Прочутият баварски експерт в модификациите и интерпретациите на тема Porsche Алоис Руф работи с ускорени темпове върху разработката на първия германски спортен електромобил с названието ER.
Фирмата Ruf е добре известна на автомобилните ентусиасти със своите суперспортни модификации на базата на модели на Porsche, но малцина знаят, че хобито на нейния основател и собственик са електроцентралите. Алоис Руф вече притежава три действащи водноелектрически съоръжения, включени в германската енергийна система, а сега е на път да съчетае полезното с приятното. Рожбата от брака между хоби и професия се нарича ER Model A и има всички шансове да се превърне в първия функционален спортен електромобил, използващ техническата платформа на Porsche 911.
Нестандартно хоби
„Първоначалната ни идея бе просто да разберем дали и доколко енергията от бордовите акумулаторни батерии е достатъчна, за да осигури спортен стил на шофиране и приличен пробег”, пояснява Руф целите на проекта и добавя: „Освен това напоследък доста зачестиха запитванията за спортен автомобил с нулево ниво на емисиите от страна на клиентите ни в САЩ.”
Необходимостта от конкретни стъпки в тази насока става очевидна и специалистите в Calmotors - калифорнийският развоен клон на Ruf - запретват ръкави. На мястото на демонтирания боксерен двигател и резервоара за гориво на един обикновен 911 американските инженери инсталират тягов синхронен електродвигател с форма и габарити, наподобяващи барабан на автоматична пералня и тегло 90 килограма. Моторът се захранва с променлив ток, не използва четки и развива максимална мощност от 150 кВт (204 к. с.). Този тип агрегати с постоянни магнити се отличават с малко по-висок коефициент на полезно действие (90%) от по-често прилаганите асинхронни модели.
На мястото на резервоара
Литиево-йонните акумулаторни елементи са разпределени в целия автомобил. Общият им брой е над 96, свързването е последователно, а теглото им възлиза на половин тон. Впечатляващият захранващ блок е дело на китайската компания Axeon и разполага с електронната система за следене и управление на напрежението във всяка от клетките посредством свръхбърза мрежа за пренос на данни. Работното напрежение на бордовата електросистема е 317 V, а капацитетът на акумулаторите възлиза на 51 кВтч. Разбира се, ER е в състояние да оползотворява излишъка от енергия при движение по инерция и спиране.
Оригиналната шестстепенна предавателна кутия в комплект със съединителя на Porsche 911 са запазили мястото си в силовия тракт на ER, но скоро този ненужен баласт ще бъде отстранен. Тъй като електромоторите предоставят максимума на въртящия момент (възлизащ в случая на 650 Нм) още при потегляне, спортният електромобил не се нуждае нито от степенувани предавки, нито от фрикционен съединител – достатъчен е един прост и ефективен механичен редуктор.
Топло
Разбира се, технологичните особености на прототипа съвсем не се изчерпват дотук. Използваният досега в областта на лекотоварните возила електромотор на UQM се отличава с относително ниски за електрическа машина максимални обороти от 5000 в минута и разполага с ефективно течно охлаждане. За сметка на това акумулаторните блокове не разполагат с подобна система – доста изненадващ факт на фона на добре познатите проблеми на литиево-йонните елементи, чийто непостоянен термичен режим на работа често води до скъсяване на експлоатационния живот и дори до преждевременното им излизане от строя.
Очевидно обаче в Ruf нямат опасения в тази насока. „Имаме опит с експлоатацията на ER при външна температура 38 градуса и сме убедени, че електронно управляваната система от акумулаторни елементи е в състояние да се справи с това предизвикателство”, самоуверено отбелязва самият Алоис Руф.
Какво ще кажете за едно кръгче?
В същото време шефът на фирмата изрично подчертава, че засега електроспортистът е само прототип. Следващото еволюционно стъпало в неговото развитие ще дойде с инсталирането на по-високооборотен електродвигател, специално конструирана за целите на ER трансмисия и усъвършенствана система от акумулатори със значително по-ниско тегло. В момента черният спортен модел с електрозахранване тежи 1910 килограма, което според създателите му е с поне 300 килограма повече от желаното. Въпреки това ER вече постига време за ускорение от 0 до 100 км/ч под седем секунди, максималната му скорост достига 225 км/ч, а при сдържан стил на шофиране е възможен пробег в рамките на 300 километра с едно зареждане на акумулаторите. Данните са безспорно впечатляващи и не изключват директно сравнение с вече готовия за серийно производство Tesla Roadster. В същото време Алоис Руф далеч не може да се похвали с подобен инвестиционен потенциал зад гърба си, а разработката на Ruf ER Model A до сегашното му състояние е отнела само една година.
Всъщност прототипът е доста приятен за шофиране дори в този си тромав и несъвършен вид. Звукът на електрическия силов тракт е далеч от представите за спортен автомобил и в момента представлява приглушена смес от странно жужене, бръмчене и свистене. Натискането на педала на газта обаче води до типичното за електромоторите светкавично и равномерно ускорение, което несъмнено ще предизвика любопитство и апетит за нещо повече у мнозина потенциални клиенти. Свръхтеглото и проблемите при разпределението му са нарушили и типичното за 911 активно поведение в завой, създавайки още един проблем, който екипът на Ruf ще трябва да разреши, преди първата ограничена серия на ER да се появи на пазара в края на следващата година.
Текст: Александер Блох
Снимки: Ахим Хартман