И най-високопроходимите автомобили не могат да се сравняват с възможностите им за движение в пресечен терен. Родили се като превозни средства за удоволствие, ATV моделите днес се предлагат в многообразни версии не само за спорт, но и в ролята на работни коне, а често и на работни волове.
ATV. За мнозина това понятие, съкращение на английското словосъчетание all terrain vehicle, т.е. „превозно средство за всякакви терени“, може би се свързва с някаква елементарна комбинация между лек автомобил и мотоциклет, с която определена група хора с прилични доходи си доставят удоволствие сред природата. Според биологията в много случаи кръстоската между два различни животински вида води до безплодно поколение, но пък именно по този начин се ражда мулето (хибрид от магаре и кобила), което притежава силата на коня и издръжливостта на магарето. Да, в този си вид аналогията би могла да проработи, но на практика ATV имат своя собствена еволюционна линия, в чието начало стои мотоциклетът. А като човешко творение това возило не само има поколение, но и успява да се развие в множество еволюционни клонове. Днес широко разпространената представа за ATV като едноместно моторно превозно средство с почти открита раменна конструкция, открити колела с големи гуми, двигател от мотоциклет и липса на влошаващи проходимостта надвеси е доста ограничена на фона на огромното многообразие, съществуващо в този своеобразен свят. Той включва и малки ATV за деца, возила със задно и с двойно предаване, спортни разновидности на ATV и широка гама от продукти, чиито размери достигат тези на малък автомобил, имат до четири места и/или товарни платформи и нерядко дизелови двигатели. Последните се използват широко от военни, фермери, горски стопанства и поради спецификата си са наречени UTV (от английското utility terrain vehicle). Това са особено ценни помощници на хората, в немалка степен и заради способността си за движение в пресечен терен, с която не може да се мери никой автомобил. Граничен случай между ATV и UTV е видът side-by-side, в който двама пътници стоят един до друг, а в повечето случаи, когато броят им е четири – в две редици. Нерядко като синоним се използва и терминът quad.
А всичко тръгнало почти на шега
Тази територия сякаш е неприкосновена и автомобилните производители не се описват да се наместят в нея. С изключение на Honda, на практика създала първото функционално ATV по времето, когато мотоциклетите все още имат много голям относителен дял в бизнеса на фирмата, няма друга автомобилна компания, която да прави каквито и да било опити за присъствие в тази област. Тук в стихията си са мотоциклетни производители, като Kawasaki, Suzuki и Yamaha, от една страна, и фирми, чийто произход е свързан със снегомобили, като Polaris и Arctic Cat, подразделения на големи компании, като канадската Bombardier, чиито ATV се наричат Can-Am, или пък свързаните с производството на трактори и подобни возила John Deere и Bobcat.
На практика популярните днес „куадове“ ATV се раждат като триколесни превозни средства и макар че през 1967 г. някой си Джон Шлезинджър създава като дипломна работа подобно возило за компанията за електронно оборудване Sperry-Rand и по-късно продава патентите на фирмата New Holland (която е собственост на Sperry-Rand) правото да се нарече създател на първият сериен ATV е на Honda. Съгласно историческите анали на компанията през 1967 г. американското й подразделение помолило един от своите инженери, Осаму Такеучи, да конструира нещо, което дилърите могат да продават през зимата, когато повечето мотоциклети стоят прибрани в гаражите. Такеучи нахвърлил множество идеи, включително с 2, 3, 4, 5 и дори 6 колела. Оказало се, че машината с три колела е с най-балансирани качества от всички – значително по-добра от версиите с две колела по отношение на проходимостта върху заснежен, хлъзгав и кален терен и значително по-евтина от тези с повече колела. Предизвикателство се оказало намирането на подходящи по размер гуми, които да осигурят сцепление на мек терен и на сняг. На помощ на Такеучи дошли телевизионните филми и по-специално създаденият за един сериал на BBC Moon Buggy – подобен на малка амфибия всъдеход, оборудван с големи балонни гуми. Конструираното през 1970 г. от Honda возило с три колела има компановка, в която водачът седи върху ATV машината (за разлика от модела на Шлезинджър, при който той е вътре в нея) и става популярно още на следващата година благодарение на участието си във филма за Джеймс Бонд „Диамантите са вечни“ с Шон Конъри.
