Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Родните пилоти поемат на нов поход срещу хаоса в спорта

30.07.2010 20:37 3
3
2571878379
Туит

Българските пилоти започнаха поредния си поход срещу хаоса в родния автомобилен спорт с искания за ясни правила и нова промяна в системата.

Тяхното недоволство е провокирано от бягството от отговорност на Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС) и погазените от нея собствени наредби със спорното класиране в световното рали „България“. Скандалното състезание вече успя категорично да победи по драматизъм извън трасетата предишните си 40 скромни издания. Взети заедно.

В групата на „реформаторите“, които не се определят по такъв начин, влизат победителите сред българите Петър Гьошев и Димитър Спасов, претърпелите унизителни разпити от ФИА и дисквалификация от WRC Игнат Исаев, Тихомир Стратиев, Турал Метков и Екатерина Стратиева. Към тях се присъединиха още пилотът на „Мтел рали тим“ Ясен Попов и Николай Златков, председател на Асоциацията на действащите автомобилни състезатели (АДАС), представил подкрепата на своята организация.

Именно АДАС поведе първия подобен пилотски бунт в битката и диалога с БФАС преди година и половина, но тогава лидер беше Димитър Илиев. Сега пилотът на „Виваком рали тим“ не беше в залата, а в основата на скандала. В негово лице колегите му вече виждат човек, който е „обгрижван и закрилян“ от федерацията.

Основните искания на „реформаторите“ са свързани с обяснение защо последните двама шампиони Илиев и Крум Дончев са получили точки за националния шампионат, след като са отпаднали от рали „България“ и са продължили участието си по невалидната за родното първенство система супер рали. Отделно федерацията не раздаде гласуваните преди надпреварата бонус точки. Пилотите искат да знаят и по кой правилник ще се състезават до края на сезона и по коя система ще се пресмятат точките им.

Скандалите край Боровец, които останаха скрити или по-точно безинтересни за чуждите медии, бяха провокирани от неяснотите около провеждането на състезанието като кръг от националния шампионат, използването на регламентирани и нерегламентирани гуми и гориво, стартирането и нестартирането в дните на надпреварата, хаосът и напрежението в българския лагер, сглобяването на някакъв правилник от няколко различни и взаимноизключващи се правилника, четиридневното забавяне на крайното и спорно класиране. В основата на всичко беше липсата на ясни правила и решителност в действията на федерацията, което съвсем не е нещо ново за нея.

В малко по-далечен план „реформаторите“ се изправят и срещу „несправедливостта“, „откровената подкрепа на централата към определени пилоти и екипи“, „липсата на какъвто и да е правилник“, „плаващите закони, които се променят според класирането преди, по време и след състезанието“, „тежката некомпетентност и неработещият Управителен съвет на федерацията“, „роднинските връзки и конфликтът на интереси“, „лъжите“, „липсата на комуникация“, „липсата на информация“, както и всички други липси и до болка познати и повтаряни в последните години непреходни пороци на БФАС.

УСтавка

Пилотите вече са изпратили въпросите си към централата. С тях обаче те са принудени да изпаднат в абсурдната ситуация да се борят за ясни и точни правила, които би трябвало да са заложени в основата на спорта, а не както сега се налага тепърва да бъдат създавани. Разбира се, ако някой в управителния орган този път сметне за необходимо да го направи.

Като основен стимул за промяната „реформаторите“ посочиха решимостта си да предизвикат нови размествания в избрания в началото на годината Управителен съвет на БФАС и дори по-високите етажи в нейната власт.

„Ако няма резултат, ще сменяме хора в УС, докато не разберат какви са нуждите на спорта", заяви Николай Златков. "Няма да правим бойкоти, защото обичаме да караме, но досега това беше използвано срещу нас. Ще изберем демократична форма на протест, ако не получим отговори на своите питания“.

Ясен Попов добави, че ще бъдат искани оставки от ръководни постове в структурата на федерацията. „Някои вече са факт“, каза той и визира тази на един от многото директори на рали „България“ Борис Капев, които бяха неоткриваеми по време на състезанието.

„Настояваме за отговори по кой регламент е изготвено класирането за рали „България“ за националния шампионат", обясни още веднъж Попов. "Имаме внесена жалба до Спортния трибунал към федерацията. Искаме да знаем въз основа на какво е направено това класиране? Ние вече се обосновахме, че няма как да бъде легитимно и противоречи на правилниците на БФАС“.

