Какво са направили чехите, за да продължат успеха на първите две издания
За разлика от средния клас, където основен дял в продажбите на модели като Passat се пада на комби версиите, при малките автомобили предлагането на подобни каросерии е по-скоро скромно. Един от малкото производители, които продължават да са им верни, е Skoda. Наскоро чехите представиха третото поколение на своята Skoda Fabia Сombi. Можем с голяма доза вероятност да предвидим и как ще изглежда първият сравнителен тест с новия модел. Просто в момента единствени хората от Renault (с Clio Grandtour) и Seat (с Ibiza ST) предлагат малките си модели във варианти с повишен товарен капацитет.
Много място за пътници и багаж
Третото поколение на Skoda Fabia Combi 1.2 TSI показва колко практичен може да бъде един малък автомобил от този тип. Въпреки че чешкото комби е само с един сантиметър по-дълго от предшественика си, мястото за пътници и багаж е станало осезаемо по-обширно – с багажника си от 530 литра Skoda Fabia може да погълне повече, отколкото някои нейни колеги от компактния клас. Когато сгънете задната седалка, се образува товарно пространство с дължина 1,55 метра и обем 1395 литра, чийто под е почти равен. За целта обаче е необходимо преди да сгънете облегалките, първо да повдигнете седалищната част. Други средства за подобряване на гъвкавостта, като например плъзгащи се задни седалки, тук не са налице. Налице е обаче голям и стигащ до ниско долу заден капак, през който лесно може да се товари тежък и обемист багаж. В Skoda никога не са липсвали места за трупане и прибиране на дребни предмети, така е и сега – всякакви дреболии изчезват под двойния под на багажника и не пречат на никого. За надеждно укрепване на по-едрите неща служат куките за торби, една подвижна преграда и три различни мрежи. Пътниците се радват на удобно тапицирани, оформени подходящо за тялото седалки, достатъчно място над главите и пред краката отзад, както и на големи джобове и в четирите врати. Вярно е, че арматурното табло е оформено с твърди пластмаси, но това донякъде отговаря на практичния дух на едно комби. Не са забравени и някои познати от предишни модели, но добри идеи, като стъргалката за лед във вратичката на резервоара и малкият контейнер за боклук в дясната предна врата. А в шофьорската има специална кутия за светлоотразителна жилетка.
Спортни настройки
Още преди да седнем зад волана на новата Skoda Fabia Combi 1.2 TSI , бяхме настроени за по-спортно шофиране, отколкото позволяваше височкият предшественик – просто очаквахме увеличената с девет сантиметра широчина да се е отразила и върху поведението на пътя. И действително Skoda Fabia Combi се носи жизнерадостно по криволичещите шосетата, преодолява завоите неутрално, а конструираното наново електромеханично сервоуправление осигурява добра информация за контакта с пътя. Независимо от богатото оборудване моделът е станал с до 61 кг по-лек (в зависимост от версията), а жадният за обороти, равномерно работещ 1,2-литров TSI мотор със 110 к.с. не среща никакви затруднения и събужда спортни настроения у водача.
А най-доброто е, че новопридобитата динамика не се заплаща с неприятна твърдост на окачването. Наистина базовите настройки са по-скоро стегнати, отколкото свободни, поради което в бързите завои Skoda Fabia Combi 1.2 TSI никога не се накланя застрашително настрани. Въпреки това добре реагиращите амортисьори (газови на задния мост) неутрализират както късите неравности, така и дългите вълни по настилката. Удобните седалки, спокойното, освобождаващо от напрежение движение в права посока и ниското ниво на шумове допринасят за цялостното усещане за комфорт.
Въпросът за цената
Освен с върховия TSI мотор (110 к.с.) Skoda Fabia Combi се предлага и с още два бензинови двигателя (трицилиндров еднолитров със 75 к.с. и по-слаб 1.2 TSI с 90 к.с.), както и с трицилиндров дизелов агрегат с обем 1,4 литра в две версии на мощност – 90 и 105 к.с. Втората е в известна степен ощетена – докато 1.2 TSI (110 к.с.) се предлага по избор с шестстепенна механична предавателна кутия или със 7-степенна трансмисия с два съединителя (DSG), дизелът със 105 к.с. засега се доставя единствено с петстепенна кутия (по-слабата дизелова версия може да се комбинира с DSG).
Ценовата стълбица започва от 20 580 лева (1.0 MPI, ниво Active), тоест комбито е с 1300 лева по-скъпо от хечбека. Изпитваната от нас версия с мощния 1.2 TSI и средното ниво на оборудване Ambition (климатик, електрозадвижвани предни прозорци и огледала, темпомат и др.) струва 24 390 лева. Понеже Skoda предлага за модела голям брой елитни екстри, като панорамен стъклен покрив, помощ при паркиране отпред и отзад, безключов достъп и запалване, система Mirrorlink за свързване с мобилни телефони, алуминиеви джанти и др.), цената на модела лесно би могла да се вдигне над прага от 30 000 лева. Но това се отнася и за други малки автомобили, които обаче не притежават нито практичните предимства, нито вдъхновяващото пътно поведение на Skoda Fabia Combi.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Със своята стилистика, практичност и почти спортна управляемост новата Skoda Fabia Сombi 1.2 TSI е добро попадение на Skoda, а поносимата цена и сполучливият баланс между разходи и ползи обричат модела на успех. Икономиите при някои материали се компенсират с добра изработка.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Ахим Хартман