Създадено по начало за забавления, по-късно новото превозно средство ще бъде преименувано от US90 на ATC90 (от All Terrain Cycle, или мотоциклет за всякакви терени). ATC90 има твърдо фиксирано окачване и компенсира това с въпросните големи балонни гуми. Липсващите пружини и амортисьори се появяват чак в началото на 80-те години, в резултат от което и гумите стават малко по-ниски. Дори и в началото на осемдесетте водеща роля в този бизнес продължава да играе Honda със своя ATC200E Big Red, който се превръща и в първото триколесно ATV с работно приложение. Възможността на тези возила до достигат до почти невъзможни места започва да ги прави изключително популярни за различни нужди в Щатите и Канада, много скоро в бизнеса естествено се намесват и други играчи и той започва стремително да се развива. Новаторите от Honda обаче не стоят със скръстени ръце и отново са една крачка пред другите – те създават първите спортни модели, които на практика дълго време ще имат монопол на пазара благодарение на ефективната си компановка и надеждните двигатели. През 1981 г. ATC250R става първото спортно триколесно ATV с окачване и на трите колела, предни и задни дискови спирачки; машината разполага с двигател с мощност от 18 к.с., спортна визия и е смятана и до днес за едно от най-добрите возила от този вид. През 1985 г. на разположение вече е и 350-кубиков четиритактов двигател с въздушно охлаждане и четириклапанова глава – решение, което по това време е наистина уникално. Задвижваният от него модел ATC350X е с по-дългоходово окачване и по-мощни спирачки. Моделите на Honda продължават да се усъвършенстват, тръбната рама получава по-здравите правоъгълни вместо кръгли сечения на профилите, променя се и системата за смазване, за да може да се справя с екстремните вертикални движения.
Японската доминация
През следващите години всички производители, освен Suzuki, разработват мощни двутактови машини, но никой не може да се мери по обем на продажбите с Honda, която вече си е извоювала сериозна репутация в тази област. Въпреки че Yamaha предлага своя Tri-Z YTZ250 с 250-кубиков двутактов двигател и пет- или шестстепенна механична трансмисия, а Kawasaki започва производството на Tecate KTX250, също с двутактов двигател и пет или- шестстепенна предавателна кутия, ATV моделите на Honda на практика са с най-балансирани качества. Отвъд океана американският производител Tiger излиза на пазара с различни ATV модели с три колела и двутактови двигатели на Rotax с работен обем от 125 до 500 см3. Tiger 500 става един от най-бързите модели по това време и благодарение на своите 50 к.с. достига максимална скорост от над 160 км/ч – доста опасна за нещо открито, движещо се на три колела. По най-различни причини обаче компанията не успява да просъществува дълго.
Всъщност тъкмо нарастването на мощността бележи началото на края на триколесните ATV. Те са по-нестабилни и несигурни от четириколесните и през 1987 г. на много места продажбите им са забранени. Макар че имат по-ниско тегло и по-малко съпротивление при движение с всички произтичащи от това предимства, те все пак изискват доста по-умело водене в завой и повече спортни способности от пилота, който трябва по-активно да се накланя, за да балансира – въобще целият стил на шофирането им е различен от този при машините с четири колела.
Раждането на четириколесните (quad) ATV
Понякога изоставането в една област може да те направи пионер в друга. Именно това се случва със Suzuki, който става първопроходец при куадовете. Първото возило от този вид, QuadRunner LT125, се появява през 1982 г. и е малък модел за забавление на начинаещи. От 1984 до 1987 г. фирмата предлага и още по-малкия LT50 с 50-кубиков двигател, а след него и първия ATV с автоматична CVT трансмисия. Suzuki поставя начало и на по-мощните спортни ATV с четири колела със своя LT250R Quadracer, който се продава чак до 1992 г., като междувременно се сдобива с високотехнологично дългоходово окачване и двигател с водно охлаждане. Honda отговаря на атаката с модела си FourTrax TRX250R, а Kawasaki с Tecate-4 250. В търсене на отличителност спрямо останалите, залагащи основно на двигатели с въздушно охлаждане, Yamaha пък пуска на пазара Banshee 350 с двуцилиндров двутактов мотор с водно охлаждане от мотоциклета RD350. Този ATV придобива известност с това, че се шофира трудно в кални пресечени терени, но пък става много популярен за каране в пясъчни дюни.
Големият бизнес – в играта влизат и американците
На практика от този момент започва същинската голяма надпревара между производителите с увеличаване на работните обеми и размерите на предлаганите ATV. Продажбите от своя страна започват стремително да растат. Известният като Quadzilla куад на Suzuki вече е с двигател с 500 кубически сантиметра и може да се носи по пресечените терени със скорост от 127 км/ч, а през 1986 г. с Honda FourTrax TRX350 4х4 започва и ерата на двойното предаване при ATV моделите. Скоро в производството им се включват и други фирми и тези машини стават изключително популярни за ловци, фермери, работници на големи строежи, горски стопанства. Именно в края на 80-те и началото на 90-те започва разделянето на ATV моделите на такива за удоволствие (sport) и с работно предназначение (Sport Utility и още по-големите и функционални UTV). Последните обикновено са по-солидни, имат по презумпция двойно предаване, могат та теглят прикачен товар и са малко по-бавни.
