Seat Ibiza се превърна в първия автомобил, екипиран с новия бензинов трицилиндров турбомотор на VW
Явлението даунсайзинг не спира да набира скорост в практически всички автомобилни класове. Затова и няма как да бъдем учудени, че трицилиндровите бензинови мотори с принудително пълнене навлизат все повече не само в малкия и компактния клас, но и в сегменти, в които подобно задвижване доскоро изглеждаше едва ли не немислимо. Концернът Volkswagen представя своят първи бензинов агрегат с три цилиндъра и принудително пълнене с турбокомпресор доста късно – от Ford вече няколко поредни години печелят популярност (и наградата за Двигател на годината в своята категория) със своя 1.0 Ecoboost, Opel също вече успешно продават своя еднолитров турбомотор. Renault-Nissan също не от вчера имат пазарни успехи с техния 0.9 TCe.
Един напълно нов двигател от концерна VW
Seat Ibiza в изпълненията си хечбек и комби всъщност е първият автомобил, задвижван от изцяло новия 1.0 ecoTSI, който отпразнува своята премиера с два варианта с мощност 95 и 110 конски сили. Екипът ни имаше възможността да добие първи впечатления от този обещаващ задвижващ агрегат зад волана на комбито Seat Ibiza ST с мощност 110 к.с. и в комбинация със седемстепенна трансмисия с два съединителя DSG. Едно от първите неща, които правят впечатление още при стартиране на двигателя, е от една страна доброто обезшумяване, а от друга – радващо плавния ход на мотора. Това субективно впечатление се засилва дори още повече, когато човек има възможността да измине повече километри с автомобила в различни режими на натоварване – факт е, че характерният, неравноделен тембър на двигателя няма как да прикрие трицилиндровата му природа, но истината е, че шумовият фон не е по-натоварващ, отколкото при култивирания 1.2 TSI.
Задвижване, което впечатлява по всички параметри
Още по-добрата новина е, че намаляването на работния обем и на броя на цилиндрите не е довел до неособено приятното усещане за малък мотор – компактният Seat Ibiza ST започва да тегли уверено още от около 1400 оборота в минута, а над 2000 завъртания на коляновия вал в минута започва да проявява дори спортни нотки при ускорение. Набирането на обороти също е съпроводено с приятна лекота, а характерната за турбодвигателите фаза на замисляне при подаване на газ почти не се забелязва. Синхронът със седемстепенната трансмисия с два съединителя също е впечатляващ – при спокоен стил на шофиране в градски условия моторът почти през цялото време може да работи с по-малко от 2000 об./мин, а това не е първото нещо, което човек си представя при един толкова малък агрегат. Максималният въртящ момент от 175 нютонметра е наличен в изключително широкия диапазон от 1400 до 4000 оборота в минута, така че равномерното разгръщане на мощността, наподобяващо на значително по-голям мотор, всъщност не е изненадващо при по-внимателно разучаване на характеристиките на 1.0 ecoTSI.
В реални условия разходът на гориво в натоварен градски трафик трудно превишава границата от осем-осем и половина литра на сто километра, извън града той без проблем пада до около шест на сто, а и по-малко, като средната консумация при смесен цикъл на шофиране е около 7 л/100 км – добри показатели за автомобил с толкова добра динамика (9,7 секунди време за спринта от място до 100 километра в час, почти 200 километра в час максимална скорост) и не чак толкова скромни размери (дължината на каросерията е 4,24 метра, а теглото е над 1,1 тона).
Практично и изгодно предложение в малкия клас
Иначе Seat Ibiza ST се представя в своята привична форма – с чевръсто и сигурно пътно поведение, интуитивна ергономия и приличен вътрешен простор. С вместимост от 430 до 1163 литра при сгънати задни седалки багажното отделение може и да не е шампион в своя сегмент, но е достатъчно обемно за нормална семейна употреба, а освен това прави добро впечатление с множество практични детейли. Освен това, с цената на изпробваната модификация от 27 500 лева, Ibiza ST се очертава не само като едно от интересните, но и като едно от наистина изгодните предложения в класа си.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Seat Ibiza ST е функционално малко комби, което предлага отлична ергономия в интериора, пъргаво пътно поведение и високо ниво на безопасност. С новия трицилиндров турбомотор, моделът може да се похвали с култивирано, енергично и икономично задвижване, което тепърва предстои да печели популярност в различни моделни серии на концерна VW.
Текст: Божан Бошнаков