По-строгите екологични норми ще направят малките коли прекалено скъпи
Дори в сърцето на най-големия в света дизелов пазар бъдещето на това горивото изглежда доста мрачно.
По време на автомобилното изложение в Париж водещи мениджъри от автомобилната индустрия изразиха всеобщо мнение,че очакват ролята на дизеловите двигатели в Европа да намалява през следващите години на фона на нарастващия контрол от страна на правителствата и увеличаващите разходи, за да бъдат постигнати разпоредбите на регулаторските органи.
Дизеловите двигатели ще продължат да бъдат широко разпространени, особено в големите автомобили и в SUV сегмента, където са желани високият въртящ момент и голяма мощност. Но в някои сегменти, особено при по-малките автомобили, очакваме да видим все по-малко дизелови модели, предлагани през следващите години, дори в Европа.
Шефът на марката VW Херберт Дийс заяви, че допълнителните технологии за дизеловите двигатели, които трябва да доведат до намаляване на вредните емисии и да бъдат съобразени с по-строгите регулации, които ще влязат в сила през 2020 г., вероятно ще предизвикат увеличаване на дизелите с 2000 евро на кола, или около 2200 долара .
"Това може да промени самия продукт ", каза в кулоарите на изложението в Париж миналата седмица Дийс. "При по-малките автомобили дали клиентът ще бъде готов да плати допълнителна цена в размер на 2000 евро? Вероятно не."
Повишаващите се цени на дизеловите автомобили ще предизвикат "дебаланс" между дизеловите срещу алтернативните като бензинови или електрически двигатели, заяви главният мениджър по планирането на Nissan Филип Клайн.
"Въз основа на виждането си за бъдещето, все още мисля, че дизеловото гориво е добро решение за икономичен разход и за намаляване на емисиите на CO2 за големите, товарни превозни средства и автомобилите, които изминават дълги разстояния", каза той. "Въпросът е далеч по-открит за малките коли."
Допълнително напрежение идва и от дизеловия скандал за вредните емисии на VW, който повдигна нови въпроси за това дали съвременните дизелови двигатели наистина са чисти, както се твърдеше.
Независими изследователи са установили по време на тестове, че дизелови автомобили в Европа, произведени от няколко автомобилни производители, отделят азотен оксид при нива много над официалните граници, определени от регулаторите на Европейския съюз.
Стефани Бринли, анализатор от IHS Automotive, каза, че регулаторните промени ще окажат най-голямо влияние върху бъдещето на дизеловото гориво в европейския пазар.
"Ако резултатът от проучването установи , че дизеловото гориво не е толкова чисто, колкото си мислехме, и че правителствата променят начина, по който ще регулират този проблем, то трябва да реагираме адекватно", каза тя.
Въпросът за дизеловото гориво е от първостепенна значение за Европа и трябва да се разглежда в дългосрочен план, каза Иън Робъртсън, член на борда на BMW AG по продажбите и маркетинга, като подчерта, че на някои пазари дизелът държи 90 процента.
"Ние сме много гъвкави", заяви миналата седмица Робъртсън. "Имаме такава гама от бензинови и дизелови двигатели, които непрекъснато намаляват количеството на вредните емисии, така че сме в състояние да реагираме на промените на пазара."