Два дизелови комби модела с двойно предаване и голям вътрешен обем
Вътрешен простор, който изглежда ограничен единствено от хоризонта, изобилие от място за пътници, пазени от най-модерна техника за безопасност; към това се добавят ефективни двигатели и за всеки случай – двойно предаване. Дали автомобилното съвършенство не изглежда като Skoda Superb Combi? Или все пак като Volvo V90?
Напълно възможно е да сме съобщавали и друг път за един феномен, който досега науката така и не е успяла да изследва. Дори е съвсем сигурно, че сме го правили. Но той всеки път ни удивлява отново, което вероятно е в пряка връзка с неговата непроученост. Защото колкото и голям да е автомобилът, който сте си купили, семейството ви винаги, ама наистина винаги, успява да го натъпче с багаж до последната пролука.
Независимо дали ви чака едно пренощуване, или пет – колата неизменно е пълна. В случая с двата тестови автомобила това означава 560 литра багаж във Volvo V90, и дори цели 660 в Skoda Superb Combi. При това на задната седалка седят и до трима пътници – по-удобно в модела на Skoda, отколкото в представителя на Volvo, където седалищната част е прекалено къса, но в замяна на това пътниците отзад се радват на по-добър комфорт на окачването от водача и пътника до него (благодарение на пневматичното окачване на задния мост). Но за това ще кажем повече по-късно.
Задната седалка все още е изправена, а ролните покривни щори са затворени. Сега да сгънем седалките – и в двата автомобила това става удобно чрез дистанционно освобождаване, но само във V90 облегалката ляга действително хоризонтално. В Superb подът на товарното пространство се изкачва нагоре, но пък то побира до 1950 литра и в него може да се превозват до 561 килограма. Своя характер на средство за транспортни услуги Superb подкрепя допълнително с нисък товарен праг, солидно фиксираната в сгънатата облегалка двойна ролна щора, както и с устойчивата на износване филцова настилка.
А какво предлагат известните специалисти по комби модели от Volvo? Ролната щора и разделителната мрежа са в отделни касети, снижаващият се покрив ограничава товаренето, също както и по-високият праг – и накрая, по-скоро малък полезен товар от 464 кг.
А защо не позволяват на V90 да превозва повече? Понеже със собственото си тегло от 1916 кг той бездруго е вече доста натежал, без допълнителните килограми да водят до забележими положителни ефекти. Окей, пластмасовите повърхности създават усещането, че тук строгият счетоводител е замижал с едното око. Skoda доставя Superb с по-оптимизирана от гледна точка на разходите мебелировка, но същевременно умело избягва впечатлението за нещо евтино.
Дори само финия ролетен капак на кутията за дреболии в централната конзола на Volvo може да се нарече произведение на изкуството заради качествената си изработка. Предлаганите по желание седалки печелят не само при оценките за стил, но и за комфорт (твърдостта на тапицерията, размерите и оформлението са на върхово ниво), но после предлагането на практични елементи бързо пресъхва. Освен това луксозният интериор леко поскръцва. Да, тук е нужно да подчертаем по-доброто действие на спирачките, в това няма съмнение – понеже при 130 км/ч V90 спира с 3,9 м преди Superb, а това е дължината на цял малък автомобил.
Skoda Superb предлага много комфорт на пътя
Изобщо моделът на Volvo се вписва добре във философията за безопасност на марката и още в серийното си изпълнение разполага с множество асистенти. Superb предвижда значително по-малко, но се опитва да балансира това с други таланти. Например с комфорт на окачването – защото с адаптивните амортисьори (серийни при версията Laurin & Klement) никоя дупка по настилката не изглежда прекалено дълбока, никоя вълна на платното – твърде висока, твърде къса или твърде дълга, за да може обезпокоителното й влияние да бъде държано далеч от пътниците. И това – въпреки 18-цоловите колела. Значи, нов еталон? Е, не искаме да прекаляваме, понеже конструкторите на ходовата част на Skoda и без това леко са прекалили.
По-специално в комфортния режим Superb допуска отчетливи вертикални движения на каросерията, при които някои пътници вероятно биха си пожелали място за пластмасови торбички. Все пак амплитудите са дълги и не са остри, но все пак са смущаващи.
В стандартния режим комбито отново става малко по-спокойно, Дори в положение „Sport“ окачването работи достатъчно комфортно и реагира с покашляне само на напречните фуги, редуцирайки движенията на каросерията до приемливо ниво.
