Един автомобил, който обитава своя собствена, паралелна вселена
Rolls-Royce е една от великолепните възможности човек да бъде над нещата. В буквален и в преносен смисъл. Уникалната същност на този автомобил е съвкупност от множество малки, но изключително ценни детайли. Да вземем например чадърите, които са скрити в задните врати. Ако времето реши да прояви своите капризи и навън се излее дъжд, шофьорът лесно може да осигури на собствениците на този автомобил начин да стигнат сухи до входната врата. Между другото, дори сами по себе си чадърите са достижение на инженерното изкуство. Или пък да обърнем внимание на широките задни колони, които скриват от любопитни погледи пътниците на задните седалки, без да се налага употребата на елегантните сенници с електрическо задвижване. А какво да кажем за предлаганото срещу доплащане осветление на тавана, състоящо се от над 1500 светодиодни елемента, което превръща горната част от пътническия салон в обсипано със звезди нощно небе? Или пък за изящната, съвсем тънка декоративна линия, която се простира по цялата дължина на каросерията от двете страни автомобила. Въпросната се нанася на ръка, а правото да извършва това действие се гласува на... познайте – на един-единствен човек в завода на Rolls-Royce в Гудууд. Няма как да не обърнем внимание и на практически неизчерпаемите възможности за конфигуриране на автомобила в съответствие с вкуса и дори най-дребните прищевки на купувача. Делът на ръчния труд и занаятчийското изкуство при направата на Rolls-Royce Phantom е забележителен – и резултатът определено е налице.
Rolls-Royce Phantom положително не е обикновено транспортно средство. Откакто се появи на пазара през 2003 година, върховият модел на Rolls-Royce е продаден в тираж около 8000 бройки. И сме напълно убедени, че всеки един от неговите клиенти е оценил по достойнство огромния вътрешен простор, стилното интериорно обзавеждане и монументалния екстериорен дизайн, който изглежда абсолютно неподвластен на модата, времето и други преходни стойности. Това, че през годините външността на модела претърпя известно количество дискретни промени, може да бъде разпознато само от погледа на специалист. Което всъщност е добре, защото вероятността да объркате Rolls-Royce Phantom с друг автомобил е почти толкова голяма, колкото да не различите ВАЗ 2105 от Aston Martin Vanquish.
Eдна от новостите, която получи преди известно време Rolls-Royce Phantom, са предните светлини, които вече са с правоъгълна вместо с кръгла форма и са изпълнени изцяло по LED технология. Подобрено е и управлението на инфо-развлекателната система – сега логиката при работата с нея е значително опростена. Подобрения има и в областта на първокласната озвучителна уредба.
Паралелна реалност
Всички тези неща обаче остават някак си на заден план – просто защото всяка минута, прекарана в този автомобил, е истинско изживяване. Rolls-Royce е създаден с идеята да бъде съвършен и това, че автомобилите на марката предлагат най-доброто, което може да бъде създадено в една или друга област, стои някак съвсем естествено и дори се подразбира. Седалките предлагат фантастичен комфорт, а разположението им е достатъчно високо, за да се осигури прекрасен обзор във всички посоки, филигранният волан е тънък, но с голям диаметър, и ляга по неповторим начин в ръцете на водача. Изгледът към дългия преден капак, завършващ с легендарната фигурка на Лейди Емили, известна още и като "Духът на екстаза", създава усещане, което е доста трудно да бъде точно дефинирано, но с положителност има много общо с поне една от безбройните дефиниции на думата „щастие”. Зад волана на Phantom водачът се превръща по-скоро в капитан на яхта, отколкото в шофьор на автомобил. Дали в този автомобил е по-приятно да шофираш или да бъдеш возен, е въпрос по-скоро на нагласа и настроение – защото всеки от двата варианта носи огромна наслада, при това по различен начин.
Преместваме малкото лостче за управление на трансмисията в позиция D, подаваме леко газ и ето че тежащият 2,5 тона Rolls-Royce Phantom потегля плавно, гордо повдигайки предната си част. Огромната лимузина следва зададения й курс със стоическо спокойствие и се управлява направо феноменална лекота – през повечето време за боравенето с волана е достатъчен и един пръст. Осемстепенният автоматик на ZF предава гигантската тяга на V12 двигателя по възможно най-ненатрапчив начин, без никога да изневерява на добрите обноски. Копринено мекият ход на двигателя и абсолютно неусетната работа на трансмисията създават усещане за пълно откъсване от външната реалност – всичко в този автомобил се случва по някакъв почти нереално спокоен начин. Ако все пак решите да проверитена какво са способни 460 к.с. и 720 Нм, то моментално ще установите, че зад непоклатимото спокойствие всъщност се крие чудовищната мощ на локомотив. Само че, като всеки истински джентълмен, Rolls-Royce Phantom показва силата си само, когато това е наистина необходимо – през цялото останало време той предпочита да се занимава със значително по-приятни неща.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов