Вход

Харесайте страницата ни във Facebook

Станете част от голямата фамилия на auto motor und sport

Бъдете информирани за любимите ви марки, интересни предложения, игри, томболи, както и много новини от необятния свят на автомобилите.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Сезон 2009: Промените

25.03.2009 18:06
Туит

Всеки сезон ФИА ревизира регулациите във Формула 1. За 2009 година обаче от централата в Париж са подготвили цял пакет промени в техническия и спортен правилник. Целите са две – повишаване качеството на състезанията, респективно броя изпреварвания, и намаляване на разходите в шампионата.

Гумите

Формула 1 прекара десет години, общувайки с асфалта посредством гумите с надлъжни канали. През новия сезон обаче контактът ще бъде директен – сликовете се завръщат победоносно в шампионата. Целта на тази промяна е да даде предимство на механичното сцепление за сметка на редуцирания аеродинамичен грип (виж по-долу „аеродинамика”) и да доведе до повече изпреварвания. В резултат на увеличеното близо с 20% сцепление между гумите и асфалта скоростта в бавните завои ще нарасне, но орязаната аеродинамика ще окаже негативен ефект в бързите секции. На теория пилотите с по-мек стил, които пазят по-добре своите гуми, ще имат предимство. В рамките на един състезателен уикенд Bridgestone отново ще предоставя на своите клиенти две опции (от общо четири) на Potenza за суха писта – по-мек и по-твърд комплект, като всеки пилот е длъжен да използва и двата по време на състезанието. Мекият ще бъде маркиран със зелен кант върху външната и вътрешна страна на гумата.

KERS

Мечтата на „еко Макс” стана реалност. Или почти. През новия сезон отборите ще имат право да оборудват своите автомобили със система за регенериране на кинетичната енергия (KERS), но дали всички тимове ще се възползват от тази възможност? Отделяната при обратно ускорение енергия ще се съхранява посредством батерии (електрически KERS) или маховик (механичен KERS) и ще се предава обратно към задвижващите колела под контрола на пилота. Състезателят ще получи допълнителни 80 конски сили при натискане на бутон, интегриран на волана, приблизително за седем секунди на обиколка. На теория ползата от KERS ще бъде между две и четири десети на тур, но допълнителното тегло на системата редуцира възможностите на пилота за вариации с баласта, съответно с баланса на автомобила. Ето защо част от екипите вероятно няма да използват KERS през първия сезон от цикъла на иновативната система.

Двигателите

Парите свършват! А къде се харчат най-големи суми? Естествено в областта на силовия тракт. За да бъдат намалени допълнително разходите в тази зона, всеки пилот ще има право да използва максимум осем двигателя в рамките на сезон. При нужда от девета единица, ще се налага наказание от десет места назад на стартовата решетка (или връщане в дъното на грида, ако смяната се осъществи след квалификациите). Необходимостта от по-голям ресурс на 2,4-литровия V8 е причина за ограничаването на максималните обороти на 18 000 в минута (19 000 об./мин за последните два сезона).

Миналия сезон единствено Renault тълкува въвеждането на забраната за развойна дейност по агрегатите като „пълно замразяване” и логично изостана спрямо останалите производители, които посредством вратичка в правилника работиха по двигателите си. Това е причината ФИА да затегне още по-здраво регулациите за тази година и да ограничи напълно промените по 2,4-литровите V8. Същевременно Renault получи разрешение да направи нужните корекции по своята единица, за да навакса изоставането си спрямо останалите тимове.

Аеродинамиката

Къде отидоха всички крилца, рибешки перки, слонски или магарешки уши? На боклука! В резултат на проучванията, водени от Работната група по изпреварванията през последните две години, ФИА оряза драстично аеродинамиката на съвременните болиди. По корпуса останаха единствено широкото (от 1400 до 1800 мм) и ниско разположено (от 75 до 150 мм) предно крило и тясното (от 750 до 1000 мм) и високо задно. Дифузорът бе издължен, изместен назад, а отстоянието му от асфалта – увеличено. Всички тези промени имат една-единствена цел – да улеснят изпреварването. Ето защо ъгълът на атака на предното крило вече ще се контролира директно от пилота, а не единствено от механиците в бокса. В рамките на една обиколка всеки състезател ще има възможност да го коригира два пъти, като максималната вариация е 6 градуса. Както споменахме по горе в раздела за гумите, нивата на аеродинамично сцепление ще паднат драстично с въвеждането на новите правила, което означава загуба на време най-вече в бързите завои.

Тестовете

През 2009 година отборите нямат право да тестват по време на сезона. Забраната влезе в сила седмицата преди австралийската Гран при и приключва на 31 декември 2009 г., като максималният километраж за всички сесии на даден тим е ограничен на 15 000 километра. Факт е, че отборите хвърлят луди пари по време на тестовете, а използват петъчните свободни тренировки единствено за да уточнят настройките на автомобила, но дали пълната забрана няма да доведе до прекалено много проблеми с надеждността и няма да ограничи възможността на изостаналите в началото на сезона отбори да наваксат?

Автомобил за сигурност

Край на смешните наказания за презареждане при затворен питлейн. От 2009 година пилотите ще могат необезпокоявано да влизат в бокса дори и при кола за сигурност на пистата. Необезпокоявано, но не съвсем. При инцидент или драстично влошаване на атмосферните условия пилотът ще получава директно в кокпита информация за минималното време, с което трябва да се съобрази, отправяйки се към пита. Ако той влезе в питлейна по-рано от посоченото, ще следва наказание. Целта на иновативната система, която е реализирана благодарение на единния за всички тимове електронен блок и GPS, е да се ограничи скоростта при инцидент, като същевременно се неутрализира в максимална степен влиянието на късмета върху развоя на състезанието.

Коментари
comments powered by Disqus