Smart, дъщерно дружество на Mercedes и Geely, възобнови дейността си с #1 – електрически компактен SUV модел. С новия вариант Pro и 49-киловатчасова батерия базовата цена в Германия пада до 37 490 евро.
Със своите 4,27 м стандартната версия на Smart #1 е дълга колкото VW Golf VIII, но има с 13 см по-голямо междуосие от 2,75 м – тъй като електрическият двигател заема по-малко място от бензиновия или дизеловия, което освобождава място за пътниците. На дължина и широчина (1,82 м) новият Smart е почти еднакъв с VW ID.3, но е с почти седем сантиметра по-висок (1,64 м). Теглото без товар е посочено като 1820 кг.
Предлага се със задвижване на задните или на всички колела
#1 има още едно общо нещо с електрическия компактен автомобил от Волфсбург: задвижване на задните колела, поне в повечето версии. Задният двигател – тук Smart остава верен на себе си – е с мощност 200 кВт (272 к.с.) и осигурява максимален въртящ момент от 315 Нм. Smart го предлага в два варианта: стандартното изпълнение е налице в моделите от начално ниво, докато в по-скъпите версии на #1 електрическото задвижване използва технология със силициев карбид. Твърди се, че това носи предимства по отношение на ефективността и по този начин увеличава пробега.
Пробег и размери
Батерия с капацитет 66 кВтч е разположена между мостовете в долната част на каросерията на устойчивата електрическа архитектура (Sustainable Electric Architecture, SEA; по-точно SEA Entry) на партньора на Mercedes – Geely. Литиево-йонната батерия осигурява пробег по WLTP от 400 (във версията Brabus) до 420 км. С 22 кВт променлив ток (AC) батерията се зарежда от десет до 80 процента за три часа. На бързозарядна станция това е възможно със 150 кВт "за по-малко от 30 минути". Кабелите за зареждане (CCS и тип 2) се съхраняват под предния капак в багажник с обем 15 литра. Багажното отделение зад задната врата побира максимум 333 литра. По-късно Smart ще добави като вариант втора, по-малка батерия. Тя предлага капацитет от 49 кВтч и намалява базовата цена, но и пробега. Докато голямата батерия с 66 кВтч използва NMC клетъчна химия, за по-малката батерия Smart разчита на по-евтината LFP клетъчна химия. Пробегът според WLTP е около 310 км. Новият вариант на батерията ще бъде пуснат на пазара в Китай от март 2023 г. Той може да се зарежда с променливотоково зарядно устройство с мощност 7,2 кВт или чрез бързо зареждане CCS с максимална мощност 130 кВт.
Кокпитът изглежда максимално опростен. Превключвателите и бутоните са разположени почти изцяло на триспицовия волан. Централният 12,8-инчов сензорен екран на високата централна конзола е допълнен от 9,2-инчов дисплей на скоростомера. При по-високите нива на оборудване се монтира и 10-инчов head-up дисплей.
Цени за Smart #1
При пускането на пазара Smart #1 се предлагаше в Германия с общо четири линии на оборудване. Началното ниво е Smart #1 Pro+. В първоначалната ценова листа то фигурира срещу 41 490 евро. От май 2023 г. Smart добавя към базовото оборудване 22 кВт бордово зарядно устройство и повишава цената до 42 490 евро. Smart #1 Premium струва най-малко 44 990 евро, а Smart #1 Launch Edition – 46 290 евро.
За Smart #1 Brabus купувачите трябва да отделят поне 48 990 евро. Smart Brabus е със задвижване на всички колела, генерира 315 кВт (428 к.с.) и максимален въртящ момент от 543 Нм. Ускоряването от нула до 100 км/ч отнема 3,9 секунди.
Нови, по-евтини версии
Вариантът Pulse се предлага от средата на юни 2023 г. Той струва най-малко 46 490 евро. В замяна на това моделът със задвижване на всички колела се предлага с моторите на Brabus (315 кВт) и множество премиум опции.
Като ново базово ниво на оборудване от есента на 2023 г. ще е налице вариантът Smart #1 Pro. Общо взето, той се базира на версията Pro+, но се предлага изключително с малката батерия с капацитет 49 кВтч в комбинация със задвижването с мощност 200 кВт. По този начин базовата цена на Smart #1 спада до 37 490 евро. Наскоро се очакват и вариантите на оборудване Pure и Pure+.
Снимки: Smart