Услугите допълват и разширяват продуктовото портфолио на компаниятна
След рекордната 2015 г. Bosch ще продължи курса си на растеж и през тази година. Въпреки нестабилната пазарна конюнктура и геополитическата несигурност, през 2016 г. глобалният доставчик на технологии и услуги очаква увеличение на оборота между 3 и 5%. Bosch ще продължи да расте по-бързо от конкурентните фирми. Ако слабата динамика на някои региони и пазари, наблюдавана през първото тримесечие, се задържи, ръстът на оборота ще остане близо до долната граница на прогнозата. През първите три месеца на 2016 г. в стагнираща пазарна среда оборотът на Bosch се повиши с 3% (4% с отчетен ефект от курсовите разлики) в сравнение с много силното първо тримесечие от миналата година. „В бъдеще ще растем не само с иновативни продукти, но и с иновативни услуги“, заяви д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Bosch, на годишната пресконференция в новия Изследователски център на Bosch в Ренинген. „Ще разработваме все повече свързани услуги върху широката основа на нашия хардуерен бизнес“, продължи Денер. Компанията ще се опира не само на богатата си технологична диверсификация, но и на задълбочената си компетентност в различни отрасли и области. „Клиентите ни няма да се срещат с Bosch само в колата или в кухнята. Със свързаните си услуги Bosch ще се превърне в ежедневен спътник в много житейски ситуации“, обобщи Денер.
Бизнесът през 2015 г. – рекорди в оборота и печалбата
През 2015 г. оборотът на Група Bosch достигна историческия връх от 70,6 милиарда евро. С цялостното придобиване на съвместните дружества BSH Hausgeräte GmbH и Robert Bosch Automotive Steering GmbH приходите от продажби се увеличиха с 22 милиарда евро или с 44%. Оперативната дейност на Bosch също се разрасна силно и доведе до повишение на оборота с 10%. След елиминиране на ефекта от курсовите разлики ръстът в оборота е 3,8%. През 2015 г. всички бизнес сектори отбелязаха двуцифрен ръст и увеличиха печалбите си с изключение на бизнес сектор „Индустриална техника“. През изминалата година се повиши и печалбата на Група Bosch като цяло – доставчикът на технологии и услуги постигна финансов резултат преди лихви и данъци (EBIT) в размер на 4,6 милиарда евро или 6,5% марж на EBIT. В сравнение с предходната година оперативният EBIT е повишен с 0,9 милиарда евро или с 24%.
Извънредните ефекти с положително и отрицателно влияние върху EBIT за 2015 г. се уравновесяват. Те се дължат на пълното консолидиране на Automotive Steering и BSH Hausgeräte, извършено за първи път, както и на извънредни амортизации и провизии за правни рискове. „Амбицията ни е чрез иновации активно да формираме нашите пазари“, обясни д-р Щефан Азенкершбаумер, финансов директор и зам.-председател на Управителния съвет на Bosch. „Развитието на бизнеса през 2015 г. демонстрира, че тази стратегия се изплаща. Ще държим този курс и през 2016 г.“ Въпреки големите инвестиции за бъдещи периоди и разходите по преструктурирането печалбата на Bosch ще остане стабилна и през 2016 г.
Услугите ще допълнят широката хардуерна основа
Стратегическа цел на Bosch са не само хардуерните продукти за свързан живот, но и сервизните решения за включване на тези продукти в „Интернет на нещата“. В бизнеса със свързаността компанията залага на концепцията „3S“ – сензори, софтуер и сервиз. „Услугите се превръщат в интегрален компонент на бизнеса с продукти. При всяка продажба на хардуер трябва да предложим и допълващи услуги“, според Денер. При разработката и предоставянето на услуги за свързания свят, Bosch се опира не само на компетентността си в софтуера и сензорите, но и на богатия си опит в различни отрасли. „Както никоя друга компания, Bosch може да свърже в мрежа много неща от най-различен характер – автомобилите с домовете, дори и цели градове“, продължи Денер. Близо 50% от всички електронни устройства на Bosch могат да се включат към интернет. Разширяването на вече изградения сервизен бизнес на четирите сектора на компанията ще допринесе за нейния ръст.
Свързаната индустрия – по един милиард евро допълнителни икономии и оборот
В света на свързаното производство, Индустрия 4.0, Bosch се опира преди всичко на практическия си опит от приложението на концепцията в собствените си 250 завода. Компанията трансформира вътрешната си компетентност във външни услуги. Сред тях е Production Performance Manager – мениджъра на производствената ефективност, който визуализира данните от производството в реално време и самостоятелно стартира процедури за поддръжка. Благодарение на свързаната индустрия до 2020 г. Bosch очаква икономии на разходи от един милиард евро и още един милиард евро допълнителен оборот. „В свързаната индустрия Bosch ползва предимствата на разнообразните си дейности и международното си присъствие. Можем да обединим в мрежа както серийното автомобилно производство, така и специализираното в малки партиди машиностроене – в Азия, Европа и Америка,“ каза Денер.
Сервизни решения – 15% годишен ръст на оборота
Новосъздаденото бизнес направление Bosch Global Service Solutions – „Глобални сервизни решения“, вече отбелязва бурен растеж. 6000 служители подпомагат оперативната дейност на много клиенти от различни отрасли и обработват повикванията eCalls по споразумение с производителите на автомобили. През 2015 г. направлението е обработило над 120 милиона контакти с клиенти за над 1000 компании от 30 страни, с 30 милиона повече в сравнение с предходната година. За направление „Сервизни решения“ Bosch очаква годишен ръст на оборота от 15%.
Интелигентният дом – нови продукти от есента на 2016 г.
Нарастващата свързаност в умния дом ще допринесе за по-голям комфорт и улеснение на обитателите. Със системата Smart Home още от началото на тази година Bosch предлага прости и сигурни решения за умния дом. През годината непрекъснато ще се лансират нови продукти за системата, сред които и датчикът за дим, който освен същинската си функция ще се грижи и за безопасността на дома по време на почивки и ваканции. Прогнозата на Bosch е, че през 2017 г. глобалният пазарен потенциал на концепцията „Умен дом“ ще достигне 10 милиарда евро. Към 2020 г. 230 милиона, т.е. 15% от домакинствата, ще са оборудвани със Smart Home решения.
Решения за мобилността – едно приложение за автомобил, велосипед, автобус и влак
И сега портфолиото на направление „Автомобилни технологии“ надхвърля пределите на автомобила. Заедно с партньорите си Bosch реализира мобилен асистент за интермодален транспорт. Само с едно приложение потребителите от региона на Щутгарт могат да планират маршрута си с автомобил и велосипед, да резервират и да си купят билети за автобус или влак. И свързаното паркиране ще увеличи дела на бизнеса с услуги. В момента в градовете в Германия търсенето на паркомясто отнема средно 10 минути и генерира 30% от трафика в центъра. С решенията на Bosch тези проблеми скоро ще останат в миналото. При т.нар. „community based parking“ – „паркиране в общност“ самите автомобили се превръщат в сензори. Те идентифицират свободните места покрай платното, минавайки край тях, и подават информацията на Bosch по Интернет. Компанията включва данните в карта в реално време, върху която са обозначени свободните паркоместа. С помощта на Data Mining (извличане на информация от данните), използвайки индикациите от сензорите само на 6% от автомобилите-участници в трафика, могат да се изготвят карти на паркоместата в реално време.
IoT облакът на Bosch – интегрален компонент на сервизния бизнес
Централен елемент в бизнеса с услуги на Bosch е собственият IoT облак на компанията. IoT облакът на Bosch предоставя техническа инфраструктура за мрежовите решения. Още през 2016 г. 50 приложения на Bosch ще работят в собствения облак на концерна. От 2017 г. ползването на IoT облака ще се предлага и като услуга за външни клиенти. Централното софтуерно ядро на IoT облака е Bosch IoT Suite. Това е мозъкът на свързания свят. Bosch IoT Suite предлага всички необходими функции за свързване на устройствата, потребителите и компаниите. Анализът на големи количества данни с IoT Suite – се осъществява чрез Big Data Management. В Bosch IoT Suite могат да се заложат правила за автоматизирани решения – например, ако машините проявят белези на износване, се прави превантивен ремонт. Още днес много решения и проекти на Bosch и клиентите на компанията се базират върху тази платформа. Над 5 милиона устройства и машини вече са свързани чрез компонентите на Bosch IoT Suite.
