Мотото на фирмата е амбициозно: електрически автомобили за всички
Бързото и лесно зареждане на електрическите автомобили е един от проблемите, който стои встрани от разпространението им. Мнозина се опитаха да го разрешат, но изглежда, че мистериозният стартъп Ample от Сан Франциско ще бъде самоторешение. Тайнствеността се крие в изключително оскъдната информация за работата на компанията, основана през 2014 г. Въпреки това, данните за инвеститорите са достатъчни, за да вярваме в Ample, след като преди дни Shell оглави първия кръг на финансиране A (първи) в размер на 31 млн. долара.
Сайтът на стартъпа съдържа само заглавната страница (почти празна) и формуляр за връзка с компанията. Специалистите бавно разкриват подробностите си. Мотото на фирмата е амбициозно: електрически автомобили за всички.
Освен Shell (в лицето на подразделението Shell Ventures) във финансирането на Ample участват още компаниите Moore Strategic Ventures, Repsol Energy Ventures, Hemi Ventures и TRIREC, известни с инвестирането на средства в проекти, свързани с алтернативни източници на енергия и «зелен транспорт »
Един от възможните начини за разрешаване на проблема е развитието на мрежи от високоскоростни станции за зареждане. Тук компанията Shell държи ръка върху пулса: изграждане на собствена мрежа от колонки за зареждане на собствените си бензиностанции, през миналата година купи най-голямата европейска мрежа от станции за зареждане NewMotion (30 000 точки) и се договори с компанията Ionity (в нея дял имат BMW, Daimler, Ford и Volkswagen) за изграждане на нейни колонки за зареждане на бензиностанциите. Независимо от това Ample бе избран като алтернативен метод: бърза автоматична смяна на батериите. Отново? Да. Идеята не е нова. Въпросът е как ще бъде реализирана.
Станциите за бърза смяна на батериите Better Place първоначално бяха предназначени основно за електромобилите, при които батериите се сменят отдолу.
Междувременно Tesla и Better изгоряха . При Tesla изграждането на зарядни станции бързо бе замразено, а за Better Place това е особено обидно. Американската компания, основана през 2007 г., успя да разгърне мрежа от 21 подобни станции в Израел и няколко пробни точки бяха построени в САЩ, Япония и няколко европейски държави. Но бизнесът не потръгна, а през 2013 г. Better Place фалира. Сега китайската компания Nio работи по такъв проект. Не е ясно обаче дали Ample ще покаже прототип на електрически автомобил или само система за зареждане, която ще бъде предложена на производителите на електромобили.
Стартъпът Ample е основан от инженерите Джон де Соуса и Халед Хасун, които бяха в основата на корпорацията и интернет–обществото MedHelp. Де Соуза е и един от основателите на компанията Flash Communications (предаване на съобщения), по-късно погълната от Microsoft, и работи като вицепрезидент на стартъпа DESoFT (система от брокерски операции), закупена от Merrill Lynch.
"Ample изобрети икономична, бързо развиваща се и широко достъпна платформа, която осигурява пълно зареждане на всяко електрическо превозно средство за броени минути. Като представлява собствена алтернатива на конвенционалното зареждане, Ample използва автономна роботизирана техника и интелигентна батерия, която дава възможност на всички електрически превозни средства, независимо от задвижването или географското разположение ", казват от компанията. Любопитно е, че в кариерата на един от основателите на Ample, де Соуса, фигурира експеримент в IBM T.J.Watson Research Center и системата за виртуална реалност в NASA, учил е в известния Масачузетски технологичен университет по специалността Computer Science and Electrical Engineering. Като цяло, много сериозни заявка и бекграунд. Остава само да видим какво ще се случи по-нататък.