Моделът на Volvo се клати по-малко, но пък и съществено снижава комфорта на возене. Най-вече водачът и пътникът до него регистрират със сетивата си значително неспокойствие откъм предните колела – до тропащи звуци включително. Да, сигурно 19-цоловите гуми с височина на сечението 40 процента имат принос за това, но те са само част от проблема. Настройките на ходовата част кръжат наоколо в пълна нирвана като блуждаещи светлинки, които рядко докосват звездата Комфорт на окачването, но не огряват и планетата Водимост.
На Volvo му липсва динамика
Не, този автомобил наистина не се движи динамично, а вместо това набляга безусловно на сигурността с ранно недозавиване и консервативно настроена програма за стабилност. А какво прави кормилната уредба? Това би се радвал да научи и водачът, на когото му липсва задължителната обратна информация. Не ни разбирайте погрешно: автомобилът не трябва да е непременно динамичен, но би било добре, ако вместо това беше ясно фокусиран върху комфорта. И да, ако във Volvo приемат още желания за промени при осъвременяването на V90, бихме искали шумният двулитров мотор да работи малко по-равномерно и тихо, а автоматичната трансмисия – по спокойно. Тя разполага с подходящ диапазон от предавки, но от време на време изпада в безпричинна нервност, която се пренася и върху четирицилиндровия дизел със 150 к.с. Как влияе това върху динамичните характеристики? Ами, всъщност никак – заради високото тегло, което ограничава не само полезния товар, но и динамиката.
Въпреки идентичната мощност на двигателя моделът на Skoda ускорява от място по-бързо и при това работи по-равномерно. Макар и с еднакво дълъг ход с агрегата на V90, TDI разтваря по-широко прозореца на оборотите си, реагира по-енергично и набира обороти по-ангажирано.
Skoda е с по-добра динамика на пътя
Въпреки че от техническите данни могат да се направят изводи за съвсем други криви на мощността, агрегатът на Superb надминава 4000 об./мин със значително повече хъс, докато този на Volvo губи ентусиазъм. По-малката маса помага на голямата Skoda не само да постига прилична надлъжна динамика, но и да се държи по-добре в завои, най-вече в спортен режим – заради движенията на каросерията, нали си спомняте.
Дори тогава кормилната уредба не изисква прекалено големи усилия, обратната връзка е добра, но възможните скорости в завой надхвърлят капацитета за странична опора на седалките. Дори само смяната на предавките създава добро настроение, скоростния лост се води леко и прецизно по своите шест пътеки. Нямате желание да се занимавате с това? В този вариант не се предлага автоматик или трансмисия с два съединителя. Затова включвате на шеста, а еластичността на мотора има грижата за останалото. Това ни помага и да постигнем разход от 7,0 л/100 км в теста (V90: 7,7 литра).
Ако все пак решите да ускорите по-енергично – двете комбита решават въпроса за сцеплението с по един електронно управляван ламелен съединител, който изпраща порция от максималния въртящ момент към задните колела, в случай че предните не могат да се справят сами.
На водача не му се налага да мисли за това, всичко става незабележимо и бързо. Вместо това той може да разсъждава по въпроса как да събере в колата целия този багаж. Или най-после да потърси опора в науката и да изследва феномена за количеството на багажа, растящо правопропорционално на размерите на автомобила.
Текст: Йенс Драле
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. Skoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4 L & K - 454 точки
По-просторен, по-динамичен, по-комфортен, по-икономичен и отгоре на това по-евтин – когато Superb се появи, V90 потъва в мрак. Единствено спирането му можеше и да е по-добро.
2. Volvo V90 D3 AWD Inscription - 418 точки
Светъл образ, съгласни сме – благодарение на дизайна и на усещането при докосване. И към това – безброй функции за безопасност. С оглед на високата цена и разходите по него автомобилът се движи донякъде без емоция и некомфортно.
Технически данни
1. Skoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4 L & K | 2. Volvo V90 D3 AWD Inscription | |
---|---|---|
Работен обем | 1968 куб.см | 1969 куб.см |
Мощност | 150 к.с. (110 кВт) при 3500 об./мин | 150 к.с. (110 кВт) при 4250 об./мин |
Максимален въртящ момент |
340 Нм при 1750 об./мин | 350 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,4 сек | 11,0 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,9 м | 34,2 м |
Максимална скорост | 213 км/ч | 205 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,0 л/100 км | 7,7 л/100 км |
Базова цена | 41 350 евро (в Германия) | 59 050 евро (в Германия) |