Първият компактен SUV на Skoda вече е факт. Експерименталната студия Yeti еволюира в модел от плът и кръв, след като нагласите на публиката недвусмислено тласнаха компанията към практичната й реализация. На пътя със самобитния модел.
Маркетинговата стратегия на Skoda по отношение на Yeti има ясни и категорични послания – този модел не е просто по-достъпна алтернатива на някой от автомобилите на VW. Той е уникално същество, макар и генетично много близко до Tiguan. „Втората част от твърдението не е съвсем вярна”, биха ви оборили специалистите от Skoda, защото автомобилът е базиран на Octavia Scout.
Всъщност подобни спорове са излишни - в края на краищата донорът е добре известната платформа PQ35, върху която са изградени и Golf, и Scirocco, и Tiguan. Вярно е, че и инженерите на чешката фирма са извършили някои модификации по нея, но това е съвсем в реда на нещата - тази платформа е създадена именно с идея за удължаване, скъсяване, разширяване и т.н. И все пак въпреки общия генотип Yeti и Tiguan са изключително различни по характер.
С широк размах
Какво значи това? Ако като начало се взрем в дизайна, ще открием, че стиловите похвати в двата SUV модела са с коренно различна насоченост. Докато скулпторът на Tiguan е боравел с фини инструменти в търсене на изящни наклонени, извити и заоблени повърхности, детайли и ръбове, то този на Yeti (името му е Йозеф Кубан, от Словакия, участвал в създаването и на Audi A4 и Bugatti Veyron) е използвал шпакли с голям номер, формирайки пресечени под прав ъгъл плоски равнини в кубичен стил – решение, наподобяващо това при Land Rover Freelander.
Задните светлини също се вписват в повърхнините, без да ги нарушават с допълнителни триизмерни форми; в голяма степен това важи и за задната броня. Само арките на калниците деликатно излизат извън рамките на плоските повърхности, но с това всъщност подчертават още повече този стил. По-широката втора колонка с трапецовидна форма ясно отделя „кабината” от задната част, а за целта останалите колонки са оцветени в черно и са деликатно скрити в контура на стъклата. Въобще като цяло формите са придобили изключително рафиниран характер на фона на по-примитивните линии на студията, представена още през 2005 година. Това е съвсем естествен процес, тъй като самата тя бе създадена с чисто експериментален характер, без особена убеденост в необходимостта от подобен модел.
Собствен облик
Междувременно обаче много неща се промениха – според доста изследвания по отношение на клиентско задоволство Skoda изпревари дори VW, а придобитото самочувствие и интересът на публиката към студията стимулираха решението на управителния съвет на фирмата за серийно производство. По този начин създаденият с дързък дизайнерски размах модел придоби ясни очертания, следващи както модерните стилистични тенденции, така и елементи от новия собствен почерк на фирмата. Такива са предната решетка и светлините, но в последните са врязани абстрактни кръгли фарове – детайли от студията Yeti, които, заедно с разтеглената U-образна правоъгълна рамка в долната част на бронята, целят да създадат стилизиран офроуд почерк.
В интерес на истината тези светлини наистина придават по-различен облик от този на останалите представители на марката. Както казахме, съществената разлика може да се открие в задната част, където равните повърхности се допълват и от различните пропорции, които подхранват чуството за автентичност: Yeti има с 24 мм по-късо междуосие, цялостната дължина на модела е с почти 200 мм по-малка, а задният надвес - на практика елиминиран. Въпреки това правоъгълната конфигурация дава възможност на чешкия модел да предлага максимален товарен обем от 1750 л - с 250 л повече от Tiguan. За това способства и разширената задна следа по подобие на конструктивното решение при Roomster.
Асфалтов лукс
Това съчетание на кубичен модернизъм и хлапашка самонадеяност напълно се преобразява в различните и далеч по-меки като усещане форми в интериора. Тук стилът е класически, елементът на елегантност е водещ, а към високото качество, характерно за моделите от концерна, са добавени специфични за Skoda елементи като прецизно разграфените уреди на арматурното табло, съпътствани от мека бяла светлина. Може и да звучи като клише, но е факт - материалите в интериора са на изключително високо ниво, сглобяването им е прецизно, подредбата – чиста и логична и, слава Богу, термометърът за охлаждащата течност отново присъства сред уредите в арматурното табло. Задната седалка от три части произхожда от Roomster и може да се сгъва, разглобява и вади.
Системата за двойно предаване с Haldex съединител (от четвърто поколение) е вече класическо решение в този клас автомобили - това означава, че основно задвижващи са предните колела, а към задните в зависимост от ситуацията се предава до 50% от мощността. 180-те милиметра просвет не са нещо особено, но позволяват достигането на задоволителни офроуд възможности. Макар че разполага с функция за плавно спускане по наклон над 10 градуса с помощта на спирачките (на първа, втора, трета, задна и неутрална предавка), за разлика от кръщелника си палавият Yeti предпочита равните шосета. Гените на Octavia са лесно разпознаваеми, окачването е балансирано, а поведението на пътя е сигурно и стабилно и е по-близо до това на Octavia Scout.
Под капака
Що се отнася до двигателната гама, стремежът към диференциация от германската компания майка може да бъде открит и тук – докато Tiguan предлага 1,4-литров бензинов мотор с двойно пълнене (турбо плюс механичен компресор) със 150 к. с. и двулитров със 170 к. с., Yeti ви дава възможност да изживеете удоволствието от чудесния 1,8-литров турбоагрегат със 160 к. с. Новост за гамата е и 1,2-литровият бензинов турбомотор със 105 к. с., вече познат от Polo. Той обаче се предлага само във версии с предно предаване и по тази причина може да се оборудва и със 7-степенната DSG трансмисия, която за съжаление още не предлага възможности за свързване с двойно предаване.
Двулитровият турбодизелов агрегат вече разполага със система за впръскване common rail, работи значително по-тихо и хармонично от предшественика с помпа дюза и се предлага в три разновидности -110, 140 и 170 к. с. При представянето на автомобила имах възможност да направя директно сравнение между бензиновия 1,8 литров агрегат и дизела със 140 к. с. и въпреки пристрастията ми към турбодизелите трябва да призная, че останах очарован от бензиновата машина.
Изключително равномерното разгръщане на мощността в широк диапазон (максималният въртящ момент от 250 Нм се запазва в интервала 1500-4500 об./мин) дава едновременно чувство за комфорт и стабилен запас от мощност, съпроводени с невероятна лекота на работата. На този фон обноските на дизеловия агрегат, макар и значително по-рафиниран от предшественика, изглеждат по-груби, приливът на въртящ момент идва по-нехармонично и с доста повече шум и си отива сравнително бързо, демонстрирайки ясно колко бързо се развиха бензиновите мотори през последните години. Това важи в още по-голяма степен за дизеловия агрегат със 170 к. с., чиято тяга идва брутално и с отчетлива турбодупка. Затова въпреки по-високия разход на гориво ще си позволя да препоръчам бензиновата версия.
Що се касае до цялостното качество на изработка, то не оставя съмнение – най-малкото защото дизайнерският стил на автомобила изисква прецизни равни повърхности и всяка неравномерна фуга или разминаване биха изобличили веднага производствените грешки.
Текст: Георги Колев
Снимки: Михел де Врийс, Skoda
не-собственик
Аз карам служебна кола - май беше пежо...да определено е пежо. Не ми харесва много ама не се занимавам с поддръжка и знам само къде да сипвам бензин и къде да седя като карам. Не слизам от въпросното возило. Авто манияк ли съм или не?
Аз съм
Превъзходен коментар-Ауто Билд има от какво да се поучат!Колкото до Йети-Минал съм през 100S,Форман,Фелиция,Октавия 1,2,Скаут и сега Йети.С всеки нов модел са по-добри,но...до този момент остава привкус на "нова дрешка,дадена ми за износване от по-големия брат".Просто политиката на VW е такава,добро е,но все нещо е по-малко,по-късо,по-ниско,по-евтино,по-старо като концепция ,т.е. да се каже, че все пак не е VW.Но с Йети,май сметката ще е друга.Независимо, че го забавиха умишлено /след студията от 2005г./,за да се натрупа инерция с Тигуан/който между впрочем се води за най-добрия в класа си/,Йети независимо и въпреки VW,дава сигнали, че е по-доброто.Дано само по тази причина не го сполети съдбата на пикапа на базата на Фелиция,който го произвеждаха едва 2-3 години и го снеха заради намалелите продажби на аналога Канди на VW.
4i4o gosho
skoda e edin evtin VW,a VW naposledak sa mnogo problemni avtomobili taka 4e pravete si izvodi
КС
За мене най-важната част на автомобила е двигателя, та въпреки че карам ауди, от ауди Q5 и шкода йети бих си взел шкодичката, защото разликата е около 50 бона при еднакви двигатели. Гъзарията си е гъзария, 50 бона са си 50 бона.
Angel
Бях собственик на Ауди А4 куатро, турбобензин, 150к.с., а сега на Шкода Йети 2.0 TDI, CR, 140 к.с., 4х4. Има две разлики-цената на Ауди е с 50% по-висока, както и емблемата върху капака.Ако не страдаш от комплекси, не би слязъл от шкодата, за да се качиш на ауди, заради едната емблема. А по-високата цена на Ауди е заради имидж и заплатата на германеца.
az
абе щом казват зна4и е така ако не ти харесва направи си собствен сайт и си пи6и каквото ти скимне там
hahaha
Има едно друго нещо,че всеки хвали свойта трошка,а аз ти гарантирам,че триумвирата има много по-качествени автомобили,затва плащаме повече пари
Кирил
Един коментар на кирилица и стига вече, че ще земеш да се умориш! Хората говорят за съотношението цена - качество! Това означава, че според тях парите, с които са си купили колата отговаря на нейното качество. Примерно ако си купят някоя кола от прениум марка за много повече пари и се окаже, че качеството не отговаря на изхарчените средства ще са разочаровани. Никой не твърди, че в шкода материалите са по качествени от ауди,мерцедес и прочие, а че са доволни от качеството на материалите и техниката за парите си.
