцяло нов модел след прекратяването на връзката с Ford носи духа на марката Volvo, но е авангарден във всяко едно отношение. Няма как да бъда другояче предвид мащабните планове на компанията за развитие. От мястото на събитието.
Типични за края на лятото дни в покрайнините на Стокхолм. Единия ден слънцето те прежулва, а студеният вятър бръсне косите ти, а на следващия всичко това се трансформира в проникващ в цялото ти същество дъжд. Но едновременно с това всичко блести с уникалната си чистота, зеленото е по-зелено от където и да е и – странно – създава усещане за някакъв вътрешен мир и топлота. Мястото на събитието – една уникална по рода си композиция от дизайнерски сгради в горите на архипелага на Стокхолм , наречена „Артипелаг” – е изпълнено с артистична елегантност и олицетворява по уникален начин шведската натура. Още преди да си прекрачил прага на сградата, се чувстваш като в уютно помещение – благодарение на интересното съчетание в П-образна форма на няколко наклонени фасади, облечени в матово дърво.
Именно в това достойно за архитектурен журнал творение Volvo прави статичната презентация на дългоочаквания нов XC90. Символиката е важна – въпреки че шведският производител винаги е отстоявал по един или друг начин своята ярка индивидуалност, XC90 е крачката на връщането към дълбоките ценности на марката. Парадоксално може би, защото тя трябваше да стане китайска собственост за да може това да се случи.
Промените, които предстоят за Volvo, по своя мащаб са прецедент за шведската компания и са доста показателни за далновидността лично на милиардера – собственик на Geely, Ли Шуфу. Според шефа на отдела за развойна Дейност Петер Мертенс, той е визионер и има амбициозни планове, но не се меси в творческия процес на дизайнерите и конструкторите на Volvo. Те от своя страна работят на максимални обороти, защото залогът е голям – инвестиционният план за компанията от 11 милиарда долара няма право да се проваля. Въпросният план е част от още по-мащабно начинание, включващо интеграцията на Volvo и Geely, при която шведската компания се превръща в огромен развоен център, а до 2020 г. годишните продажби трябва да нараснат от 420 хиляди на 800 000 хиляди. Успехът на Jaguar Land Rover като собственост на Tata е отличен пример за далновидна политика в тази насока и очевидно Ли Шуфу е достатъчно мъдър, за да следва подобна стратегия. Затова и интеграцията с Geely ще е много премерена и на практика ще включва близки платформи за по-малките автомобили, като, разбира се, предназначената за китайската компания ще е доста по-евтин вариант.
Създадената в рамките на тригодишен труд SPA (Scalable Product Architecture) остава само за големите модели на Volvo. Тя е част от плодовете на тригодишния труд на шведските инженери, довел до създаването на XC90. Проектът започва малко след придобиването на Volvo от Geely през 2010 г. и е елемент от споменатия инвестиционен план. Голяма част от свежия капитал е осигурен от банки, но едва ли Volvo щеше да може да разполага с него, ако зад гърба му не стоеше гарант като Шуфу. Да оставим настрана обаче финансовите въпроси и да се концентрираме върху практическата страна на проекта.
Интелигентни форми с щипка дух от старото
На практика огромна част от прехода, свързан с поставянето на Volvo на нови релси, вече е факт. Новата модулна платформа SPA е готова за XC90, същото важи и за новата модулна линия от двигатели, за която подробно ви разказахме в брой 3 на auto motor und sport (можете да го откриете и тук под името „Северен циклон с високо налягане или възходът на Volvo). По този начин основата е положена и изглежда доста стабилна. Сега тя ще трябва да бъда адаптирана към останалата гама от големи модели, които ще следват същата стилистична философия като XC90.
Представянето на новото Volvo е наистина впечатляваща и достойна за удивление демонстрация на съвременните постижения в областта на компютърната анимация и 3D прожекционните технологии. В нея виртуална и естествена реалност се сливат в едно, като всички демонстрирани системи и конструкции се прожектират върху реалния XC90, който за целта е облечен с бели одежди, служи за екран и от своя страна е поставен пред друго, двуизмерно платно. Ефектът от всичко това е поразителен, но часът на истината идва, когато въпросните бели платна биват отместени от автомобила. В центъра „Артипелаг” Volvo най-после разкрива напълно своя голям SUV пред публика и с това слага край на предположенията как ще изглежда новиян основополагащ автомобил.
