Ще успее ли компактният SUV модел на Skoda да удържи на обещанията си в продължение на 100 000 километра, или ще опетни белите си одежди с технически неизправности?
Чакайте, тук сигурно нещо не е наред – при прегледа на документацията от маратонския тест на Skoda Yeti възникват сериозни съмнения: как така след 100 000 километра безмилостна експлоатация в условията на всекидневния трафик списъкът с повреди е толкова кратък? Сигурно липсва някой лист. За да изясним въпроса, се обаждаме на отговарящия за автомобилния парк на редакцията. Оказва се, че нищо не липсва – нито при всъдеходната Skoda, нито при записките. Нашият Yeti просто си е такъв. Надежден, несъздаващ проблеми и враг на излишните посещения в сервиза. Само веднъж един повреден клапан от системата за рециркулация на отработили газове го принуди да се отбие в работилницата извън редовния график.
Но за това ще говорим по-късно – все пак в заключителния разказ за нашия бял образцов катерач би трябвало да има известен елемент на напрежение. Затова нека започнем кротко с началото, когато Yeti 2.0 TDI 4x4 във върховата версия Experience влезе за първи път в редакционния гараж към края на октомври 2010 г. с пробег от 2085 километра. Автомобилът разполага със 170 конски сили и 350 нютонметра, механична трансмисия, двойно предаване, както и с щедро оборудване – например тапицерии от кожа и алкантара, система за навигация, помощ при паркиране с активен асистент, панорамен люк на покрива, стационарно отопление, теглич за ремарке и електрическо регулиране на шофьорската седалка.
Въпросната седалка ще се появи отново в нашето повествование, но нека първо се спрем на цената. В началото на маратона тя възлизаше на 39 000 евро, от които според експертната оценка в края на теста са останали 18 725 евро. Голямо обезценяване? Съгласни сме, но от нагарчащите 52,1 процента голяма част са за сметка на екстрите, които правят живота на борда на компактния SUV извънредно приятен.
Нека споменем само стационарното отопление. В първия момент това прозвучава толкова секси, колкото „чорапи против разширени вени” или „подемник за инвалидни колички” но ще ви изпълни с душевна наслада, когато през зимата видите как сутрин съседите чегъртат леда, треперят от студ и псуват, докато вие се качвате в приятно затоплената кабина. Тя бездруго е обзаведена уютно, предоставя достатъчно простор и подобно на всичко в Yeti съчетава компактни размери с дружелюбен офроуд чар и много полезни за всекидневието качества. Това доказват както записките в дневника на теста, така и писмата на собственици на Yeti.
Мощен фактор за благополучие
Сядаш вътре и се чувстваш добре – така характеризират интериора повечето от отзивите. Още арматурното табло с прегледни уреди и еднозначно надписани бутони почти не изисква време за привикване и буди трайни симпатии. Те се дължат и на благотворния отказ от търсене на модни ефекти, който наред с другото се отразява добре върху обзора от мястото на водача. Нали тъкмо затова се купуват много SUV модели – понеже притежателите им се надяват на предимствата, свързани с високата позиция на седене и предполагаемо големите остъклени площи. При Yeti тези очаквания се изпълняват – за разлика от някои твърде стилни конкуренти, на които дизайнерите са придали черти на купе и с това са влошили страничния обзор. Единствено, големият остъклен покрив не се харесва на всички поради силното затопляне на интериора, въпреки че според Skoda през него проникват само 12 процента от светлината и 0,03 процента от UV-излъчването.
Иначе габаритите на оформения с прави линии Yeti се възприемат лесно при маневриране, колонките на покрива почти не пречат, а при тестовия автомобил паркирането се подпомага от датчици и звукови сигнали, както и от изображение на екрана. Ако пожелаете, можете да оставите на автоматичната система да върти волана, докато се намествате в пролуката за паркиране – тогава трябва само да натискате газта и спирачката. При едно сравнение на системите за паркиране друг тестов Yeti зае второ място, оставяйки зад себе си по-скъпи съперници.