hahaha
A zashto kato e super,struwa mn po-malko ot audi bmw i mercedes
tisho
хахахаха,Шкодата е супер,само дизайна и е малко по немски скучен (по моите вкусови разбирания /и рецептори/) хахахха
hahaha
Първо,ето ти кирилицата.Второ не аз пиша безсмислени коментари,айде я вземи да триеш тия дето псуват!!!
editor
hahaha, първо започни да пишеш на кирилица (виж какво пише над графата "Име") и второ - постарай се да даваш смислени коментари. Следващата стъпка е бан по IP.
hahaha
E,dobre kakwo ima,4e ne sum spazil dobriq ton-KAZAH,4E WSI4KI NOWI KOLI SA HUBAWI,NO OT NOWITE IMA PO-KLASNI
Mustaine
Ами колеги, не се карайте, всички коли са хубави, особено новите и служебните!!!
hahaha
Znae6 li kolega kwo 6ti kaja,twa dobre e kazano,6toto tuka ima samo nekwi ludi fenowe,deto si hwalqt kolite,bilo opel,vw ili ford.renault,izkarwat po-dobri ot wsi4ki drugi,a to ne e taka,mercedes,bmw i audi sa mnogo skupi i hubawi marki i wseki,koito gi ima neka se radwa,ama tozi,koito ne,da ne gi plue
до хахо
Какво значи да си по-доволен? Значи всяка жаба да си знае гьола! Аз съм си доволен в гьола на шкода. Бил съм и в гьола на фиат и в разни други гьолове, но този на шкода най-ми харесва и пасва. Със сигурност гьола на мерцедес ще е по-хубав, но аз няма де се чувствам добре в него. Шкода е като една жена, за която знаеш, че не е най-хубавата, най-умната или най-добрата домакиня, но никога не би я заменил за друга, защото тя е достатъчно хубава, умна и добра домакиня, че да си щастлив с нея и да не търсиш щастието при друга.
hahaha
Kato ne znam,prosweti me?
tisho
ти нищо не знаеш
hahaha
Neznam kakwo zna4i po-dowolni,ot kakwo si po-dowolen?
до хахо
Хахо, предлагам следния отговор на твоя въпрос. Обективно Шкода не може да съперничи на премиум марките, но от субективна страна собствениците на шкода са по-доволни от своите коли, отколкото собствениците на примуим марки - от своите. А любовта е .... сляпа и собственикът на шкода си мисли, че колата му е по-добра от един мерцедес. Признавам си и аз съм един от сляпо влюбените собственици на шкода макар, че обектът на моята любов вече поостаря и наближава пет години.
hahaha
E,dobre,ama kak moje 4owek da e tolkowa zabluden da kaje,4e tazi 6koda bila kato izrabotka tolkowa dobra,kolkoto i modelite na mercedes,bmw i audi
Mustaine
Кирилица му е майката, бате! Бъди българин! И хората не карат точно трошки, вервай ме! За теб не знам.....
hahaha
Za6to moderatora mi e sprql komentara,ne sum psuwal,oba4e ne moga da se suglasq s fakta,4e hora,koito karat nqkakwi tro6ki zapo4wat da obqsnqwat kak 6koda e dostignala mercedes,bmw i audi
Mustaine
Чудесен материал, поздравления и от мен за автора за професионалния изказ!
Smurtnami6kite
Те пуснаха скоро. Тези в Йети са отпреди има-няма 2 години. А малкия 2.0 110 к.с. май постепенно ще бъде изместен от 1.6 105 к.с., който покрива Евро 5.
аз
абе фолЦваген няма ли да пускат нови двулитрови дизели
Smurtnami6kite
Похвала за автора! За толкова години и броеве на АБ и АМС това май е най-добрата статия от български автор, която съм чел или поне една от най-добрите. Напълно в духа и стилистиката на немските материали и все пак с една-две типично български забежки. На няколко места може нещата да се кажат и с по-малко думи, но няма да издребнявам - прогреса е очевиден. Давайте все така! За колата - миналата седмица влязох в Йети за пръв път и честно казано качеството ме втрещи. Вярно, че ЕураТек бяха сложили експонат с всички екстри, но все пак... тук дори не става дума за качество на изработка, а за откровено луксозна атмосфера. Меки пластмаси, фина кожа, елегантни хромирани и дървени апликации, а всички бутони са толкова солидни, сякаш са издялкани от парче гранит. На снимките интериорът изглежда скучен /поне за мен/, но на живо е просто наслада за сетивата. Не отстъпва на нищо под високите класове на БМВ и Мерцедес, а Тигуана го изяжда за закуска. А все пак дори с всички възможни екстри и описания в статията 1.8 TSI идва под 50 000лв. Просто чудесна кола. Надявам се, че ще има успех.