В новия XC90 духът и формите на досегашния модел са интегрирани прецизно в стилистиката, но тя носи много повече елегантност и изисканост. Запазен е например характерният за марката хълбок, преливащ в също толкова характерния контур на задните светлини, изливащи се подобно на лава, но всичко става по-плавно и меко. Предната част обаче е придобила съвсем нов характер – поведение, което много компании в момента следват в търсене на маркова идентичност. Капакът има друг релеф, предницата е доминирана от нови светлини с Т-образна графика на дневните светлини, които от компанията наричат „Чука на Тор“. Нова и много по-елегантно интегрирана е формата на решетката с дискретно променения нов марков знак на Volvo. Тя от своя страна се допълват от прецизен комплекс от детайли в долната част на автомобила, включващ втора, динамична трапецовидна решетка и фини хоризонтални светлини за мъгла с декоративни детайли между тях. Новият XC90 в никакъв начин не блести с ярки натрапчиви елементи, носи символиката на шведския дизайн със стилно, въздържано, но гостоприемно и елегантно присъствие. Огромен принос за визуално интегралната форма имат далеч по-прецизните фуги – факт, който в голяма степен се дължи на огромните промени, скрити отдолу, под външната обвивка.
Под покривалото: изцяло нова модулна платформа
По степента на своята гъвкавост новата платформа SPA с множество възможности за адаптация е подобна на модулната система MQB на VW. Както при последната единственото фиксирано и непроменящо се разстояние е това между задната стена на моторния отсек и предната ос. Всичко останало може да бъде променяно гъвкаво. При това още на проектно ниво са включени възможности за вграждане на различни компоненти, като акумулатори и електромотори, без от това да страда вътрешното пространство. Дори събуфъра на уредбата Borows & Wilkins е интегриран в каросерията, при което самата тя се превръща в уникален звуков източник (виж карето). SPA е конструирана така, че да осигури максимално ниво на пасивна безопасност в най-добрите традиции на Volvo и ще служи за основа на всички модели от 60 нагоре. За останалите в момента Volvo разработва по-малка платформа.
Ползите от SPA са комплексни. Като начало – тя е изработена основно от легирана с бор стомана и е значително по-лека от досегашната конструкция. С теглото си от около 1900 кг XC 90 е с около 150 кг по-лек от най-добрите си конкуренти. Новата архитектура позволява конструиране на голям брой модели с незначителни като себестойност промени, като са напълно елиминирани ограниченията по отношение на междуосието и надвесите. В немалка степен тя има принос и за постигането на отличния коефициент на обтекаемост от 0,30, който е най-добрият в класа.
Уникални за своя клас технологии са използвани и по отношение на ходовата част. Предната конструкция тип Макферсън е заменена със сложно окачване с две рамена с геометрия, позволяваща по-стабилно позициониране на гумата при динамични завои, а отзад решението е още по-кардинално и наподобява това на Corvette. Инженерите са сметнали, че най-подходящата възможност за съчетаване на добри динамични качества с лекота и компактност е използването на напречно разположен листов ресор, естествено, изработен от композитни материали. При желание може да бъдат поръчано и окачване с компактни пневматични елементи. Според Мертенс това решение не само освобождава значително място за пътниците, но подобрява динамичните качества на автомобила, който в тестовете има поведение на далеч по-лек и нисък. Благодарение на всичко това е запазена успешната конфигурация със седем седалки, но функционалните им възможностите са доста по-гъвкави . И преди хората от Volvo са получавали адмирации за седалките си, но сега са надминали себе си – конструкцията им е създадена с прецизно отчитане на формата на гръбначния стълб на човека и разполагат със специална система, която защитава от наранявания в тази област при непреднамерено напускане на пътя. Вторият ред седалки може да се измества в надлъжна посока, а на третия луксозно да пътуват хора с ръст до 170 см.
