Класическият седан е на почит пред средния жител на КНР
Ако искате да се отървете поне донякъде от смога в атмосферата, задръстванията по столичните булеварди и тълпите в палатите на международното изложение в Пекин, трябва да навиете часовника си за по-ранен час. Например за 6:30...
Всяко забавяне и излишно разтакаване ще ви срещне твърде отблизо и с твърде голяма част от многомилионната популация на китайската столица - първо по пътищата с нейните настоящи превозни средства, които оцветяват небето в златисто, а после и по алеите и щандовете на изложбения център, чийто мащаб започва да изостава от темповете, с които расте интересът на средния китаец към автомобилните новости.
След десет часа сутринта публиката залива като цунами изложбените площи, а атмосферата малко преди обед се сгъстява до степен, която повдига въпроси за смисъла на подобно посещение, но обяснява донякъде необичайното за автомобилен салон, но пък доста осезаемо присъствие на униформени служители наоколо.
Китайците определено харесват и се интересуват много от автомобили - това е извън всякакво съмнение за всеки, който е останал поне веднъж без дъх от тесния контакт с множеството на входа и изхода от най-популярните щандове.
Какви точно е трудно да се каже с няколко думи, но със сигурност може да се отбележи, че класическият седан скоро няма да слезе от позицията на първостепенен избор за средния жител на КНР. Моделите SUV от различен калибър демонстрират видим напредък в интереса на публиката, но любимите на европейците хечбек и комби версии засега поне имат незначителни шансове за пробив.
Както на всяко изложение по света, и в Пекин ентусиастите се тълпят и радват на експозициите на спортните, луксозни и екзотични марки, но тази тенденция рядко се свързва с реалните пазарни резултати и пазарни нагласи.
Много по-показателни в тази насока са видимите предпочитания на китайската публика към щандовете на европейските и американски марки. Японските производители са някъде по средата на скалата на зрителския интерес, докато марките от Южна Корея и местното китайско производство сякаш не успяват да грабнат множеството въпреки оглушителната музика и уникалните за събитие от подобен характер вокални, танцови и акробатични изпълнения.
В същото време затрудненията да бъдеш почитан пророк в собствената си страна са отдавна известни, а известната индиферентност към местната продукция и тази на корейските съседи може да има и съвсем друго, очевидно обяснение - преобладаващата част от четириколесното множество по пекинските улици и булеварди е именно с такъв произход...
Мирослав Николов, специален претеник в Пекин на сп.auto motor und sport
Снимки: Авторът
Повече от истинското автомобилно шоу в Пекин отвъд подредената атмосфера на дните за пресата ще намерите в следващия брой на списание auto motor und sport.