Практикуването на зимни спортове със собствена екипировка не е никакъв проблем с комби версията на новата Skoda Superb. Въоръжена със 170 дизелови конски сили, тя се състезава в теста срещу подобните по мощност и размери Ford Mondeo Turnier и VW Passat Variant.
Усмивката на радиаторната решетка на новия Superb изглежда някак дяволита. Нищо чудно – сега върховият модел на Skoda най-после може да покаже на какво е способен и във версия комби, противопоставяйки се пълноценно на донора на своята платформа. С оглед на 80-процентовия дял на комбито Variant в продажбите на Passat става ясно, че концернът майка VW е натискал силно спирачките на успеха на предишния Superb, предлагайки го единствено като седан.
Изпитана рецепта
Чехите са останали верни на простата рецепта, която ги превърна в най-успешния вносител на германския пазар за 2009 г. – да предлагат по-голям автомобил за по-малко пари. Така Superb Combi не само може да поеме най-много багаж в своя клас, но и удълженото му в сравнение с Passat междуосие води до присъщ на висшия автомобилен клас комфорт, особено на задния ред – с много място пред краката и задна седалка, от която не ви се иска да станете. Тъй като не са били принудени да се борят за всеки литър обем, дизайнерите са си позволили чрез полегато задно стъкло да придадат на автомобила нещо от лекотата на Audi Avant.
Усещане за Audi внушава и погледът зад електрозадвижвания (срещу доплащане) заден капак. Още долният праг с лайстна от неръждаема стомана демонстрира устойчивост спрямо металните плазове на шейните, докато обичайната спортна екипировка може да бъде закрепена безопасно с помощта на фиксираща система с релси или просто да бъде струпана зад допълнителните кутии за багаж. За доброто впечатление допринасят висококачествените материали и множество интелигентни детайли като големите, чисто обработени сгъваеми куки, повдигащият се под, който разделя багажното пространство, или изваждащото се светодиодно фенерче. Идеално – точно така трябва да бъде оформена задната част на едно комби!
Стара чанта, но лачена
Продаваният от 2005 г. Passat все още е твърде далеч от определението „старо желязо”. Моделът доказва това, предлагайки почти същото товарно пространство като Superb, най-удобно качване и слизане и възможността спокойно да стоите изправен под отворения заден капак – дори ако не сте си свалили обувките за ски. Но въпреки че също е благословен с много местенца за дребен багаж в интериора, Passat е принуден да се признае за победен по отношение на предлаганото място на задния ред и оформлението на багажника. Освен това всяка операция по разширяване на товарния обем при него задължително започва с мъчително изваждане на опорите за глава, иначе задната седалка не може да се сгъне.
Интериорът на модела на VW така и не може да отговори еднозначно на въпроса коя е евтината алтернатива в рамките на концерна – това обаче не се дължи на липса на качества, а на старателната изработка на Superb, който използва и много части от своя братовчед, като регулаторите на климатика или системата за навигация.
Low cost
В сравнение с двамата роднини произвежданият от 2007 г. Mondeo слиза леко надолу. Нестабилните въртящи се регулатори на климатика и евтините на вид облицовки в багажника помрачават усещането за качество – същият ефект имат и непокритите точки на заваряване около задния капак. Като компенсация спортните седалки във версията Titanium ви глезят с великолепна странична опора и облегалки, които подкрепят гърба до горната част на раменете. Освен това товарният отсек с гладки стени и равен под поема с особена охота хладилници и обемисти дивани. Mondeo Turnier може да ви бъде помощник не само в свободното време и демонстрира този факт с най-големия полезен товар – с цели 150 кг повече от товароносимостта на Superb.
А за да върви не само работата, но и удоволствието, за задвижването се грижи 2,2-литров common rail дизел с най-високия в теста въртящ момент. Макар да не може да се откъсне напред по пътя към станцията на лифта, при ниски обороти той дръпва значително по-мощно от двулитровите TDI на съперниците, които за сметка на това са по-икономични. Причините водачът на Mondeo все пак да не изпада в безкрайно блаженство са лошият обзор към предната част на каросерията и нехомогенната работа на кормилната уредба. Усилията на конструкторите да придадат по-добра управляемост на 1,7-тонния автомобил с комфортно окачване са довели до нервни реакции на командите от волана, поради което са необходими чести корекции.