Първо място в класирането според индекса на повредите
Впрочем като стана дума, че мнозина остават зад Yeti, нека добавим, че според индекса на повредите при участвалите в маратонските тестове на auto motor und sport автомобили чешкият модел оглавява класирането в своята категория и със само един дефект дава урок на всичките си конкуренти, включително и от собствения му концерн – на първо място на VW Tiguan, който заема едва десето място. Причината за извънплановото посещение в сервиза на Skoda след пробег от 64 227 километра беше следната: след като двигателят няколко пъти премина в авариен режим на работа, от работилницата излязоха с диагноза за дефект в клапана за рециркулация на отработилите газове. Поради необходимите за смяната монтажни работи ремонтът струваше почти 1100 евро, но беше извършен в рамките на гаранцията. Малко след това трябваше да бъдат сменени дефектни лампи на фаровете за мъгла и габаритните светлини – и това беше всичко. А за нахапването от гризач малко преди края на теста, което порази един температурен датчик, нашият автомобил с номер DA-X 5413 наистина нямаше никаква вина.
Може да бъде обвиняван обаче за изискващата привикване функция на паметта, която при всяко стартиране привежда шофьорската седалка в запаметената в контактния ключ позиция. Този режим е особено дразнещ в маратонския тест, в който ползващите автомобила се сменят постоянно, но след проучване на ръководството за експлоатация може да бъде изключен. А иначе по принцип хората отпред се разполагат удобно върху стегнати, оформени по тялото седалки с достатъчно голям диапазон на регулиране. И дори пътуващите отзад никога не се чувстват като пътници от втора класа, което наред с другото се дължи на плъзгащите се задни седалки с регулиране на наклона на облегалките. Средната може да бъде сгъната и извадена, след което двете външни да бъдат изместени така, че да осигурят повече място около раменете.
Покана за пътешествия
Тук просто няма как да не наречем Yeti компактен, компетентно проектиран автомобил за дълги пътувания. Прецизната кормилна уредба и чевръстата, сигурна управляемост носят радост на всички, които го шофират; дори по-спортни и/или страдащи от SUV фобия натури нямат основания за оплакване. Може би защото окачването се характеризира с балансирана стегнатост, а под предния капак почуква един мускулест дизел.
Веднъж влязъл в обороти, развиващият 170 к.с. TDI разгръща мощността си малко нехармонично, но иначе не се натрапва с нищо. При потегляне или при съвсем ниски обороти моторът създава усещане за известна мудност. По-невнимателните дори успяват да го загасят – или пък стартират с много газ и тогава всичките 350 нютонметра се стоварват върху задвижваните колела.
Дори в такива случаи обаче няма и помен от буксуване – с електронно управляваната система за двойно предаване (Haldex вискосъединител) резултатът е само по-мощно ускоряване. Механичната предавателна кутия работеше стегнато и прецизно от първия до последния ден – както впрочем и Yeti като цяло. Лаковото покритие, тапицерията на седалките и повърхностите на пластмасовите детайли не казват почти нищо за изминатите 100 000 километра – но пък с това говорят за високото ниво на качеството.
Мощният TDI не предизвиква възхищение с равномерна и тиха работа; долавяните в по-голяма или по-малка степен в зависимост от натоварването дизелови интонации, съпроводени с осезаеми вибрации, не се харесаха на някои от водачите. На всички обаче харесаха динамичните показатели – от ускорението и междинната тяга до максималната скорост от около 200 км/ч, още повече че с увеличаване на пробега силите на двулитровия мотор леко нараснаха.
С оглед на голямата челна площ, двойното предаване и понякога доста динамичното шофиране по аутобаните средният разход в теста от 7,9 л/100 км е, общо взето, в реда на нещата. При по-сдържани маниери на шофиране двулитровият TDI може да мине с по-малко от шест на сто. Нямаше да е особено красиво, ако белоснежната репутация на нашия бял Yeti беше опетнена от прекомерна злоупотреба с дизелово гориво.