„Федерацията откровено подкрепя някои отбори, а решенията за класиранията се взимат по телефона", заяви Гьошев.

Пилотът на „Астра рейсинг“ Екатерина Стратиева също открито изказа своята гледна точка за ситуацията в автомобилния спорт и коментира "изненадващото" завръщане в календара на рали „Хеброс“.

„Нямаме никакви правила в спорта. Има някакви плаващи закони, които не са ясни. Не може заради определени хора да се създават състезания и заради тях да се махат други. За федерацията всички останали сме просто противни и на нас се гледа като на престъпници. Не може толкова късно да се определят датите на надпреварите. Непонятно е седмица преди състезанието да не знаеш ще го има ли или не. В България просто не съществува автомобилен спорт", смята тя.

Стратиева даде пример със заключението на официалните лица на ФИА след дисквалификацията на българските екипажи. „Тяхна представителка ни каза следното: „Разбираме, че не сте виновни и че сте подведени от вашата федерация, но такива са нашите правила и трябва да ви дисквалифицираме“.

Във връзка с „Хеброс“ Гьошев обясни, че всички пилоти са изпратили запитване до федерацията. „Искахме да разберем дали ще се проведе това рали, но вече няколко дни след официалното му обявяване все още нямаме отговор, чакаме.

Това е мъжки спорт, в който мъже няма,

добави той. Пилотът на „Престиж“ призова да бъдат изнесени данни за похарчените средства в организацията на рали „България“ и какви са реалните ползи от него. „За това състезание бяха дадени няколко милиона лева, които щяха да са достатъчни за организирането на 2-3 пълни сезона от шампионата. В Министерството на физическото възпитание и спорта трябва да има хора, които да следят тези неща“, смята Гьошев.

Попов беше директен и заяви кои пилоти и тимове според него и колегите му се възползват от подкрепата на федерацията. „Става въпрос за „Виваком рали тим“ на Димитър Илиев и отбора на Крум Дончев. Те са облагодетелстваните от цялата ситуация. Взимаха се решения, за да попаднат двамата в някакво класиране. Пилотите не са виновни и нямаме нищо против тях. Виновна е федерацията, че позволява това да се случва и променя правилата си по време на състезанието. Искаме да бъдат установени едни правила и те да се спазват“, добави пилотът на "Мтел рали тим".

Гьошев обясни виждането си за формулировката на правилата. „След финала на състезанието се вижда кой как е завършил и започва промяната на правилата. Това не е само на рали „България“ или само в нашата дисциплина. Има го и в пистовия шампионат, в планинското, автокроса, офроуда“, категоричен е той.

Николай Златков коментира, че представител на федерацията му е заявил как в действителност „нямаме правилник за рали“. „Не се знае какви са правилата, по които трябва да се играе. Това дава възможност на група хора да се събират и да си взимат някакви решения, които са плод на тяхната фантазия. Големият проблем е тежката некомпетентност на някои във федерацията“.

„С оставките трябва да се борави внимателно. Липсват качествени кадри, които да се занимават с автомобилния спорт и затова в началото на година не сменихме целия УС на БФАС. Заменихме 5 от 11 човека“.

Същевременно Златков защити председателя на централата Георги Янакиев. „Той не пише законите. Янакиев направи „България“ кръг от световния шампионат и заради него страната ни има някакво лоби във ФИА“.

Пилотите изразиха надежда, че след срещата на Управителния съвет на федерацията в четвъртък ще бъдат взети под внимание техните искания.

Все пак Тихомир Стратиев припомни обещанието на Георги Янакиев да се оттегли след края на рали „България“. Явно варненецът е сред малцината, които си го спомнят, но какво от това, а и все пак рали „България“ явно едва сега започва...

Коментари

Aнонимен
Оставките в случая са "погалване с перо по главите" на членовете на БФАС. Замазване на очите и отдушник на напрежението... Не са достатъчни тези оставки! Трябва да отговарят за действията си!!!

aimless
А ако се порови в документите около организацията на ралито вероятно ще се разбере и от къде идват парите за ракията му. ;)

boro
А Янакиев в момента си пие ракията на Боровец и го боли к**а :-)

comments powered by Disqus