Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Стандартизация, но не унифицирани двигатели

09.10.2008 13:49
Туит

Отборите във Формула 1 са готови да приемат стандартизиране на част от компонентите с цел редуциране на разходите в спорта, но изразяват известни притеснения относно обсъжданата напоследък тема за унификация на двигателите.

Вчера Макс Мозли сподели пред BBC, че сериозна финансова криза заплашва спорта, ако разходите на отборите не спаднат драстично след края на 2009 година. Президентът на ФИА ще дискутира тази тема с асоциацията на отборите във Формула 1 след Гран при на Китай, като целта е двете страни да стигнат до консенсус относно регулациите за 2010 г. и механизмите за редуциране на бюджетите.

Самият Мозли коментира, че тази цел може да бъде постигната най-ефективно при стандартизация на компонентите по силовия тракт. Изпълнителният директор на FOM Бърни Екълстоун бе още по-категоричен – унифицирането на агрегатите, както и въвеждането на стандартни скоростни кутии, спирачки и т.н., е бъдещето на Формула 1. Тим-шефовете донякъде споделят техните идеи, но с известни задръжки.

„Стандартният двигател не е нещо, с което ще се съгласим“, коментира пред Autosport спортният директор на BMW Sauber д-р Марио Тайсен. "Мисля, че има други по-ефективни механизми за ограничаване на разходите. Специалистите в областта дискутират удължаване жизнения цикъл на компонентите, хомологация на част от тях, стандартизация също, но не и на целия силов тракт. Ако това се случи, много трудно производителите биха били мотивирани да участват.“

Изпълнителният директор на Honda Racing Ник Фрай е още по-категоричен. „Ако стандартен двигател е агрегат, произвеждан от дадена компания, и отделните единици нямат никаква разлика помежду си, то ние сме много против тази идея. Двигателят е сърцето на Honda и на останалите производители. Ние сме най-големият производител на двигатели с вътрешно горене в света и няма как да бъдем доволни, ако използваме агрегат на друга фирма. Искаме да конструираме, развиваме и произвеждаме сами нашия двигател.“

„Това не означава, че сме против намаляването на разходите по отношение на двигателите. Нужен ни е евтин агрегат, чиято спецификация е детайлно описана, на това бихме се съгласили.“

Босът на Force India Колин Колс логично приветства идеите на Мозли и Екълстоун. „Най-добрият механизъм (за намаляване на разходите) е стандартизацията. Например каналите за охлаждане на спирачките. Това определено не е компонент, който има ефект върху шоуто, може би едва десет процента от зрителите имат представа какво представляват и въпреки това продължаваме да хачим милиони за тях. Защо не и стандартни скоростни кутии. Всеки отбор има трансмисия със система за бърза смяна на предавките, защо да не я стандартизираме.“

„Бих се съгласил дори и на унифицирани двигатели. За нас това не е проблем, тъй като така или иначе не сме производител, но вероятно за самите производители ще бъде прекалено, тъй като те искат да запазят идентичността си. Ако обаче използваме стандартни скоростни кутии, аеродинамични компоненти като например каналите за охлаждане на спирачките, разходите неизбежно ще намалеят драстично. А двигателите? Ако цикълът им стане пет, дори десет състезания, независимо дали са произведени от BMW или Ferrari, няма да ни трябват 44 единици, а едва десет. И по този начин бюджетите ще намалеят съществено.“

Междувременно стана ясно, че отборът на Force India е стартирал преговори с McLaren Mercedes за доставка на двигатели. Тимът на Виджей Маля има договор с Ferrari до края 2009 година, но с оглед на предстоящите промени в техническите регулации, е много вероятно след изтичането му да промени технологичния си партньор в полза на Сребърните стрели. Според някои коментари не е изключено Force India да започне да функционира като втори отбор на McLaren, а един от проектосъстезателите на Рон Денис - Пол ди Реста, да получи титулярно пилотско място.

Коментари
comments powered by Disqus