На пътя с варианта Model S Plaid със 750 кВт мощност
Вероятно вече многократно сте попадали на всевъзможните истории и легенди, създаващи аура около най-мощните варианти на S-моделите на Tesla. С различни наименования, като Plaid (английска дума за „кариран“) Insane („Безумен“) или Ludicrous, произхождащи от култовия филм „Космически топки“ (Spaceballs).
Във филма „Plaid“ означава скорост над тази на светлината, тоест физически невъзможна. Звучи подходящо за електрически автомобил, който според официалните спецификации има мощност от 1020 к.с.. И който вече може да бъде закупен в Германия. Точно с една такава Tesla Model S Plaid разполагаме в ранното зимно утро, за да поемем на тест по баварските шосета.
Щурвал вместо волан
Моделът S е на пазара от 2013 г., една почти старческа възраст за електрически модел. Новата версия на Model S обаче си прилича със старата единствено по базовата стилистика и името. Промените по дизайна трудно могат да бъдат идентифицирани, но явно са достатъчни, за да помогнат на автомобила да постигне невероятния коефициент на обтекаемост от 0,208. Много по-зрелищни са промените в интериора, в центъра на който е прословутият щурвал. В езика на авиаторите той е известен като Yoke. Това решение е още по-обвързано с контролния дисплей на автомобила – на практика върху него има само два „контролера“ за скролване, а до тях са позиционирани бутони за мигачите и светлините, чистачките и круиз контрола. Дори посоката на движение на автомобила трябва да бъде избирана чрез сензорния екран. Добрата вест е, че бързо се свиква, а освен това в определени ситуации на пътя Tesla сама разпознава къде се намира и в каква посока трябва да потегли. Видно е също желанието на производителя да вложи повече старание и усилия в подобряването на качеството на интериора – седалките са по-добри, повърхностите по-фини. Това повече съответства на електрически автомобил с претенции, позициониран в ценови клас доста над 100 000 евро. Под повърхността също могат да бъдат открити множество нововъведения – като адаптивното въздушно окачване и новата многозвенна ходова част отзад. Сега автомобилът минава доста по-гладко и балансирано по настилката на пътя в индустриалната зона източно от Мюнхен, където скоро ще отвори врати новият Tesla Center с огромно буферно хале.
С преминаването на първото кръстовище – кръгово с малък диаметър, става ясно, че щурвалът изисква известен период за привикване. С времето обаче преживяването с него става все по-интересно и интензивно. Малко като ездата на мотоциклет с характерните начини за задействане на различни функции на кормилото след някои и други погрешни включвания на чистачки и мигачи постепенно всичко си идва на мястото. Маневрирането на заден ход става с плавно движение на китките и напълно безгрижно – в известна степен благодарение на камерите, които се грижат да имате добър обзор назад.
Дотук добре, но всъщност любопитството ни касае в много по-голяма степен задвижването. Три нови електрически мотора, два от които задвижващи задния мост, с обвити в карбонови кожуси ротори, имащи за задача да поддържат структурната им цялост при невероятно високите оборотни режими и натоварвания. Максималната скорост на автомобила с мощност 1020 к.с. е 320 км/ч, ускорението до 100 км/ч става за 2,1 секунди, още по-впечатляващи са данните за изминаването на четвърт миля – 9,23 секунди, при което в края на правата скоростта на Model S Plaid е 250 км/ч.
Живот в карирано
Това са страхотни показатели, но е добре да ги изпитваме по аутобан с малко движение. Когато става дума за движение в трафик, шофирането на S Plaid е „невероятно“ нормално, а контролът на ефективното задвижване с три мотора се осъществява фино и удобно. Нещата стават толкова комфортно че и през ум не ви минава, че шофирате – съгласно спецификациите на производителя – най-бързо ускоряващото серийно возило на планетата. Както и преди споменахме, удобството, качеството на материалите и сглобяването са значително подобрени, същото се отнася и за нивото на шум, принос за което има и системата за активно гасене на звука.
Наближаваме платното за навлизане в магистралата. Кратко поглеждане в огледалото и подаване на пълен ток. Tesla се катапултира стремително напред, настъпвайки с голямото си тегло гумите върху леко влажния асфалт и притискайки с небивала сила обитателите в за щастие, невероятно удобните седалки. Хоризонтът стремително се приближава, сякаш някой рязко разкъсва пътя пред вас. Само няколко секунди по-късно първата цифра в индикатора за скоростта става 2. Пускаме педала и Model S започва да рекуперира с приятна за трафика скорост. Още няколко подобни повторения и графиката на друг индикатор – този за оставащия пробег – започва да се свива със същото темпо. Според спецификациите с тестовата процедура WLTP пробегът на модела е 600 км. В реалния живот, както виждаме, тази стойност, естествено, ще е по-ниска.
Засега толкова. Завиваме обратно по аутобана в посока към Tesla Center. Дъждът е по-силен и през стъклото не се вижда вдигнатият ни нагоре палец. Не е зле като за първи път.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Повече мощност, по-добро качество – моделното обновление на Model S Plaid му се е отразило добре. Освен това притежавате уникалната възможност да изпитате усещането, присъщо за суперспортен автомобил.
Текст: Хайнрих Линднер
Снимки: Гудрун Мушала