Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Skoda: Отличникът на класа

28.11.2006 20:11
Туит

530 000. Това оптимистично число фигурира в маркетинговите планове на Skoda и отразява общия брой на автомобилите, които следва да слязат от конвейерите на заводите на чешкия производител през настоящата календарна година.

През последните години Skoda има все по-ясни позиции, намерения и амбиции, контрастирайки ярко на фона на концерна-майка VW, залутан в търсене на технологична ефективност и пазарлъци с профсъюзи и акционери.

Чехите успяха навреме и добре да подредят двора си. При тях няма прахоляк, безразборно строителство, съмнителни бизнес-методи, лошо обслужване и занемареност. Улиците на чешките градове и селца са чисти, спретнати и цветни, а нивите прецизно разчертани и обработени. Хората се усмихват, а от лицата им лъха толкова неподправена ведрост, че човек се чуди дали и те са били от същата страна на Желязната завеса. Точно толкова оптимистично послание в момента излъчва и Skoda, превърнала се в един от основните стълбове на чешката икономика. Добре запознатите с историята на българското автомобилостроене знаят, че през 1967 година страната ни имаше пълноценно производство на няколко модела модерни за времето си автомобили, но поради недалновидност, тесногръдие и лошо управление загубихме шанса си да заемем трайна роля на автомобилната сцена. В същото време Чехия нито за миг не позволи да бъдат погубени традициите и натрупания в автомобилостроенето опит и това след време се отплати многократно.

Зад гърба на Skoda стоят 100 години автомобилна история. Сто години, през които фирмата оцеля въпреки сериозни перипетии, през които трябваше да премине. Дори по времето на плановия социализъм, когато ВАЗ, FSO, Dacia, Wartburg  и Trabant с десетилетия се задоволяваха с производството на морално остарели и лицензни возила, Skoda противостоеше на статуквото и редовно обновяваше гамата си с автентични народни автомобили. Разбира се, всичко това се гради на традиции, които могат да се проследят още до велосипедите Laurin&Klement. След Първата световна война производителят на леки автомобили от Млада Болеслав започва да конструира и товарни возила, а след опустошителния пожар и поредицата от различни проблеми през 1924 година се слива с промишления гигант Skoda - най-голямото по това време индустриално предприятие в Австро-Унгария. От този момент нататък продукцията е известна под марката Skoda – известно прекъсване има само по време на окупацията на Чехия през Втората световна война, когато фирмата попада под шапката на Hermann Goering Werke.

След Втората световна война компанията национализирана и автомобилното производство е разделено от индустриалното. Въпреки че загубва огромна част от клиентите си отвъд Желязната завеса, Skoda запазва добрата си репутация благодарение на модерните, надеждни и стилни модели като 440 Spartak, 440 Octavia, Felicia и 1000 МВ, като с последната фирмата преминава към конструктивната схема със задно разположен двигател, която поради обективните обстоятелства в соцлагера трябва да служи в продължение на десетилетия. На практика Skoda използва тази компановка чак до края на 80-те години, но въпреки родството си с прастарата 1000 МВ, последните модели от тази серия 105 и 120 успяват да пробият и на западните пазари със своята надеждност и ниска цена. Точката на пречупване идва с новия Favorit, който се появява през 1987 година - с дизайн на Bertone, предно предаване и създаден от инженерите на Skoda надежден алуминиев двигател, съчетан с  лицензирани от западни компании модерни технологии. Чехите отново имат конкурентен на западните образци продукт. 

След „Нежната революция” Чехия провежда бърза и прозрачна приватизация, в процеса на която правителството решава да продаде част от автомобилостроителната компания на силен и ангажиран западен производител. През 1990 година изборът пада върху VW и през 1991 година Skoda се превръща в четвъртото подразделение на Volkswagen Group. Германския концерн успява да спечели доверието на чехите въпреки сериозните апетити на французите от Renault и това се оказва изключително печеливш и за двете страни ход. Още в самото начало на преговорите германците декларират намерението си да запазят името и идентичността на Skoda и да инвестират в конструирането на автентични чешки автомобили с използване на ноу-хау, компоненти и агрегати от Volkswagen Group. За разлика от тази мащабна стратегия за развитие, единствените планове на Renault е производствената база да се ползва за сглобяването на Twingo, което предрешава изхода на преговорите. На фона на мрачния период на преход в Източна Европа и мрачните сделки около колоси като руския ВАЗ, метаморфозата на Skoda изглежда като извадка от роман с щастлив край. Потокът от свежи капитали и въвеждането на качествен контрол на западноевропейско равнище се отрази в появилия се през 1996 година модел Felicia, който демонстрираше пълноценно самочувствие на модерен автомобил независимо от факта, че все още използваше конструктивната база на Favorit.

Решителната промяна в имиджа и съдържанието на марката Skoda обаче дойде чак с появата на Octavia, базирана на Golf IV и Fabia, използваща технологичната основа на VW Polo. Паралелно с навлизането на новите модели бе стартирана и масирана рекламна кампания, имаща за цел да убеди клиентите в Западна Европа в качествата на чешката продукция. Тактиката е рискована, но в крайна сметка успява и дава на Skoda куража да стартира производството на големия луксозен Superb в завода в Квасини. Наскоро този завод бе разширен и в него започна производството на новият Roomster - симпатичен компактен автомобил с просторно и функционално вътрешно пространство, който Skoda причисляват към фамилията на малките MPV и на когото възлагат високи пазарни очаквания. Съдейки по производствените методи в Квасини и високото ниво на качествения контрол, предпоставките за успех на Roomster не са никак малки.

Текст: Георги Колев

Коментари
comments powered by Disqus