Зад волана на първото комби с увеличена проходимост на Seat
Моделите с подобна концепция от години носят сериозни успехи на концерна Volkswagen – Audi, Skoda и VW вече натрупаха солиден опит в областта. Време беше и испанското подразделение да се включи в този интересен сегмент от пазара, като за целта е използвано комбито от компактен клас Leon. Seat Leon X-Perience е създаден по добре познатата рецепта – екипиран е със система за задвижване на четирите колела (опция при базовия мотор със 110 к.с., серийно при всички останали изпълнения), получил е увеличен до около 17 сантиметра клиренс, има променена настройка на окачването, нови колела и допълнители защитни елементи по каросерията.
Добра концепция
Резултатът е много близък до това, което предлага чешката посестрима на Seat – Skoda, в лицето на прекрасно балансирания във всяко отношение Octavia Scout. Това, което отличава Seat Leon X-Perience от Octavia Scout са, на първо място, дизайнът, който е ориентиран изцяло в актуалния стил на испанците, както и с една идея по-спортните настройки на ходовата част. Всъщност идеята за спортно усещане при модела на Seat стои на по-предна позиция, докато при Skoda акцентът традиционно е поставен повече върху функционалността, което достатъчно ясно диференцира целевите групи на двата продукта.
Сполучлив базов дизел
Дори с базовия си дизелов двигател със 110 конски сили Seat Leon X-Perience се представя като един съвсем прилично моторизиран автомобил – благодарение на уверената тяга над 1500 об./мин, спонтанните реакции при подаване на газ и отлично подбраните предавателни числа на шестстепенната трансмисия, динамиката във всекидневието е повече от задоволителна. Приятно е да се констатира, че увеличеният пътен просвет не се е отразил по никакъв начин на характерното за Leon динамично поведение на пътя – кормилната уредба отговаря прецизно на командите на водача, резервите на ходовата част в завой са впечатляващи, а страничните колебания на каросерията са сведени до минимум.
Както може и да се очаква, осигуряваното от работещата на основа на последно поколение Haldex съединител система за двойно предаване осигурява сигурно сцепление и значително допринася за солидното пътно поведение дори в неблагоприятни условия. Разходът на гориво при смесен цикъл на шофиране е малко над шест литра дизел на сто километра. За тези, които все пак търсят повече темперамент от страна на задвижването, се предлагат бензинов турбомотор със 180 к.с., както и дизел със 184 к.с., които положително ще задоволят потребностите на по-спортно настроените натури.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Seat Leon X-Perience предлага отличен баланс между динамична управляемост, сигурно пътно поведение независимо от климатичните условия и добра пригоденост за каране по лоши пътища. Всичко това се предлага на твърде разумна цена, а базовият дизелов мотор със 110 к.с. се представя неочаквано добре със своята напълно задоволителна динамика и нисък разход на гориво.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Seat