Само четири цилиндъра, но и с електромотори
Стратегията на Volvo за максимално ниво на унификация и на двигателната гама включва използване на модулна платформа за двигатели с работен обем от 2,0 литра и четири цилиндъра. Както стана дума, ние вече писахме за това. Тук ще споменем само, че подобно на колегите си от BMW, инженерите въвеждат цилиндри с работен обем от 500 см3, който се смята за най-оптимален от термодинамична гледна точка (за по-малките модели ще се предлага и трицилиндров мотор с 1,5 л). Разликата в мощността както при бензиновите, така и при дизеловите агрегати се осигурява от различните системи за принудително пълнене, включващи един или два турбокомпресора (VNT или обикновени) или комбинация от механичен и турбокомпресор. Адаптирани са и системата за впръскване на горивото, като при дизелите е използвано авангардно решение с работно налягане до 2500 бара и обратна връзка за анализ на горивните процеси. Новост е, че Volvo ще предлага и гама от т.нар Drive-E задвижвания, при които към ДВГ се добавя и електрически мотор. Именно такава е и най-мощната версия, наречена TwinEngine и обозначена като Т8, включваща бензинов двигател с мощност от 320 к.с. с принудително пълнене с механичен и турбокомпресор и задвижващ задния мост електромотор с мощност от 80 к.с. Този хибриден модел ще е с plug-in функционалност, а сред останалите агрегати са дизелите D5 (каскадно пъленене, 225 к.с., 470 Нм, 6,0 л/100 км) и D4 (190 к.с., 400 Нм, 5,0 л/100 км). Версиите с чисто бензиново захранване са T6 (320 к.с., 400 Нм) и Т5 (254 к.с., 350 Нм).
Комплексна защита на пътниците
Изработената с преобладаващо участие на горещо формовани високоякостни стомани (бор-легираната стомана, която е най-здравата, използвана в автомобилостроенето, има 40 процентен дял от структурата) е главно действащо лице в осигуряването на пасивната безопасност. Освен всички необходими системи за защита XC90 обаче разполага и с богата гама от системи за асистенция, като адаптивен темпомат, включено в стандартното оборудване изобразяване на знаците, радарни сензори, следящи движението отзад и подготвящи автомобила за евентуален удар, спиране на автомобила при евентуална опасност от удар на пешеходец в града. Към тях се добавят автономното паркиране и изключително ценният „птичи поглед“, реализиран с помощта на четири широкоъгълни камери. Световен дебют в XС90 правят и две напълно нови системи. Safe Positioning се активира, когато автомобилът „излети“ извън пътя и включва освен натягането на коланите активиране на енергоабсорбиращ елемент в седалката, предназначен да намали последствията от вертикалните сили. Втората система автоматично спира автомобила на кръстовища, ако той се насочи към насрещно движещ се автомобил. Комплексната защита, с която ще разполагат моделите на Volvo, в голяма степен се дължат и на анализите на отдела Volvo Cars Traffic Accident Research Team, който е изследвал над 43 000 пътни инцидента от 1970 година насам. Амбицията на програмата Volvo 2020 е тогава да няма сериозно ранен или загинал човек в нов автомобил на фирмата.
В XC90 голяма част от функциите за управление са интегрирани в голям тъчскрийн резистивен екран, включващ и функциите на инфо-развлекателната система с широки възможности за свързаност. Колкото до надеждността на всичко описано дотук, Мертенс е напълно категоричен: „разполагам с два тестови центъра в най-северните части на Швеция. Проверили сме всичко многократно“.
Аудиосистема на Bowers & Wilkins
Основана през 1966 година от двама ентусиасти, които искат да създадат съвършения високоговорител, днес английската компания Bowers & Wilkins е всепризната в областта на акустиката фирма. С нейна помощ конструкторите проектират прецизно акустичната среда в XC90 в името на постигане на звук, близък до този в залата на симфоничния оркестър на Гьотеборг, където е и централата на Volvo. Най-високият клас системи включва 12-канален усилвател Harman с 19 високоговорителя B & W, със седем директно (а не с отразен от стъклото звук) насочени високочестотни говорителя, 7 средночестотни, 4 нискочестотни и интегриран в каросерията SPA събуфер с въздушно охлаждане.
Текст: Георги Колев