Финансовата 2015 година по региони и бизнес сектори
Тихоокеанска Азия – забавен ръст в Китай
В Тихоокеанска Азия – заедно с Африка – Група Bosch повиши оборота си през 2015 г. със 17% на 19,2 милиарда евро (с 2,8 % без влиянието на курсовите разлики). Основната причина за по-ниските резултати от прогнозните е забавената икономическа динамика в Китай и други развиващи се пазари. Bosch вижда голям дългосрочен потенциал в Африка. През 2015 г. компанията разшири още повече дейността си на този континент. Bosch вече е представен със собствени дъщерни дружества в 10 африкански държави.
Америка – силна година за Северна Америка
В Северна Америка глобалният доставчик на технологии и услуги се възползва от изключително доброто икономическо развитие. Оборотът се качи с 25% на 12,7 милиарда евро (с 6,7% след елиминиране на курсовите разлики). В Южна Америка обаче рецесията в Бразилия остави негативни следи в бизнеса на Bosch. Като цяло оборотът в региона спадна с 13% (с 3,7% без ефекта от курсовите разлики).
Европа – позитивно развитие в Западна Европа
Бизнесът на Група Bosch в Европа се разви по-благоприятно от прогнозите. През 2015 г. компанията увеличи оборота си с 3,8% на 37,3 милиарда евро. И в Германия продажбите тръгнаха нагоре, като увеличението е с 1,3%.
„Автомобилни технологии“ се разраства по-бързо от пазара
Бизнес сектор „Автомобилни технологии“ повиши значително растежа и печалбата си през 2015 г. Оборотът се увеличи с 12% на 41,7 милиарда евро (с 4,6% след елиминиране на курсовите разлики). Секторът се разви чувствително по-бързо от глобалното автомобилно производство, нараснало само с 2% до 92 милиона единици. Оперативната печалба достигна 8,4%.
„Индустриална техника“ – продължителна стагнация на машиностроителния пазар
Затруднената ситуация на машиностроителния пазар се отрази върху развитието на бизнес сектор „Индустриална техника“. Оборотът спадна с 1,6% на 6,6 милиарда евро (6,5 % след коригиране на ефекта от курсовите разлики). Падането на оборота повлия и върху финансовия резултат. Бизнес сектор „Индустриална техника“ отчете оперативна загуба от 100 милиона евро за 2015 г. Положителното е, че направление „Опаковъчна техника“ отбеляза ръст.
„Потребителски стоки“ – двуцифрен ръст на оборота
През изминалата година бизнес сектор „Потребителски стоки“ се разви много добре и постигна оборот от 17,1 милиарда евро. За първи път бяха включени и приходите от продажби на BSH Hausgeräte в размер на 12,6 милиарда евро. Благоприятно бе и оперативното развитие на бизнеса с домакински уреди, както и на направление Електроинструменти. Оборотът е повишен с 10% спрямо предходната година (с 5,7% без ефекта от курсовите разлики). Оперативната печалба на сектора се увеличи на 7,2%.
„Енергийна и сградна техника“ – динамика в оборота и печалбата
През изминалата година бизнес сектор „Енергийна и сградна техника“ повиши оборота си значително по-успешно, отколкото през 2014 г. Приходите се вдигнаха с 11% на 5,1 милиарда евро (със 7,2% след елиминиране на ефекта от курсовите разлики). Постоянното повишение на финансовия резултат доведе до печалба от 4,4%.
Персонал – търсят се IT специалисти
Към 31 декември 2015 г. Група Bosch има 375 000 служители по целия свят. През 2015 г. броят на персонала се увеличи със 17 600 души. Регионите, в които бяха ангажирани нови служители, са Средна и Източна Европа, Германия, Тихоокеанска Азия и САЩ. През тази година Bosch планира да назначи 14 000 специалисти с висше образование във всичките си локации по света. Изключително търсена е софтуерната компетентност. Почти всяко второ свободно работно място в Bosch има връзка със софтуера.