Skoda Yeti като влекач
На Yeti се разрешава да тегли два тона и благодарение на големия въртящ момент на дизеловия мотор, на бързо реагиращото двойно предаване и на добре степенуваната предавателна кутия в комбинация с издръжлив на натоварвания съединител автомобилът е добре екипиран за ролята на влекач. На затворен за движението участък той стабилно поддържаше желания курс с преднамерено зле натоварената тестова каравана при скорост до 105 км/ч, което е много добра стойност. Когато ремаркето започне да се люшка, серийната система за стабилизиране на ремаркето бързо го укротява отново.
Из опита на читателите
Практическият опит на читателите се покрива с резултата от маратонския тест: Yeti се представя убедително.
С изключение на донякъде чувствителните към надраскване пластмаси в интериора нашият Yeti 2.0 TDI ни доставя безгранична радост. Необяснимото изтичане на охладителна течност след пробег от 11 000 км си остана изолиран случай. TDI моторът със 170 к.с. се задоволява с между 6,5 и осем литра на 100 км. Изработката е също толкова добра, колкото и сцеплението благодарение на двойното предаване.
Улрих Шпанут, Бабенхаузен
Купих си Yeti 2.0 TDI 4x4 Ambition Plus Edition със 103 киловата, защото търсех модел с двойно предаване. Трябваше да бъде с дизелов мотор, не много голям, не много малък, с място за две кучета и за покупки от магазина за строителни материали, а седалките му да предлагат добър комфорт. Нашият Yeti не остави неизпълнено нито едно от желанията и дори при сняг и лед ни вози надеждно по аутобани и черни пътища. Дори 2500-километрови пътешествия минават безболезнено, въпреки че имам проблеми с гърба. Но моделът на Skoda е не само гениално конструирана „лимузина за далечни пътувания”, но благодарение на компактните си размери и добрия обзор може да бъде паркиран с лекота. А за всичко, което все пак не сте забелязали, ви предупреждава асистентът за паркиране. Към това се прибавят лесното боравене с органите за управление, гъвкавата вътрешна подредба и мощният мотор. Като изключим малко височкия праг за товарене, автомобилът е почти идеален.
Улрике Файфар, Петерсвалд-Льофелшайд
Получих моя Yeti със 140-конен дизел, DSG и двойно предаване през март 2011 г. Дори след като изминах 12 000 км, няма от какво да се оплача, автомобилът е повратлив и бърз, сцеплението е много добро. При теглене на ремарке взаимодействието на DSG и темпомата е просто мечта, средният разход остава в умерени граници от около шест литра на 100 км.
Ханс Хайно Зиферс, Лютйенвестет
От март 2010 г. притежавам Yeti 1.8 TSI със 160 к.с. Особено ми харесва равномерно работещият и бързо набиращ обороти мотор с мощна междинна тяга. Средният разход е осем литра на 100 км. Доволен съм и от пъргавото поведение на пътя и многото варианти за подредба на безупречно изработения интериор. Донякъде ме дразни силният шум от контакта на гумите с пътя. Освен това след 19 000 км отказа да работи дисковото устройство на навигационната система Amundsen, поради което целият уред беше сменен в рамките на гаранцията – също както и променилата цвета си емблема на Skoda върху капака на багажника. С изключение на светващият от време на време без причина предупредителен сигнал за налягането на маслото, Yeti не е създал никакви проблеми, досега не съм бил толкова доволен от никой друг автомобил.
Д-р Клаус Петер Димерт, Лилиенфелд
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Поздрави за хората от Млада Болеслав – Yeti не само е един от най-страхотните модели в гамата на Skoda, но и в продължение на 100 000 тежки километра показа, че има качества на маратонец. Като изключим дефектния клапан от системата за рециркулация, той преодоля разстоянието без никакви повреди. Изработката му също доказа добра спортна форма – Yeti изглежда употребяван, но не и износен от употреба. Той се справя еднакво добре с всекидневното градско движение и с дългите пътешествия, предлага комфорт и гъвкава вътрешна подредба. А благодарение на своите 170 к.с. и двойното предаване напредва енергично при всякакви условия.
Текст: Йорн Томас
Снимки: Юрген Декер, Инголф Помпе, Райнер Шуберт, Петер Волкенщайн