Saab вече е под холандска протекция. Сега на ход е новият 9-5, който в близко бъдеще трябва да помогне на компанията да върне позициите си на пазара. Какви са шансовете му за успех?
За всички, които за пореден път ще кажат, че това не е истински Saab, ще направим една равносметка. Шведската марка разработва автомобили от 1947 г., а последният модел, появил се без чужда намеса и помощ, е 900 от 1978 г. Оттогава са изминали 32 години, което означава, че периодът, в който се произвежда Saab в най-чистия му вид, е по-кратък от този, в който това е ставало в сътрудничество или когато е бил собственост на GM. Впрочем първият модел, създаден съвместно с друг производител, е Saab 9000, който делеше конструктивния си фундамент с първото поколение на Fiat Croma. Има ли тогава някакъв смисъл да се безпокоим, че новият Saab 9-5 има родствени връзки с Opel Insignia? Като се имат предвид качествата на германския модел, това е по-скоро привилегия, а и в стилистично отношение 9-5 по нищо не наподобява автомобила от Рюселсхайм.
Увеличете своя размер
9-5 по-скоро цитира предшествениците си със стръмното си челно стъкло, малката остъклена площ и цялостната архитектура на горната част. По отношение на размерите обаче той скъсва с традициите – в повечето случаи моделите на марката принадлежаха към по-компактната част на съответния сегмент, а новият 9-5 превъзхожда предшественика си с цели 17 см в дължина. Причината за това се дължи до голяма степен и на факта, че моделът има претенциите да бъде по-представителен и съответно по-голям от донора си Opel Insignia, чиято дължина е с почти 18 см по-малка.
Дизайнерската реализация и по-обемистите форми на 9-5 обаче са довели до общо намаляване на обзора в автомобила. Големи зони от предната и задната част се изплъзват от погледа на водача – неособено приятен факт, който обаче в известна степен се смекчава от наличието на сензори за паркиране. Известна вина за дефицитите при движение в града има и големият диаметър на завиване. Абстрахирайки се от тези факти обаче, пътниците могат само да се наслаждават на предимствата на увеличения размер на каросерията – отзад те наистина се возят в първа класа. Има достатъчно място за краката и главите им въпреки ниската линия на покрива. Няма да се поддаваме на изкушението да я квалифицираме като наподобяваща линията на купе, защото това изтъркано клише вече се използва дори за комбитата на Volvo...
В салона
Комфортът е присъщ и на местата отпред, с едно уточнение – трябва да внимавате с навеждането заради споменатите стръмни колони и ниския, стигащ далеч напред покрив, който от друга страна обаче създава приятно чувство на уют. Това впрочем е една от типичните особености на марката Saab, наред с оформеното в самолетен стил арматурно табло. Каноните на наследството са спазени, въпреки че от десет години автомобилната фирма няма нищо общо със самолетното производство. Фолклорът в тази област продължава и под формата head-up дисплея (плюс 3000 лв.) и един цифров скоростомер, който може да се включва и изключва и наподобява самолетен висотомер.
Родствените връзки с Insignia могат да бъдат забелязани веднага в интериора – както при клавишите за управление на стъклата, така и при изобилието на бутони върху средната конзола. В замяна на това много от функциите за управление са достъпни през сензорния екран на инфо-развлекателната система.
На пътя
Време е да стартираме двигателя и в класически Saab стил откриваме бутона за това върху конзолата между двете предни седалки при лоста за превключване на предавките. Бензин. Четири цилиндъра. Турбокомпресор. Всички условия за изпитване на пълноценно усещане за марката са изпълнени. Само че двигателят с директно впръскване също произхожда от Insignia, но затова пък е най-добрият бензинов мотор на General Motors. Въпреки увеличените размери на автомобила и тук той се справя отлично, предлага мощна тяга, съпроводена с тихо свистене откъм турбокомпресора.
За около 2200 евро допълнително Saab комбинират този двигател с шестстепенна автоматична трансмисия. Когато 9-5 се движи спокойно по магистрала, двата агрегата са в пълна хармония помежду си. За съжаление тя се загубва при движение по второстепенни пътища с повече завои – често точно преди тях с отпускането на газта трансмисията превключва на по-висока предавка, което води до намаляване на тягата, а след това при подаване на газ трескаво и неособено точно започва да се колебае в избора си между предавките. По тази причина е добре да си поръчате версия с планки за превключване на волана допълнително, въпреки че те действат само когато лостът на трансмисията е поставен в положение за ръчно превключване.
Drive Sense is sensible
Щом сме стигнали до темата поръчване – задължително трябва да се възползвате от опцията за адаптивните биксенонови светлини – 1187 лв., както и адаптивната ходова част с контрол на амортисьорите Drive Sense. Тя предлага три режима – Comfort, Intelligent и Sport.
Последният може да ви достави удоволствие за не повече от три минути, след което започва да ви лази по нервите с постоянни сътресения и непостоянно усещане във волана, реагира остро при подаване на газ, а работата на трансмисията става прекалено трескава. Двата останали режима значително подобряват комфорта на окачването. Още един аргумент за необходимостта от избора на Drive Sense е фактът, че при нормална ходова част в 9-5 се усеща известна липса на комфорт, за което немалка вина имат 19-цоловите гуми с нисък профил.
Адаптивната ходова част се справя с този проблем при настройка Comfort, реагира меко на неравностите, но тогава автомобилът започва да се люлее по завоите. Това няма съществено влияние върху сигурното поведение на пътя, но най-добър избор се оказва режимът Intelligent, при който амортисьорите стават малко по-стегнати и 9-5 се движи по-динамично, без да губи съществено от комфорта си. Дори тогава обаче остава смущението от глухата за обратна връзка кормилна уредба. Все пак трябва да се признае, че поне няма резки сътресения, когато стрелката, отчитаща налягането на компресора, започне да трепери пред червената зона и върху предните гуми се стовари вълна от въртящ момент.
Критиките към 9-5 са за високия разход на гориво, недостатъчните за този клас системи за подпомагане на водача и несъвършената система за разпознаване на пътните знаци. Но пък и 9-5 няма претенции да бъде перфектен автомобил, а да е модел, който осигурява приятен комфорт при движение на дълги разстояния и да бъде един истински Saab. Тъй като 9-5 е постигнал тези цели, дори само заради него ще бъде жалко Saab да не успее да се измъкне от ситуацията, в която се намира.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Разпознаване на знаци
В пакета с асистента за спазване на лентата Saab включва и системата за разпознаване на знаци. Камера, разположена зад вътрешното огледало, сканира пространството пред автомобила и когато софтуерът разпознае знаци за забрана на изпреварването, за ограничение на скоростта или за отмяна на забраните, ги изобразява на арматурното табло.
Системата идва от Opel, но и в 9-5 представянето й не е на високо ниво. Грешката в разпознаването е около 20 процента, а това намалява ползата от нея, тъй като човек не може да разчита напълно на подадената информация.