Най-скъпата автомобилна компания в света отбелязва впечатляващ ръст на стойността си
2020 г. беше фантастична за Tesla, въпреки ефектите COVID-19 върху световната автомобилна индустрия. Цената на акциите на компанията скочи с 500% на годишна база, докато пазарната капитализация достигна 594 млрд. долара.Тази седмица, седем пъти повече, отколкото преди година. Най-ценната автомобилна компания в света обаче също е свидетел на впечатляващ ръст на стойността на марката си.
Според данни, представени от TradingPlatforms.com, стойността на марката на Tesla се е увеличила със 158% на годишна база и е достигнала 32 млрд. долара през 2021 г., което я прави най-бързо развиващата се марка в световен мащаб.
Марката на Tesla нараства по-бързо от Apple и Amazon
Като най-продаваният производител на електрически автомобили в света и пионер в използването на изкуствен интелект в автомобилната индустрия, Tesla (NASDAQ: TSLA) достави рекорден брой автомобили през 2020 г., като едва пропусна целта си от половин милион за годината. Базираният в Калифорния автомобилен производител също увеличи производството на своя Model Y и се разшири на нови пазари, като отвори завод в Шанхай.
Докато стойността на марката на Tesla скочи със 158% на фона на кризата с COVID-19, повечето традиционни автомобилни производители или са се понижили в стойността си, или са в застой.
Според анализа Brand Finance Global 500, миналогодишната най-ценна марка в автомобилната индустрия - Mercedes-Benz, отбеляза най-големия спад сред всички автомобилни производители.
Статистиката показва, че стойността на марката на немския производител на автомобили е спаднала с 10% на годишна база до 58,2 млрд. долара. Цената на марката на Renault спадна до 9,89 млрд. долара, докато Nissan спадна с 9% до 16,2 млрд. долара.
В глобално сравнение стойността на марката на Tesla нараства по-бързо от другите много по-ценни марки. Статистиката показва, че стойността на марката на гиганта на търговия на дребно Alibaba.com се е покачила със 108% до 39,2 млрд. долара, което я прави втората най-бързо растяща марка в световен мащаб.
Apple изпревари Amazon и Google, за да си върне титлата на най-ценната марка в света за първи път от 2016 г. Техническият гигант стана свидетел на впечатляващо увеличение на стойността на марката с 87% до 263,4 млрд. долара, което е третият по големина скок в световен мащаб.
Bristol Myers Squibb и JD.com се класираха като четвъртата и петата най-бързо развиваща се марка в световен мащаб, съответно с 84% и 82% увеличение на стойността на марката.
CBS, NBC и Boeing станаха свидетели на най-големия спад на марката
Анализът Brand Finance Global 500 разкрива, че традиционните медийни марки продължават да страдат, тъй като блокирането увеличава популярността на стрийминг услугите. Статистиката показва, че стойността на марката на CBS, като най-бързо падащата марка в класацията, е спаднала с 49% до 5,9 млрд. долара след спад в приходите от реклама и катастрофално сливане с Viacom. NBC спадна с 44% до 8,4 млрд. долара, което е вторият по големина спад през 2021 г.
Авиокосмическите и авиокомпаниите представляват шест от десетте най-бързо падащи марки в тазгодишния анализ Brand Finance Global 500. Статистиката показва, че стойността на марката Boeing е спаднала с 40% до 13,6 млрд. долара, което е третиятпо големина спад в световен мащаб.
American Airlines също спадна с 40% до 5,3 млрд. долара. Следват United Airlines, Delta и Airbus със съответно 39%, 38% и 36% спад на марките.
Анализирани по география, САЩ имат най-ценните марки в световен мащаб. Статистиката показва, че 197 американски марки в тазгодишния анализ Brand Finance Global 500 струват над 3,2 трилиона долара. Китайските марки, общо 84, се класираха на второ място с оценка от почти 1,5 трилиона долара през 2021 г. Следва Япония с 34 марки на стойност близо 460 млрд. долара.