Първата американска компания, включила в бизнеса с ATV, е Polaris, известна до този момент със своите снегомобили. Фирмата от снежния щат Минесота представя своя първи модел Trailboss през 1984 г. и постепенно се превръща във важен фактор в този бранш. Днес Polaris предлага най-широката гама от подобни превозни средства, простираща се от малки модели до големи четириместни side-by-side и UTV, включително и за военни нужди. Един от основателите на фирмата, Едгар Хетийн, по-късно се отделя от нея и създава компанията Arcric Cat, която днес също е сред най-големите играчи в бизнеса. Мотоциклетното подразделение на канадския конгломерат Canadian Bombardier Corporation пуска на пазара първия си ATV модел Traxler, който година по-късно получава награда „ATV на годината”. От 2006 г. мотоциклетната част на компанията се нарича CAN-Am. Въпреки че споменатите дотук големи фирми от Япония и Америка доминират на този пазар, през последните години се появяват все нови и нови играчи, най-вече от Китай и Тайван. Kymco (Kwang Yang Motor Co. Ltd.) е създаден още през 1963 г. и е най-големият производител на скутери в света, а от началото на ХХI век се насочва и към ATV. Днес Kymco предлага широка гама от ATV и има сериозни връзки с производители като Kawasaki Heavy Industries и BMW. Напоследък в бизнеса се включи и KTM.
Текст: Георги Колев
Накратко
Категории ATV
Sport ATV Създадени с ясна и проста цел – да се движат бързо. Тези машини ускоряват страхотно и имат добра управляемост в завои. Спортните куадове се чувстват у дома си на трасета за мотокрос, пясъчни дюни и различни пресечени местности – все места, където могат да се комбинират висока скорост и маневреност. При огромния асортимент от модели и допълнително оборудване, както и от мотори с все по-добри характеристики всичко е въпрос на финансови възможности.
Youth ATV Ако имате желание да въведете детето си в дебрите на офроуда, това е решението. Този тип ATV са малки, с ниска мощност и на практика са разновидности на спортните и работните ATV. Повечето от тях имат специални механизми, прикачени към дрехите на детето, така че ако то падне, двигателят се изключва. Цените им са значително по-ниски от тези на стандартните ATV.
Utility ATV Могат да бъдат използвани както за работа, така и за удоволствие. Независимо дали става дума за стандартен ATV, или за популярните side-by-side, utility моделите имат мултифункционални възможности. Тези машини са по-големи и солидни от спортните куадове и повечето са с независимо задно окачване, осигуряващо по-висок просвет, така че да могат да се справят и с най-тежкия терен. Utillity ATV моделите са като цяло по-комфортни от спортните си братовчеди и разполагат с по-големи гуми, за да може мощността да бъде пренесена адекватно към неравната повърхност.
UTV Тези машини стават все по-популярни, когато става дума за придвижване в пресечен терен. Предлагат невероятна функционалност и могат да задоволят всякакви нужди. Ако търсите бързо средство за придвижване сред дюните, солидно и здраво возило с товарна секция или дори тих електрически модел за вашия ловен лагер, ще ги откриете сред UTV машините. Голямото предимство на моделите UTV пред конвенционалните ATV е възможността за превоз на повече хора – при някои изпълнения до шест.
Най-популярните модели ATV за последната година
Kawasaki Teryx и Teryx4
Този UTV модел за двама или четирима може да върши отлична работа и да доставя удоволствие на семейството. Задвижва се от двуцилиндров мотор с обем 783 см3 и има хидравлично кормилно управление.
Arctic Cat Wildcat Trail
Вече се задвижва от мотор с работен обем от 700 см3 с впръскване на гориво, специално конструиран за каросерията на този модел.
Honda Rancher
Един прекрасен Utility ATV с едноцилиндров двигател с работен обем от 420 см3. Предавателната кутия в автомобилен стил осигурява възможност за комфортно механично или автоматично превключване.
Honda Pioneer 700-4
Моделът предоставя възможност за избор между товарна платформа и две допълнителни места. Двигателят е с работен обем от 686 см3 и с впръскване на горивото.