Оптималният баланс
Най-добрия компромис между комфорт и динамика на пътя демонстрира Passat. С присъщо на солидната си възраст спокойствие той следва прецизно командите на гладко работещата кормилна уредба, докато чувствително реагиращите амортисьори с готовност поемат късите тласъци от неравности, без да допускат клатене на каросерията при дълги вълни по настилката. В сравнение с него окачването на Superb работи малко по-грубо, а реакцията при завъртане на волана не е толкова директна. Затова пък слабото странично накланяне създава усещане за сигурност при бързо шофиране в завои.
Подобно впечатление внушава поведението в зимни условия и на тримата участници в теста. Техните контролни системи допускат доста силно приплъзване, когато е необходимо – например при потегляне на сняг, а в завоите стабилизират автомобила с внимателни намеси на ESP. Поради това предлаганите при Passat и Superb версии с двойно предаване изглеждат излишни за онези, които посещават планината само през почивни дни.
Цената има значение
Със своите цени, които в Германия далеч надхвърлят 30 000 евро, трите комби модела с мощни дизелови мотори не са никак евтини и във варианта с предно предаване. Причината тъкмо хората от Skoda да искат най-високата базова цена се крие в оборудването на версията Elegance, която участва в изпитанието. С биксеноновите си светлини и CD чейнджъра тя по начало предлага доста лукс, докато почти точно толкова скъпият Passat Highline притежава серийно темпомат и отопление на седалките, но пък няма дори радио.
Всъщност разходите стават причина Passat, който води в междинната оценка според качествата, да слезе на второ място в окончателното класиране. Поради незначителното изоставане в точките най-евтиният (в Германия) от трите модела – Mondeo, не би трябвало да се чувства като губещ. Дали от VW вече не съжаляват, че съживиха конкурентната борба под собствения си покрив? Едва ли – все пак в края на годината ще се появи наследникът на сегашния Passat, който с многото си системи за подпомагане и подобреното впечатление за качество без друго се цели с половин класа по-нагоре.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Skoda Superb Combi 2.0 TDI-CR Elegance - 501 точки
Въпреки близкото си родство с Passat моделът Superb Combi го изпреварва по точки с повече място, хитроумни детайли и върхова изработка. И тъй като е и с по-богато оборудване, в крайна сметка печели победата. Необходимост от подобряване обаче има по отношение на полезния товар.
2. VW Passat Variant 2.0 TDI Highline - 496 точки
Дори след пет години производство зрелият и балансиран Passat е на върха в разделите за комфорт и поведение на пътя. Серийното му оборудване обаче не отговаря на солените цени.
3. Ford Mondeo 2.2 TDCi Turnier Titanium - 483 точки
Благодарение на големия полезен товар и гладките стени на багажното отделение Mondeo може да транспортира обемисти и тежки предмети. Освен това неговият дизел предизвиква възторг с уверената си тяга. Обзорът, впечатлението за качество и кормилната уредба обаче не са на нужното ниво.
Технически данни
1. Skoda Superb Combi 2.0 TDI-CR Elegance - 501 точки | 2. VW Passat Variant 2.0 TDI Highline - 496 точки | 3. Ford Mondeo 2.2 TDCi Turnier Titanium - 483 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 170 к.с. при 4200 об./мин | 170 к.с. при 4200 об./мин | 175 к.с. при 3500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,4 с | 9,1 с | 9,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
39 м | 38 м | 38 м |
Максимална скорост | 220 км/ч | 220 км/ч | 218 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,2 л | 7,1 л | 7,8 л |
Базова цена | 54 590 лева | 58 701 лева | 58 900 лева |
анонимен
е нали за това са ги карали хората..
nikolay_bakalov
Резултати те са реалистични!
анонимен
очакван резултат
анонимен
Пропуснах да се извиня на колегите, които харесват Форд - аз просто изказвам собственото си предубеждение може би, понеже не съм карал Форд. Който харесва Форд да си го кара с кеф - няма лошо.
анонимен
Само не разбрах как до миналата година Форда беше върха, а сега изведнаж повяхна. От както са го пуснали не ми харесва откъм интериора-по принцип с Форд съм внимателен откъм отношение. Супърб е мн.добра, но как измислиха тоя екстериор - прилича на кит в муцуната. иначе съм се возил - голяма работа. Широка и вози като лимузина, каквато си е. За пасата мога да се съглася, че си държи нивото макар, че на израза "Стара чанта, но лачена" може да се отговори-"Лачена, но стара". Пасата си е добър де, но да видим новия.