Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Scania New R: Пътят към края на кризата

02.02.2010 13:29
Туит

Scania демонстрира завидно хладнокръвие в трудни времена. В разгара на кризата тя представя обновената си серия R. Главен акцент при промените е поставен на новата трансмисия Opticriuse и програмата за подпомагане на водача за икономично шофиране, а дизайнерските ретуши върху кабината са съчетани с оптимизиране на аеродинамиката и повече комфорт в кабината.

Свикнал съм да виждам усмихнати лица по автомобилните събития, но скандинавският оптимизъм в централата на Scania ми изглежда някак значително по-откровен от премерения фалш, характерен за медийните и рекламните специалисти. Шведите са нация от устойчиви технократи – дори в разгара на икономическата криза, в епицентъра на негативните резултати, след срива на продажбите в сектора те продължават да гледат позитивно на събитията и дори се шегуват, че при четиридневна работна седмица могат най-после да отделят повече внимание на семейството си. Scania трудно би се разделила с компетентните си специалисти, защото това би било равносилно на рязане на живо месо. Затова в компанията не са съкратили нито един служител на трудов договор, а просто са намалили работното време на определени сектори, защото колкото и да звучи като клише, човешкият фактор е неоценим, а загубите в тази област по никакъв начин не могат да бъдат компенсирани, след като краят на вездесъщата криза вече стане факт. В развойната дейност на автомобилните компании събитията винаги са изпреварващи, а работата, извършвана днес, се материализира след месеци и години.

Предизвикателства

Очевидно най-голямото предизвикателство в условия като днешните е гъвкавата организация на производствения процес, чийто капацитет трябваше временно да бъде намален след продължителен период на непрекъснат растеж. Именно 2009 година бе преломната в това отношение, а начинът, по който се е извършвала производствената реорганизация, създадена в този момент, ще остави горещ отпечатък върху всичко, което се случва през следващите години. Огромният експертен потенциал на компанията в областта на системите за задвижване е безспорен – Scania е единствената фирма, предлагаща серийно двигатели, работещи на дизелов принцип и задвижвани с етанол. Дори ученик в техникум по ДВГ би ви казал, че това е почти невъзможно, но амбициозните инженери на Scania не биха се спрели само защото едно нещо изглежда невъзможно да бъде реализирано на практика. Затова в компанията не престават да работят интензивно върху сложни перспективни проекти с близки и далечни цели в лицето на паралелни хибридни системи, системи за захранване с алтернативни горива и изключително сложните двигатели HCCI – функциониращи с хомогенно смесообразуване и самозапалване, и в този си смисъл хибриди между бензинов и дизелов мотор.

Символики

В представянето на новата серия R на Scania точно в този момент определено има огромна доза символика – и макар в модела да не се e осъществила някаква революция, това, което се случва, е в пълен унисон със събитията от последните месеци. Логиката е ясна, а фокусът е върху намаляването на разхода на гориво и емисиите, превърнали се в лайтмотив на всички производители на камиони през последните години. Този път обаче огромната работа са свършили софтуерните специалисти, както по отношение на новото управление на системата за превключване на предавките Opticruise, така и по отношение на напълно новата програма за подпомагане на шофьора при адаптацията на стила му на шофиране с цел намаляване на разхода на гориво.

Scania Opticruise

Като една от първите автоматизирани предавателни кутии, предлагани на пазара, Scania Opticruise претърпя редица усъвършенствания. След години развойна дейност и развитие концепцията, включваща стандартна механична предавателна кутия с автоматично превключване, е запазена, но новата система е модифицирана с промени в някои от механичните компоненти и напълно нов управляващ софтуер.

Добавена е електрохидравлична система за активиране на иначе конвенционалния съединител – първата по рода си в света. По тази начин системата има възможност за осъществяване на автоматичен режим на работа без необходимост от педал на съединителя, но от Scania обещават, че ще предлагат и версия с педал за задействането му при потегляне, спиране и прецизно маневриране. Изборът остава в ръцете на клиента в зависимост от неговите предпочитания.

Съществената разлика от досегашната система е, че сега при всяко превключване на предавките системата отваря съединителя, докато при предишната този процес се извършваше без такава интервенция, с фино синхронизиране и намаляване до нула на въртящия момент на двигателя с помощта на неговата управляваща електроника. Според конструкторите новата организация на процесите позволява значително съкращаване на процеса на превключване и намаляване на износването на съединителя.  