Yamaha Viking
Този работен кон наследи Rhino и на практика може всичко – от работа на сондажни кули до доставяне на удоволствие при движение по пресечен терен. Може да вози до 270 кг в задната си товарна част и да тегли прикачен товар с тегло 680 кг. Ако условията станат особено тежки, може просто да включите системата 4х4 и всичко ще е наред.
Yamaha YFZ450R
Интересът към функционалните ATV напоследък измества този към спортните, но Yamaha YZF450R е модел, издържал теста на времето. Той е популярен в различни състезания, а в последната си версия е с нова конструкция на съединителя, която улеснява пилотирането му.
Polaris Sportsman
Polaris предлага на изключително изгодна цена този модел с невероятни възможности за движение в пресечен терен. Работният обем на двигателя вече е 570 см3, а трансмисията е автоматична.
Polaris RZR XP1000
Това чудовище на пустинята се задвижва от двигател ProStar с работен обем 1,0 литър и мощност 107 к.с.! Едва ли има препятствие, с което задното окачване с ход от 46 см и предното с 41 см не могат да се справят, а предните LED светлини дават възможност и за страхотни нощни изпълнения.
Can-am Maverick Max 1000
Този UTV съчетава четири пътни места с дългоходово окачване и известния с възможностите си двигател Rotax със 101 к.с. Версията 1000R X xc е с по-малка следа за по-тесни просеки в гората.
През последните години асортиментът от ATV стана огромен, затова тук ще представим само моделите на най-големите, известни и реномирани производители в бранша.
Honda
Utility ATV: FourTrax Foreman, FourTrax Rancher, FourTrax Rubicon и FourTrax Recon.
Sport ATV: TRX250R, TRX450R и TRX700XX.
Side-by-side: Big Red MUV.
Yamaha
Utility ATV: Grizzly 700 FI, Grizzly 550 FI, Grizzly 450, Grizzly 125 и Big Bear 400.
Sport ATV: Raptor 125, Raptor 250, Raptor 700, YFZ450X и YFZ450R.
UTV: Rhino 700 и Rhino 450.
Polaris
Utility ATV: Sportsman 850 XP, Sportsman 550 XP, Sportsman 500 HO и Sportsman 400 HO.
Sport ATV: Outlaw 525 IRS, Scrambler 500, Trail Blazer 330 и Trail Boss 330.
UTV: Ranger 400, Ranger 500, Ranger 800 XP, Ranger 800 Crew, Ranger Diesel, Ranger RZR 570, Ranger RZR 800, Ranger RZR 4 800 и Ranger RZR XP 900.
Suzuki
Utility ATV: KingQuad 400 FSi, KingQuad 400 ASi, KingQuad 500 и KingQuad 750.
Sport ATV: QuadRacer LT-R450, QuadSport Z400 и QuadSport Z250.
Kawasaki
Utility ATV: Brute Force 750, Brute Force 650, Prairie 360 и Bayou 250.
Sport ATV: KFX450R и KFX700.
UTV: Teryx 750, Mule 600, Mule 610, Mule 4010, Mule 4010 Diesel и Mule 4010 Trans4x4.
Arctic Cat
Utility ATV: ThunderCat H2, 700 S, 700 H1, 700 TRV, 700 Super Duty Diesel, 650 H1, MudPro, 550 H1, 550 S и 366.
Sport ATV: 300DVX и XC450i.
UTV: Prowler 1000, Prowler 700 и Prowler 550.
Can-Am
Utility ATV: Outlander 400, Outlander MAX 400, Outlander 500, Outlander MAX 500, Outlander 650, Outlander 800R и Outlander MAX 800R.
Sport ATV: DS 450, DS 250, Renegade 500 и Renegade 800R.
UTV: Commander 800R и Commander 1000.
John Deerе
UTV: Gator XUV 4x4 625i, Gator XUV 4x4 825i, Gator XUV 4x4 855D, High Performance HPX 4x4 и High Performance HPX Diesel 4x4.
Kymco
Utility ATV: MXU 150, MXU 300, MXU 375 и MXU 500 IRS.
Sport ATV: Mongoose 300 и Maxxer 375 IRS.
UTV: UXV 500, UXV 500 SE и UXV 500 LE.
Bobcat
UTV: 3400 4x4, 3400XL 4x4, 3450 4x4, 3200 2x4, Toolcat 5600 Utility Work Machine и Toolcat 5610 Utility Work Machine
Други
Utility ATV: Argo Avenger 8x8, Tomberlin SDX 600 4x4, Bennche Gray Wolf 700.
Sport ATV: KTM SX ATV 450, KTM SX ATV 505, KTM XC ATV 450 и Hyosung TE 450.
UTV: Cub Cadet Volunteer 4x4 и Kubota RTV 900.