Рики Брейбек и Honda спряха серията на KTM при мотоциклетистите
Две години, след като спечели „Дакар“ с Peugeot в Южна Америка, Карлос Сайнц е номер едно и в Саудитска Арабия, но този път с MINI. Това е трета победа за Матадора, като и трите са спечелени с различен производител. Първият успех на Сайнц е от 2010 г. с VW.
Решаващ за триумфа на испанеца се оказа десетият етап. Преди това Насър Ал-Атия (Toyota) го следваше плътно по петите, като разликата помежду им бе нищожните 24 секунди. Грешка в навигацията обаче коства осемнайсет минути на катареца, който въпреки бясното темпо до финала така и не можа да притесни сериозно Сайнц.
Единствената добра новина за Ал-Атия бе, че на финала се пребори със Стефан Петерхансел (MINI) за второто място, печелейки последния етап. Това бе и първата етапна победа за Toyota, след като 4х4 автомобилът на японците видимо изоставаше като чиста скорост спрямо бъгито X-raid заради спецификата на трасетата в Саудитска Арабия.
Извън голямата тройка
Язид Ал-Раджи (Toyota) подобри най-доброто си постижение на „Дакар“, финиширайки четвърти, а победителят от 2009 г. Жинил де Вилиърс (Toyota) трябваше да се задоволи с петото място, след като през цялото състезание темпото му не бе на ниво.
Дебютният „Дакар“ на Фернандо Алонсо (Toyota) ще остави смесени емоции у неговите фенове. Двукратният шампион във Формула 1 и „Льо Ман“ имаше проблясъци, дори завърши втори в осми етап. Две сериозни грешки обаче му попречиха да преследва място в челната десетка.
Първата дойде още във втория етап, когато Алонсо разби окачането си в един от камъните край трасето. Вторият съществен пропуск бе в десетия състезателен ден. Испанецът мина два пъти през таван, но въпреки това двамата с Марк Кома оцеляха и завършиха на тринайсета позиция в генералното класиране.
Най-добре представилият се изцяло частен пилот в Саудитска Арабия бе Матю Серадори с бъгито на Century Racing. Победителят от „Африка Еко Рейс“ спечели първата си етапна победа в осмия състезателен ден, бореше за се място в челната петица, но на финала остана осми заради едно засядане в дюните на девети етап.
Първа победа за Honda от 1989 г. насам
Осемнайсетгодишната серия на KTM в категорията на мотоциклетите най-накрая приключи. Рики Брейбек стана първият американец, печелил „Дакар“, и върна Honda на върха три десетилетия след последната победа на японския производител.
Брейбек можеше да завърши спокойно етапа, след като авансът му пред Пабло Кинтанийа (Husqvarna) тази сутрин бе четиринайсет минути, но въпреки това той налагаше темпото през по-голяма част от състезателното трасе и финишира само на 53 секунди зад съотборника си Начо Корнехо. За Брейбек това бе едва пети „Дакар“, както и втори успешен финал.
Също както през миналата година Кинтанийа остана само на крачка от победата, но поне този път чилиецът запази второто място. Три различни производителя окупираха челната тройка, след като миналогодишният победител Тоби Прайс се пребори с Корнехо и съотборника си в КТМ Матиас Валкнер за последната позиция на подиума.
Разочарование за Yamaha
Honda най-накрая свали КТМ от върха. Аналогични бяха и амбициите на Yamaha, но двете големи звезди на японците напуснаха твърде рано надпреварата. Адриен Ван Беверен отпадна след катастрофа в третия етап, а Ксавие де Султре напусна състезанието ден по-късно заради контузия в китката. Сред жертвите на „Дакар“ се нареди и победителят от 2017 г. Сам Съндърланд (KTM), който падна тежко в петия етап
При дамите отново Лайа Санц бе недостижима. Испанката напусна отбора на KTM, за да се присъедини към Gas Gas и въпреки това стигна успешно до финала за десети пореден път. И то на осемнайсета позиция в генералното класиране!
Тежка категория
При камионите КАМАЗ очаквано спечели четвъртата си поредна победа, но изненадващо Андрей Каргинов водеше армадата на руснаците и напълно заслужено дублира успеха си от 2014 година. Четирикратният победител Едуард Николаев имаше серия от технически проблеми и отпадна още в шестия етап.
Антон Шибалов направи победата на КАМАЗ двойна, а третият Сиархей Вязович (МАЗ) бе единственият пряк съперник на руснаците при отсъствието на двамата най-силни състезатели на IVECO Херард де Рой и Федерико Вийагра.
На четири колела, но по-малки
Игнасио Касале (Yamaha) спечели третата си победа при четириколките, въпреки че допусна сериозна навигационна грешка в десетия етап и изгуби близо 45 минути. Преднината му спрямо втория Симон Витсе (Yamaha) обаче се оказа достатъчна, за да завърши необезпокояван начело. Челната тройка допълни Рафал Соник (Yamaha).
Рики Брейбек стана първият американец, печелил рали „Дакар“, но единствено поради факта, че мотоциклетите стартират първи по трасето. Кейси Къри (Can-Am) дублира постижението на своя добър приятел няколко часа по-късно, триумфирайки при SSV бъгитата. Зад американеца завършиха победителят при четириколките от 2017 г. Сергей Карякин (CAN-AM) и миналогодишният първенец в категорията Чалеко Лопес (CAN-AM).
Пълните резултати от надпреварата може да видите тук.