За прецизността се грижи сложното електронно управление, което изключително добре върши работата си - именно тук идва на помощ не само възможността за прецизно превключване, но и изцяло адаптираният към условията на комфортно и ефективно движение софтуер. Системата позволява намаляване на разхода на гориво дори при неособено опитни водачи, а програмата за превключване е изцяло адаптирана към характеристиките на съответния задвижващ агрегат.

Автоматичният съединител се активира при превключванията, но се отваря и затваря максимално бързо и изцяло без елемент на пробоксуване дори при потегляне, а прецизният синхрон от страна на електрониката помага да се намали износването му. Съществува и режим на работа за маневриране, който дава възможност за изключително фин контрол на работата му и адаптация на управлението на двигателя, както и на реакцията на педала на газта. Този режим се изключва автоматично при увеличаване на скоростта. Ретардерът, от своя страна, ще се предлага като допълнително оборудване, а функцията за задържане при потегляне по наклон Hill Hold е част от стандартното оборудване.

Интелигентен контрол

Както казахме, новата архитектура на предавателната кутия позволява по-интелигентен контрол на превключването на предавките - за да се осигури гладко, безопасно и комфортно движение например, електрониката превключва на неутрална предавка при намаляване от ниска скорост (като например преди светофар), вместо да остави активирана някоя от ниските предавки. След това системата подготвя най-подходящата от тях, която се активира веднага щом се натисне педалът на газта. Стратегията за превключване се настройва в реално време към характеристиките на топографията, взимайки предвид наклона на пътя, теглото на композицията, както и положението на педала за газта (за да се адаптира реакцията на двигателя в зависимост от скоростта, с която се натиска педалът) и ако е необходимо, дори се прескачат някои предавки. За да се запази скоростта и намали разходът на гориво при изкачване на наклон, автоматичният режим извършва ранно превключване на по-ниска предавка – важен елемент от енергоспестяващото уравнение, като се има предвид, че двигателите на Scania са изключително ефективни при високи натоварвания, независимо от оборотите им. Налице е и режим Power, при който се променя стратегията към по-ранно превключване от обичайното, за да се поддържа двигателят в режим на висока мощност.

Интелигентни системи

Като цяло обаче електрониката се стреми да поддържа ниски оборотни режими на двигателя, доколкото това е възможно. При необходимост от бързо ускорение или повече мощност превключването на по-ниски предавки може да се осъществи и с помощта на функцията кик-даун, а ако намаляването на скоростта  може да се поддържа с помощта на ретардера, електрониката предотвратява превключването на по-ниски предавки. Функции като Scania Ecocruise, Hill Hold, Scania Retarder and ACC (адаптивен круз контрол) са хармонично интегрирани в системата, в случай че автомобилът е поръчан с тях, а ако той разполага с последната, превключването на предавките се извършва в зависимост от скоростта на  движещия се отпред автомобил.

Системата е оборудвана със сензори, за които подават сигнал за теглото на  композицията и автоматично адаптират избора на предавка за потегляне, без в това действие да участва водачът. Взаимодействието между Scania Opticruise, системата за потегляне (launch control) и системата за защита на съединителя също има съществен принос в намаляването на износването му. Тя позволява и режим на „разклащане” на автомобила (rocking), който се активира автоматично при нужда. Идентификацията на нужда от такъв режим става чрез сравняване на оборотите на предните и задните колела. В този случай бързото отпускане на педала на газта води до мигновено отваряне на съединителя, позволявайки по този начин на автомобила да се върне назад за нов опит. Тази функция може да стане още по-прецизна в режим на маневриране при много хлъзгав терен, като дава възможност и за отдаване на допълнителна мощност при потегляне на камиона. Едно от най-важните качества на системата е, че още при ниски оборотни режими съединителят се затваря напълно, а оборотите на двигателя при потегляне се определят на базата на данните от гореспоменатите сензори. Разбира се, налице е и възможност за ръчно превключване при желание, като системата се предлага с предавателни кутии с 8, 12 и 12+2 предавки.

Текст: Георги Колев
Снимки: Scania

Коментари
comments powered by Disqus